به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، حجت الاسلام علی اصغر رادحسینی مدیر گروه تبلیغ پژوهی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: در این مجموعه ارزشمند سعی شده است موضوعاتی مطرح شود که در تمام فرآیند تبلیغ تأثیر گذار باشند. از این رو در ابتدا به اصلیترین محور کتاب، یعنی «تبلیغ» پرداخته می شود. «توجه به تبلیغ» وضعیت و اهمیت تبلیغ را در آیات و روایات منعکس می کند. بخش بعد «آسیبهای تبلیغ متداول» است که کاستیهای تبلیغ حال حاضر را بیان میکند.
وی سپس به دو بخش اساسی تبلیغ اشاره کرد و افزود: در این کتاب به دو بخش اساسی تبلیغ یعنی تبلیغ لسانی و غیرلسانی در قالب «دو بخش اصلی تبلیغ تربیتگرا» پرداخته میشود. بعد از آن با «انواع تبلیغ تربیتگرا» انواع تبلیغها ترسیم و در ادامه با عنوان «رویکردهای تبلیغ تربیتگرا» به تشریح بسترهای تبلیغ اشاره میشود.
این مبلغ حوزوی تصریح کرد: با توجه به مراکز و محدودههای تأثیرپذیر انسانی و تشخصهای مورد هدفِ تبلیغ تربیتگرا «حیطههای تأثیر گذاری» نگاشته شده است. این کتاب بعد از آن، توضیح مقاصد را با عنوان «اهداف تبلیغ تربیتگرا» به عهده میگیرد. در نهایت با طرح معیارهای کمی برای ارزیابی مجموعهی تبلیغ به تشریح میزانهای ارزشیابی تبلیغ برتر با عنوان «شاخصههای سنجش روش تبلیغ موفق» به پایان میرساند.
حجت الاسلام رادحسینی افزود: مخاطبین این کتاب، دستاندرکاران امر تبلیغ، اعم از مبلغین، مربیان، مدیران مراکز تبلیغی، کارگردانان، تهیه کنندگان، مدرسان و محققان حوزهی تبلیغ هستند. نظر به استفاده پراکنده از قرآن و سنت در مؤلفههای تبلیغ متداول، ترسیم نظاممند تبلیغ بر اساس آیات و روایات، نیازی است که به صورت فراگیر در محققین و مبلغین رو به افزایش است. اما شیوه استاندارد و شفافی برای طراحی تبلیغ با تکیه بر آیات و روایات نگاشته نشده است. در این نوشته با استفاده و استناد به ثقلین سعی بر نظامسازی تبلیغ و عناصر آن شده است. لذا استفادهی حداکثری از مفاهیم و معالم، با رعایت ضوابط و مقرارت مندرج در آیات و روایات همت نگارندگان است.
وی تأکید کرد: این کتاب به محض تولید و چاپ با استقبال گرم مؤسسات و آموزشکده های تبلیغی مواجه شده است و هم اکنون در سه مؤسسه جامعظ المصطفی(ص) العالمیة، بیان، روایت سیره شهداء در مقاطع سطح چهار و پنج، کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس می شود.
حجت الاسلام رادحسینی در پایان افزود: مؤسساتی که لازم می دانند این اثر را در لیست کتابهای آموزشی خود قرار دهند می توانند با گروه تبلیغ پژوهی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تماس حاصل کنند.
- تربیت کارشناسان دینی و هنری در جهت تبلیغ دین ضروری است
- ترجمه کتاب دین و علم «ایان باربور» منتشر شد/ معرفی چند کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
- کتاب «فرهنگآفرینی قرآن» منتشر شد
- کتاب «خطبه و خطابه در اسلام» منتشر شد
- تبلیغ محتواهای دینی باید با توجه به زمان صورت گیرد/ تبلیغ باید مسبوق به پژوهش باشد