۲۷ مهر ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، “عادت” نرم و خزنده ایجاد می شود، اگر مدتی قطع شود ترک آن راحت تر است. یک واکنش نامطلوب مثل انفجار خشم را اگر کمی فاصله بیفتد،بهتر می توان بازبینی کرد. برای همین است که می گویند هنگام عصبانیت تا ده بشمارید.اگر به وسوسه ها توجه نکنید راحت تر برطرف می شوند. نگرانی ها و فکرها را می توان به تاخیر انداخت یا متوقف کرد. البته گاهی سرکوب وسواس آن را شعله ور می کند.


برای پرورش یک رفتار جدید، گاهی باید رفتار قدیمی را تضعیف کنیم، مخصوصا اگر رفتار قدرتمندی باشد، برای بیشتر درس خواندن باید تماشای تلویزیون کمتر باشد. برای تغذیه سالم باید مصرف گوشت قرمز کمتر شود. گاهی می شود یک عادت قدیمی را فورا ترک کرد، اما باید روش این کار را بدانیم. ترک عادت های خودکار و ناخودآگاه سبب می شود به آن توجه کنیم و فرصتی برای ترک آن بیابیم نتیجتا می توانیم عادت مطلوبی را برای جایگزینی هم پیدا کنیم. برای ترک رفتار نامطلوب راهکارهایی را می توان ارائه کرد.


-برای انجام ندادن رفتار نامطلوب برنامه ریزی کنید

عمده ی این قسمت صرف تدوین قانون و تقویت آن می شود. مثلا بین دو لقمه کمی صبر کنید قاشق و چنگال را زمین بگذارید و غذا را مزه مزه کنید. این توقف عادت سریع غذا خوردن و بلعیدن بی وقفه را از بین می برد. در طی هر وعده غذا سه وقت پنج دقیقه ای استراحت کنید این استراحت کوتاه به شما فرصت می دهد ببینید که سیر شده اید یا نه.


در مورد رفتارهای وسواسی، عصبانیت، حرف های زشت و خیلی از رفتارهای نامطلوب دیگر علایم اولیه را کشف کنید و راهی برای جلوگیری پیدا کنید. به نتیجه فکر کنید، حواستان را پرت کنید و به چیز دیگری فکر کنید. وقتی که دچار فکرهای بی خود و ناراحت کننده هستید از”توقف فکر” استفاده نمایید.


یکی از رایج ترین روش ها برای برخورد با وسوسه ها و افکار ناخواسته پرت کردن حواس است. باید به چیز دیگری فکر کنید. مثلا صندلی ای که روی آن نشسته اید فکر کنید اگر جواب نداد به دکمه پیراهنتان فکر کنید. این روش را بارها و بارها تکرار کنید. و اگر جواب نداد باز به چیز دیگری فکر کنید این روش فکر نامطلوب را بیرون می ریزد، اما شاید فکر یا احساس نامطلوب دیگری را جایگزین نماید. مثلا هر وقت آن صندلی یا دکمه را می بینید آن فکر نامطلوب هم یادتان می آید.پس بهتراست به چیزهای مطلوب مثل مسافرت فکر کنید.


-روند پرت کردن حواس را باید قبل از این که گیر بیفتید تمرین کنید

تلاش کنید در موقعیتی که رفتار نامطلوب رخ می دهد گیر نیفتید آنقدر تمرین کنید که زمان و چگونگی پرت کردن حواس را خوب یا بگیرید. کسی که وسواس دارد باید افکار جایگزین پیدا کند. البته این افراد غالبا از یک فکر مزاحم سراغ فکر مزاحم دیگر می روند پس بهتر است به یک مورد جالب مثل دعا فکر کنید. برای تمرین تصور کنید که فکر مزاحم شروع شده و سپس فورا به موضوع جالب فکر کنید اگر افسرده هستید تفریح کنید با آدم های شاد بگردید در کارهای مفرح شرکت کنید برای آینده برنامه ریزی کنید و ورزش کنید.


چندین بار آزمایش کنید،به محض پیدا کردن فرصت شروع کنید و نتایج را بررسی نمایید منتظر نتایج فوری نباشید فکر بهتر کردن روش باشید و تا وقتی راه بهتری پیدا نکرده اید ادامه دهید. شما به زمان نیاز دارید و به خود فرصت دهید.


در نتیجه می توان گفت که برای رهایی از رفتار نامطلوب راههای فراوانی و جود دارد. مثلا تغییر دادن محیط، قاطعیت و اعتماد به نفس و رفتارهای جایگزین مناسب؛ سرکوب کردن موقتی فکر، مشکل را حل نمی کند چون اگر عود کند قوی تر خواهد بود پس سرکوب مشکلی را حل نمی کند.

مطالب مرتبط :
  1. چرا افسرده می شویم و چگونه آن را درمان کنیم
  2. چگونه مانع تنش و درگیری در خانواده شویم/ عذر طرف مقابل خود را بپذیریم
  3. چگونه خود را از اعتیاد یا یک رفتار بد رها کنیم/ خود را در موقعیت تحریک کننده قرار ندهیم
  4. چرا اهمال کار می شویم/ اهمال اخلال در روند زندگی است
  5. نباید مردم را مجبور کنیم به چه چیزی فکر کنند/ مردم باید چگونه فکر کردن را یاد بگیرند

پارک علم و فناوری قم

zohur