۲۸ دی ۱۳۹۰ موضوع: اخبار

 

موضوع : چهارمین جلسه کمیته راهبردی

اعضاء جلسه:

جناب آقای محرری،معاون محترم توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری. جناب آقای محدث، سرپرست محترم دفتر آموزش و پژوهش استانداری. جناب آقای دکتر اخوان، رئیس محترم بنیاد نخبگان استان. جناب آقای دکتر عارف، سرپرست محترم پارک علم و فناوری استان. جناب آقای دکتر طباطبایی، رئیس محترم مرکز رشد دانشگاه قم. جناب آقای ملایی، مسئول محترم مرکز رشد علوم انسانی استان. با حضور جناب آقای مهندس امین منصور، مشاور محترم مرکز رشد علوم انسانی.

مذاکرات:

در ابتدای جلسه جناب آقای ملایی ضمن عرض سلام و تشکر از حاضران جهت وقتی که به مرکز رشد علوم انسانی اختصاص دادند و تشکر از جناب آقای محرری برای اهمیتی که نسبت به مرکز رشد قائلند و در خلسه حضور دارند و عذر خواهی بابت جابجایی زمان جلسه و تشکر ویژه از اندیشمند بزرگ جناب آقای مهندس امین منصور که در جلسه حضور بهم رساندند. موضوع جلسه پاسخ به سوالاتی است که در جلسه قبل مطرح شد :

۱) تمایز مرکز رشد با سایر مراکز رشد چیست؟

۲) تمایز مرکز رشد باسایر مراکز رشد علوم انسانی چیست ؟

سپس به ارایه گزارشی مختصر از اقدامات انجام شده پرداختند. ازجمله هماهنگی باحوزه جهت برگزاری جلسات با صاحبنظران حوزوی با موضوع پیوست فرهنگی.

جناب آقای مهندس امین منصور با طرح مباحث، قبل از شروع رسمی جلسه، در پی پاسخ به این سوال بودند که دانشگاه ها در درون پارک ها شکل می گیرند یا پارک ها درون دانشگاه ها؟

در کشورهای پیشرفته دانشگاه ها تابعی از پارک ها هستند.از جمله در آنکارا پارک ها در کنار دانشگاه ها شکل گرفته بودند اما در کشورهای در حال توسعه معمولا در کنار دانشگاه ها یا شهرک های صنعتی ،پارک ها شکل می گیرند.

در ترکیه یکی از مراکز رشد خصوصی بود که ۱۵۰ هسته در آن مستقر بودند یکی از هسته ها،جهت  ساخت هلی کوپتر ،دیگری قطعات خودرو بنز و . . . مجموعه کارکنان آن حدکثر ۱۰ نفر اما مجرب و کاردان بودند. از نظر صرفه جویی ،تمام سیستم های برقی این مرکز توسط سنسور عمل می کرد و فقط در زمان حضور افراد روشن می شدند. در استانبول ،پارک ها درون و یا در کنار شهرک های صنعتی مستقر بودند . بنابراین خیلی مهم است که پارک و به تبع آن مرکز رشد با چه کسی کار را آغاز می کند. با شهرک ؟یادانشگاه یا دستگاه اجرایی؟ و این در شکل گیری فلسفه وجودی یا اصالت آن پارک یا مرکز رشد، بحث اساسی است.

یکی از محصولات مراکز رشد، موبایل نوکیا است ،و دیگری هواپیمای ایر باس است که در فرانسه شکل گرفت بحث دیگر این است که پارک ها ، حول محورهای نوآوری در رشته های فنی ،مهندسی شکل گرفتند که محصولاتشان غیر علوم انسانی است.

ما یک بحث بیولوژی داشتیم و تکنیکی به آن افزوده شد و نتیجه آن تکنولوژی بود.در حوزه ی تکنولوژی IT هم چهار رکن سخت افزار ، نرم افزار ، جریان اطلاعاتی و زیر ساخت های اطلاعاتی را داریم که زیر ساخت ها حایز اهمیت هستند. در حوزه تکنولوژی، ما سطح دیگری از دانش را  بحث می کنیم . مثلا در شیمی ، مولکول ها را دستکاری می کنیم و خواص جدیدی را ایجاد می کنیم که این هم انرژی کمتری را مصرف می کند و هم اقتصادی تر است .

یک کالا یا محصول تجاری قابل رقابت، سه ویژگی باید داشته باشد : ۱- سازگاری با محیط و رعایت استانداردهای محیط ۲- کاهش قیمت و بهای تمام شده پایین((cost leadership – low cost 3-  افزایش خواص(کیفیت خدمات یا محصول) .

پژوهش ها در ۳ طبقه قرار می گیرند:

۱ـ پژوهش های اساسی و بنیادی که برای گسترش مرزهای دانش و قواعد هستی را در پژوهش های بنیادی بررسی می کنند

۲ـ پژوهش های کاربردی که قابل استفاده برای بشر نیست بلکه پژوهش های بنیادی را به عنوان حلقه واسط به پژوهش های توسعه ای می سپارد تا انسان از آن استفاده نماید.

۳ـ پژوهش های توسعه ای که برای رفاه انسان در رسیدن به اهداف استفاده می شود

مراکز رشد نباید کار پژوهشی در حوزه تحقیقات بنیادی کنند و نباید کار تحقیقات کاربردی کنند و حتی نباید کار پژوهشی در حوزه رفاه کنند. فلسفه وجودی مراکز رشد تحقیق نیست، پس تفاوت با مراکز تحقیقاتی دارند .

تحقیق چهار ویژگی دارد  : ۱- متد و روش علمی داشته باشد ۲- دارای نوآوری  باشد(کاربردی) ۳- خلاقیت ۴- انتشار علم .

پس فلسفه وجودی مراکز رشد این است که پس از پژوهش و تحقیقات ، بتوانند یک حلقه واسط ایجاد می کنند بین یافته های پژوهشی توسعه ای با بازار ( با مصرف کننده ای که پول پرداخت می کند) پاسخ سؤال اول این است که تفاوت بین مرکز رشد علوم انسانی با مراکز تحقیقاتی علوم انسانی و هر مرکز رشدی، این است که مرکز رشد نباید کار پژوهشی کند . و یافته پژوهشی را باید تبدیل به محصول قابل عرضه در بازار کند.

چون می خواهیم مرکز رشد علوم انسانی راه اندازی کنیم و ارتباط  باحوزه هم داشته باشد در بدو امر، باید در بکار گیری واژه ها دقت شود (واژه های مربوط به سود آوری و اقتصاد و حوزه های غیر فرهنگی نبایستی لحاظ گردد. )

جناب آقای محرری بیان نمودند که کار مرکز رشد چیست ؟ جناب آقای مهندس امین منصور پاسخ دادند که کار مرکز رشد، ارتباط بین یافته های پژوهشی و بازار است و مراکز تحقیقات توسعه ای وظایفی مستقل از مرکز رشد دارند . اینکه در تعریف ،مرکز رشد را جزء مراکز تحقیقاتی قلمداد می کنیم و آنرا از مزایای مرکز تحقیقات بهره مند می کنیم ، متفاوت است با اینکه بگوییم مرکز رشد که می خواهد شکل بگیرد ، باید مسئولیتش با وزارت علوم باشد ، یعنی وزارت علوم عهده دار تجاری سازی یافته های علوم انسانی باشد. ما در وزارت صنایع یک سازمانی بنام سازمان شرکت های کوچک و شهرک های صنعتی داریم که ملزم هستند در هر شهری یک ساختمان مانند مراکز رشد بسازند بنام مرکز توسعه ی کسب و کاری(SME).

پس ایده هایی که جذب می شوند باید سه مزیت داشته باشند : ۱-  با محیط سازگار باشند ۲- باید منجر به کاهش قیمت شود ۳- خاصیت های ویژه داشته باشند و با این سه مشخصه قابلیت رقابت دارد و فردی که دارای ایده است و در بستری که برای استانداری و صنایع استان دارای اولویت است باید ایده ای دهد که ما را زودتر به هدف برساند.

جناب آقای دکتر طباطبایی اذعان نمودند که مراکز تحقیقاتی علوم انسانی که در قم هستند گروه های مختلفی داخل مرکز دارند و هر گروهی به نیازهای تحقیقاتی مراکز دیگر، اعم از دولتی یا خصوصی پاسخ می دهند و کسب درآمدی هم دارند نکته اساسی این است که داخل مرکزی که قرار است تاسیس شود گروه های دانش بنیان مستقر هستند و در مرکز تحقیقاتی گروه های تحقیقاتی تفاوت این دو چیست؟

جناب آقای مهندس امین منصور تصریح نمودند که ۴۰۰ مرکز تحقیقاتی در سال ۸۲ در قم وجود داشت که بسیاری از آنها هم ثبت نشده بودند . اینکه در این مراکز از دستگاه های دولتی و خصوصی سفارش می گیرند و کار تحقیقاتی انجام می دهند و در آمد کسب می کنند، منظورمان این تجارت نیست . چون هیچ یک از این ها به عنوان ایده های نو آور مطرح نیستند . نوآوری در کار پژوهش وجود دارد،اما یک مرکز تحقیقاتی سفارش کار می گیرد و در ازای دریافت وجه یک یافته پژوهشی ارایه می دهد که قابلیت بکارگیری دارد. این یافته پژوهشی ، با اینکه ما با هسته نوآورمان که یک نهاد مدنی است و می تواند در بازار عرضه شده و رقابت کند ، متفاوت است . در آیین نامه های وزارت علوم در مورد مرکز رشد قید شده که ممکن است یک مرکز رشد دولتی باشد ،اما هسته نوآور وشرکت دانش بنیان باید خصوصی باشد و در بازار خصوصی بتواند وارد کسب و کار شود.

جناب آقای محدث بیان نمودند که ایده شکل گیری مرکز رشد از آنجایی شروع شد که ما قالب شکنی کردیم در ایجاد مرکز رشد علوم انسانی در قم و جناب آقای محرری لطف نموده و پیگیری تاسیس و راه اندازی پارک علم و فناوری را به دفتر آموزش و پژوهش واگذار نمودند. ما از مجموعه افراد توانمند در مراکز آموزش عالی دعوت نمودیم و تقسیم کار نمودیم تا این مهم به سرعت پیش رود و هریک را مامور تاسیس یک مرکز رشد نمودیم ( مرکز رشد سلامت ، مرکز رشد IT، مرکز رشد علوم انسانی و . .  )چون برای تاسیس پارک علم و فناوری باید حداقل چهار مرکز رشد در آن فعال باشند در همان زمان که بحث تاسیس مرکز رشد علوم انسانی شد مخالفت هایی با تاسیس مرکز رشد علوم انسانی می شد و وزارت علوم نیز مخالف تاسیس مرکز رشد علوم انسانی بود و معتقد بود تاسیس مرکز رشد علوم انسانی اساسا بی معنی است .اما هم اکنون که مجوز مرکز رشد صادر شده می خواهیم پایدار باشد و قالب شکنی هم کرده ایم و می خواهیم با توجه به اینکه کار جدیدی در حال انجام است و توانمندی هایی که در استان وجود دارد ، تمامی مراکز تحقیقاتی بصورت جزیره ای کار کرده اند و ما اعتقاد داریم که مرکز رشد می خواهد همه این کارهای جزیره ای که هرکس در هر گوشه از شهر قم به فعالیت مرتبط با علوم انسانی می پردازد را در یک محل جمع نموه و پاسخگوی نیازهای دولت و بخش خصوصی و آن چیزی که در رسالت نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف شده باشد .

ما می خواهیم قالب شکنی کرده و اولین مرکز رشد علوم انسانی را تاسیس کنیم و خودمان ساختار تعریف کرده و الگو ارایه می نماییم ،نمی خواهیم از قالب های قبلی تبعیت کنیم . ما می خواهیم تولیدات شرکتهای دانش بنیان ، کانونهای هماهنگی دانش و صنعت ، مراکز رشد ، پارک های علم وفناوری مناطق ویژه علمی را ساماندهی کرده و محصولاتشان را در اختیار جامعه هدف قرار دهیم .

جناب آقای محرری بیان نمودند درست است که کار ما به لحاظ موضوعی جدید است ولی از لحاظ مدل و چار جوب جدید نیست و می خواهیم کاری که انجام می دهیم از لحاظ علمی قابل دفاع باشد بحث دیگر این است که  جامعه هدف ما فقط قم نیست بلکه نگاه ما ملی و بین المللی است.

جناب آقای دکتر اخوان بیان نمودند که بخشی از موضوع به ماهیت علوم انسانی بر می گردد در بحث نظریه سیستمی یک تحلیلگر سیستمی یک مرزی را برای سیستم خود مشخص می کند و به تحلیل سیستم در داخل آن مرز می پردازد چند نوع مرز وجود دارد مرز فیزیکال ،مرز نمادین، مرز کارکردی . وقتی به سمت مرز کارکردی می رویم دیگر از تشخصی که در مرزهای فیزیکی با آن مواجه بودیم خبری نیست و وقتی تشخص کمتر می شود مسایل محدودتر می شوند. ظاهرا جناب آقای دکتر طباطبایی اشاره می نمایند که مراکز تحقیاتی یا علمی سفارشاتی را از بازار می گیرند و برای تامین آن نیاز، یک پروژه تحقیقاتی انجام می دهد: ( بانک مرکزی سفارشی را به گروه اقتصاد دانشگاه می دهد در این پروژه از تحقیقات بنیادی شروع کرده و به تحقیقات توسعه ای رسیده اند) سوال این جاست که کاری که در گروه اقتصاد دانشگاه انجام می گیرد و بخشی از تحقیق را که به تحقیقات بنیادی پرداخته آیا باید یک گروه انجام دهد اما بخش دیگر که به سمت مدلسازی رفته اند (با استفاده از تحقیقات بنیادی ) کاری است که به مرکز رشد برمیگردد؟ آیا بین علوم انسانی و فناوری های خارج از علوم انسانی تفاوتی مشخص وجود دارد؟

جناب آقای مندس امین منصور بیان نمودند که فرض کنیم مرکز رشد IT در قم وجود ندارد. شرکت هایی در دانشگاه ها وجود دارد که نرم افزار می نویسند و می فروشند و حال چه دلیلی برای تاسیس مرکز رشد IT وجود دارد ؟ شرکت هایی که در دنیا به ثبت می رسیدند سه اشکال اساسی داشتند :یکی اینکه پس  از مدتی شکست می خوردند و شکست آنها ناشی از سه چیز بود: اول از نظر علمی پایه ی کارشان خطا داشت ( مواد، فرایند و اساس) و پس از مدتی عدم کارایی در بازار نمود پیدا کرده و شکست می خورند. شرکت دانش بنیان همواره در حال تحقیق است که اساس مواد کاربردی محصولش چه باشد که برای بازار مفید باشد .

اشکال دوم این است که از نظر حقوقی شکست می خورند .

اشکال سوم این است که در بازار، قدرت رقابت نداشتند( بازاریابی) .

مراکز رشد، بستری هستند که تبدیل ایده به محصول را تسریع کرده  و ریسک پذیری را کاهش می دهند (بوسیله مشاوره و حمایت ها) و کمک می کنند که دانش بنیان شوند تا خطا نکنند ( بوسیله مشاوره های حقوقی و بازاریابی و. . )

ایشان در ادامه پیشنهاد نمودند که بحث در مورد مرکز رشد را چالشی نمایند و بحث با پرسش و پاسخ پیش رود. پیشنهاد می گردد که چند روز اواخر هفته اردویی بر گزار گردد و کلا بحث جمع شود .

جمع بندی این است که در حوزه های علمیه و مراکز دانشگاهی باید نهادسازی کنیم و اساس بحث مرکز رشد همین نهاد سازی است (کسانی که ایده دارند فقط به سراغ مرکز رشد بیایند تا حمایت شوند)

اگر مراکز رشد توسعه پیدا کنند و در مرکز رشد IT ،سلامت و علوم انسانی ۵۰۰۰ هسته داشته باشیم، اساسا شهرقم از دولتی بودن به غیر دولتی بودن تبدیل خواهد شد . اشکالی که در خصوصی سازی در  دولت داشتیم همین بود که کارخانجات را به افراد شبه دولتی دادیم و به آنها یارانه دادیم و این روش خصوصی سازی درست نیست.

جناب آقای دکتر اخوان تصریح نمودند که چند نکته از مباحث مطرح شده برداشت شد : نکته اول این است که بنظر می رسد یک تقسیم کاری صورت گرفته یعنی منطق اصلی مرکز رشد و پارک علم و فناوری این است که دولت بگوید مرحله پژوهش بنیادی جدا، مرحله تبدیل یافته پژوهش به یک محصول نیز جدا دولت با کمک های خودکه بصورت بلند مدت است از تحقیقات بنیادی حمایت می کند و این تحقیقات رادر دانشگاه ها حفظ می نماید اما در تبدیل یافته پژوهشی به یکه محصول آنرا در داخل مرکز رشد برده که در آنجا کمک موقت است و هویت سازمانی جدید متولد خواهد شد. نکته دوم، رفع آن اشکالات سه گانه است. دولت باید بخش خصوصی را تقویت کند و اشکالات اساسی علمی ، اقتصادی و حقوقی آنها را رفع نماید لذا هدف دوم از تشکیل مرکز رشد این است که موسساتی که قرار است در بیرون و فضای نامناسب شکل گیرد جذب نموده و بداخل یک جنین که کاملا از آنها حمایت می کند هدایت کند تا آنها مرحله رشد را سپری نمایند.

نکته سوم سرعت و کارایی در تبدیل یافته به محصول است ، اگر تبدیل یافته به محصول در دانشگاه ها بدلیل درهم تنیدگی پژوهش های کاربردی و بنیادی ، زمان بر است، درمرکز رشد کارایی صورت می پذیرد و زمان تبدیل یافته به محصول کاهش می یابد و اگر به تعهدات خود عمل نکرد بتوان به لحاظ حقوقی پیگیری نمود.

نکته بعدی اینکه کاری که مرکز رشد انجام میدهد است و متوجه آن ایده ای خواهد شد که قرار است در یک مدت موقتی رشد نماید.

جناب آقای دکتر طباطبایی تصریح نمودند که کاربردی نمودن علوم انسانی با تجاری سازی علوم انسانی متفاوت است.

جناب آقای امین منصور بیان نمودند که نکته ای که وجود دارد و مراکز تحقیقاتی را از مرکز رشد متمایز می کند این است که پژوهشی که در مراکز تحقیقاتی انجام می شود تک یافته ای است .یعنی یک محصول عرضه می شود که ممکن است قابل استفاده در بازار نباشد . اما در مرکز رشد محصول عرضه می شود که قابلیت تکثیر داشته باشد

نکته دیگر این است که آیا مرکز تحقیقات برای کار ایده پردازی و پرورش ایده خود باید تحقیقات بنیادی انجام دهد ؟ در مراکز تحقیقاتی ، تحقیقات بنیادی مجاز است اما در مرکز رشد، اساسا هسته ای را پذیرش نمی کند که نیازمند نظریه پردازی باشد  نگاه وزارت علوم به علوم انسانی اینست که ایده ای ندارند و نظر نخبگان در قم را مرجع قرار می دهند.

در علوم انسانی دو دسته بحث داریم: بحث های تاکتیکی و بحث های تکنیکی. برخی تکنیک ها می توانند وارد مرکز رشد شده و از آنها حمایت شود تکنیک هایی که در بحث رفتار شناسی و مقوله های مرتبط هستند و می توانند به علوم انسانی کمک کنند نیز، می توانند جزء ایده های مرکز رشد قرار گیرد در پیمایش ها و غربالگری ها ، IT و روشهای آماری و سامانه ها خیلی کمک کننده هستند.پس اینگونه ایده ها می تواند در مرکز رشد پذیرش شوند کمک کنند به توسعه تجاری سازی علوم انسانی .

نکته آخر اینکه هسته ها یا نهادهای نوآور دانش بنیان که معتقدیم باید تجارت کنند و باید در رابطه ی عرضه و تقاضایی قرار گیرند . در بحث خدمات معتقدند که خدمات بر اساس نیاز شکل می گیرد یعنی اگر مردم مثلا غذای فست فود بخواهند کارگاه فست فود شکل می گیرد . یعنی از مبنای خدمت گیرندگی ، خدمت دهندگی شکل می گیرد. در بخش خصوصی در بحث بازار  عرضه و تقاضا، ممکن است دولت خریدار کالای مرکز رشد باشد حال اگر۸۰% کالای هسته ها را دولت بخرند احتمال شکست این شرکت ها ۸۰% است . اگر تولید کالا فقط برای دولت باشد آنگاه با تغییر مدیریت ها و دولت ها، بازار آن کالا نیز تغییر خواهد نمود.

جناب آقای دکتر اخوان بیان نمودند که آیا یک خریدار پرقدرت و مادر ، قدرت رقابتی شرکت را نسبت به یک خریدار ضعیف بیشتر خواهد نمود؟ یعنی دولت چون خریدار خوبی نیست، پس شرکتی که با دولت کارکند خیلی زود زمین خواهد خورد نسبت به شرکتی که از ابتدا با یک مشتری طرف حساب بوده که محصول خوب خریداری می کرده است؟

جناب آقای محدث تصریح نمودند که بحث تعامل مرکز رشد علوم انسانی با مرکز رشد IT را مطرح نمودیم یعنی الزاما باید مرکز رشد علوم انسانی  مسیر جدایی را برود و مرکز IT هم راه جدایی برود؟

جناب آقای دکتر طباطبایی تصریح نمودند که مرکز رشد دانشگاه قم یک مرکز عمومی است . یعنی می توانیم حتی هسته های علوم انسانی را نیز پذیرش کنیم .

جناب آقای دکتر اخوان اذعان نمودند که بحث تعامل بین مرکز رشد علوم انسانی و مرکز رشد IT مطرح نیست، بلکه بحث اصلی در حوزه های کسب و کار است . ما در جامعه حوزه هایی داریم که علوم انسانی با سایر علوم در این زمینه گره خورده اند مثلا رابطه بین علوم انسانی و IT ، یک کسب و کار جدید است. لذا ورودی های مرکز رشد علوم انسانی لزوما همه بصورت محض، علوم انسانی نخواهند بود بلکه برخی از آنها تلفیقی از علوم انسانی با سایر علوم خواهد بود.

جناب آقای محدث بیان نمودند که یکی از مزیت های استان قم به جهت وجود ۴۴۴ امامزاده و مراکز تاریخی و حرم حضرت معصومه (س) و ویژگی های دیگری که حول محور گردشگری در استان قم است که این، یکی از محورهای توسعه استان می باشد . در همین جهت افراد ایده های مختلفی دارند که عملیاتی نمی شود و پیشنهاد شد که ایده  های خود را به مرکز رشد ببرند و در آنجا کارآفرینانی هستند که ایده را عملیاتی نموده و تبدیل به محصول می نمایند . نکته بعدی این است که در بحث طبیبان در مثنوی معنوی هزاران مثال وجود دارد که می توان عملیاتی نمود .

جناب آقای ملایی تصریح نمودند که مرز و خط تمایز بین علوم انسانی وITدر این است که ممکن است که یک هسته یا ایده پرداز ، یک محصول نرم افزاری را تولید نموده و عرضه نماید با توجه به تعریف علوم انسانی که عبارتست از علوم نظری که منجر به تربیت انسان می شود، اگر این محصول به تربیت انسان کمک کند ، به علوم انسانی بر می گردد و اگر به فرایند ها و سیستم کمک کند به حوزه IT برمی گردد.

در پایان جناب آقای محرری بیان نمودند که ما دومین نشست هم اندیشی را برگزار نماییم و جناب آقای مهندس امین منصور نیز حضور داشته باشند و از وزارت علوم و نخبگانی از حوزه نیز دعوت شوند که در حضور استاندار محترم این بحث را بار دیگر مطرح نماییم و روی کلیات، بحث نماییم. از جناب آقای دکتر بهشتی نیز دعوت به عمل آید . نکته بعدی اینکه یک جلسه ی آموزشی با حضور جناب آقای امین منصور برگزار گردد که در آن بحث های مربوط به پژوهش مطرح گردد. بحث مربوط به تور یک یا دو روزه نیز خوب است اما باید یک هدفی از آن داشته باشیم.

جلسه در ساعت ۱۰ با صلوات بر محمد و آل محمد به اتمام رسید.


مصوبات:

۱ـ دومین هم اندیشی با حضور معاونان پژوهشی موسسات و مراکز آموزش عالی استان برگزار گردد.

۲ـ جناب آقای مهندس امین منصور بعنوان یکی از سخنرانان در هم اندیشی حضور داشته باشند.

۳ـ از جناب آقای دکتر رشیدی دعوت به عمل آید

۴ـ از حضرت آیت الله دکتر بهشتی رئیس محترم دانشگاه قم به عنوان مدعو دعوت به عمل آید.

۵ـ یک کارگاه آموزشی با حضور معاونین آموزشی و پژوهشی مراکز آموزش عالی و دستگاه های اجرایی طراحی و اجرا گردد.

۶ـ یک جلسه با موضوع بررسی مبانی نظری مرکز رشد علوم انسانی با حضور صاحب نظران حوزه و دانشگاه بصورت تور یک یا دو روزه طراحی و اجرا گردد.





 

 

 

بدون مطلب مرتبط

پارک علم و فناوری قم

zohur