۲۵ شهریور ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و همکاری انجمن منطق ایران، همایش منطق سهروردی ۱۷ مهرماه با حضور استادان ضیاء موحد، لطف الله نبوی، اسدالله فلاحی، حسینی و عظیمی برگزار می شود.


در این همایش دکتر ضیا موحد، استاد و مدیر گروه منطق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران،‌ دکتر لطف‌الله نبوی؛‌، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس در موضوع مبانی منطقی – فلسفی «ضرورت بتاته»، دکتر داوود حسینی، استادیار دانشگاه تربیت مدرس، باموضوع سهروردی در باب علم به خود، دکتر مهدی عظیمی، استادیار دانشگاه تهران، با موضوع سهروردی و دلیل افتراض، دکتر اسدالله فلاحی، کلیت بتاته نزد سهروردی سخنرانی خواهند کرد.


این همایش از ساعت ۱۵ الی ۱۸ برگزار خواهد شد. همچنین در خبر دیگری آمده است که پروژه «فلسفه مهدویت پژوهی» از پروژه های پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که توسط حجت الاسلام و المسلمین الهی نژاد عضو هیئت علمی این پژوهشکده در حال اجراست.


این پروژه در سال ۱۳۹۰ توسط حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد و در دو فاز ارائه شده است:


فاز اول: درآمدی بر فلسفه مهدویت پژوهی


فاز اول که در قالب یک کتاب در سال ۱۳۹۱ از طریق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید به درآمدی بر فلسفه مهدویت پژوهی که یک حوزه بیرونی، بنیادی و درجه دو است می‌پردازد. حوزه‌ای که کمتر در دستور کار پژوهشگران مهدوی قرار گرفته و پیرامون آن غور و کنکاش عالمانه در‌خور  صورت نگرفته است.


 محقق این طرح در این نوشتار ابتدا به ماهیت و چیستی فلسفه مهدویت پژوهی پرداخته و در ادامه به ساختار و منظومه مسائل آن مبادرت نموده است. بیان ماهیت و هویت حوزه معرفتی مهدویت پژوهی مد نظر قرار گرفته و در این خصوص با در افکندن حوزه‌های مختلف معرفتی نظیر «مقوله علم» و «مقوله رشتگی» و «مقوله میان رشتگی» و «مقوله گرایش» دور نمائی از گونه گونی حوزه های معرفتی و تطبیق مهدویت پژوهی با آنها به تصور کشیده شده است و در نهایت و فرجام مقال تنها یکی از آن مقولات دانشی که «علم» باشد را به میان کشیده و با ارائه تعریف حداقلی و حداکثری از آن و تطبیق مهدویت پژوهی با آن با طرح ادله و شواهد به اثبات علم بودن مهدویت پژوهی با تعریف حداقلی علم، رأی داده و جواز اضافه «فلسفه» را بر مهدویت پژوهی اعلان نموده است.


در ادامه به پنج مولفه اساسی فلسفه مهدویت پژوهی نظیر مسأله‌شناسی‌ مهدویت پژوهی، موضوع‌شناسی مهدویت‌پژوهی، معرفت‌شناسی مهدویت‌پژوهی و مبانی‌شناسی مهدویت پژوهی، پرداخته خواهد شد که اجرای آن در بعد از تصویب شورای عالی پژوهش حال انجام می‌باشد.

مطالب مرتبط :
  1. فلسفه اشراق و عرفان مقصد یکسانی دارند/ سهروردی مثل ابن عربی عارف خالص نیست
  2. همایش گرامیداشت هزاره تألیف «قانون» برگزار می شود
  3. سهروردی وجود نبی را لطف خداوند به انسانها می ­داند/سیاست متعالی شیخ اشراق
  4. تضاد میان فلسفه اصالت وجود و اصالت ماهیت/ انتقاد ملاصدرا از سهروردی
  5. نشست «روندهای تغییرات اندیشه در ایران» برگزار می شود

پارک علم و فناوری قم

zohur