۲۳ دی ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص)  در مورد اینکه چرا در جامعه ما برخی مسائلی که امری اجتماعی و عادی هستند تبدیل به مسائل بزرگی می شوند و از آن حاشیه های زیادی به وجود می آید به خبرنگار مهر گفت: این حاشیه سازی ها برخاسته از یک سری نیت های پنهان است و کسانی که روانشناسی قوی ای دارند برای اینکه ذهن جامعه را از یک مسئله ای منحرف کنند و به یک مسئله فرعی بکشانند و آن مسئله اساسی در پرده بماند از این شیطنت ها و کارها می کنند. ولی فرهیختگان و افراد فهمیده جامعه باید همیشه توجه به آن مسائل کلان جامعه که مصلحت برای اکثریت مردم را در پی دارد بپردازند و دچار حاشیه ها نشوند.


این محقق و پژوهشگر مسائل فلسفی در مورد اینکه علت بزرگ کردن برخی مسائل ناهنجار در جامعه توسط برخی رسانه ها چیست هم تصریح کرد: البته در مورد مسائل ناهنجار جامعه دیدگاه های مختلفی است. باید مصداقها مشخص شوند که دید مسائل ناهنجار چه چیزهایی هستند. دیدگاه های مختلفی است ممکن است کسی مسئله ای را یک ناهنجاری اجتماعی بداند ولی دیگری آن را هنجار اجتماعی تلقی کند. این مسئله خودش باید بحث شود که هنجارها و ناهنجاری ها چیست. ولی به هر حال هر حزب و گروه و یا روزنامه ای با تفکر خاصی که دارد با مسائل برخورد می کنند مهم باید قانون و مطالبات اکثریت جامعه باشد.


عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در مورد اینکه چرا اکثر افراد در مورد مسائل و موضوعاتی که می شنوند بدون تحقیق و حساسیت حرف می زنند و آن را گسترش می دهند هم اظهارداشت: وضعیت جامعه ما به گونه ای شده که رسانه ها زیاد شده اند. مردم هم به راحتی به سایت ها و وبلاگ های مختلف دسترسی پیدا می کنند و هر گروه و شخصی می خواهد به نحوی افکار خود را در جامعه القاء و تزریق کند.


غرویان یادآورشد:متأسفانه دروغ و خلاف واقع گویی هم خیلی رایج شده است. یعنی کسانی هستند که با یک خبر یا یک تیتر و عنوان با بزرگ کردن مطلبی در رسانه یا سایتی می خواهند به جامعه جهت خاصی بدهند و ذهنها را تحت تأثیر فکر و اندیشه خود قرار دهند برای اینکه به آن اهدافی که دارند برسند این کارها را می کنند.


این نویسنده و محقق در مورد اینکه چگونه می توان افراد جامعه را افرادی دقیق و حساس به مسائل اجتماعی بار آورد هم یادآورشد: البته مردم ما طوری شده اند که به راحتی به یک خبر یا یک تیتر یا یک رسانه اعتماد نمی کنند زیرا فراوان متناقض شنیده اند و خوانده اند و دیده اند. به طور طبیعی دیگر به این وضعیت رسیده اند که یک خبر را با قرائن و شواهد زیادی تا صحت و عدم صحت آن را نیابند به آن اعتماد نمی کنند.


این محقق و پژوهشگر مسائل فلسفی عنوان کرد: حساس کردن مردم به مسائل سیاسی اجتماعی معمولاً توسط فرهیختگان و نخبگان جامعه اتفاق می افتد. در جامعه شناسی تحت عنوان تئوری حکومت نخبگان همیشه گفته می شود اکثریت و توده مردم پشت سر نخبگانشان حرکت می کنند، بنابراین نخبگان فرهنگی و سیاسی هستند که می توانند توده مردم را نسبت به مسئله ای حساس کنند و بدانها حساسیت بدهند.


عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در مورد اینکه نقش رسانه ها در عدم گسترش حاشیه ها و مسائل اثبات نشده در جامعه چیست هم بیان کرد: رسانه ها شریان فکری و روانی و روحی جامعه هستند. یعنی روح و مغز جامعه به طور ناخودآگاه در اختیار رسانه ها هستند که باید مدیریت فکری جامعه و مدیریت روحی جامعه را کنترل بکنند و در اختیار داشته باشند.


غرویان یادآورشد:بنابراین نقش اساسی را همین رسانه ها ایفا می کنند که چگونه جامعه را به سمت و سوی خاصی هدایت کنند. حالا به مسائل حاشیه ای بپردازند یا به متن مسائل کلان اجتماعی توجه کنند. آن چیزی که رسالت اصلی رسانه هاست محور قراردادن مصالح کلی جامعه و نپرداختن به مسائل حاشیه ای است.

مطالب مرتبط :
  1. نقد فرهنگی موجب تعالی انسان می‌شود/ مدیریت فرهنگی یعنی کمک، هدایت و تقویت عقلانیت در جامعه
  2. نسبت شایعه و رسانه/ آیا کسانی که میل به رسانه های خارجی دارند بیگانه پرست هستند
  3. رسانه ها در توسعه عقلانی و سبک زندگی افراد تأثیر بسزایی دارند
  4. رسانه ها نقش فزاینده ای در فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر دارند
  5. وظیفه رسانه تبیین فرهنگ وقف در جامعه است/ پیشنهاد تشکیل کارگروه رسانه برای ترویج فرهنگ وقف

پارک علم و فناوری قم

zohur