۱۹ تیر ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، جامعه اسلامی اگر بخواهد  اسلامی بماند باید بر محور عدالت بچرخد و حقوق مردم در آن جامعه محفوظ باشد. پیغمبر بزرگوار اسلام (ص) می فرماید: الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم؛ یعنی اگر یک جامعه عادل و متعادل باشد قابل بقا هست هر چند مردمش کافر باشند، اگرظلم و اجحاف در نتیجه تفاوت ها، پست و بلندی ها و ناهمواریها در جامعه ای پیدا شد آن جامعه باقی نمی ماند هر چند مردمش به حسب عقیده مسلمان باشند. قرآن مجید پر است از آیاتی که می فرماید سبب هلاک قومی ظلم آنها بوده است.


قرآن مجید در آیه ای می فرماید: و ماکن ربک لیهلک القری بظلم و اهلها مصلحون؛ یعنی خداوند مردمی را اگر مصلح باشند هرگز به سبب یک ظلم هلاک نمی کند. مفسرین اغلب گفته اند این ظلم مقصود شرک است، چون شرک یکی از انواع ظلم است. شرک عظیم ترین ظلم است، اما خداوند تبارک و تعالی مردم را به سبب کفر و شرک هلاک نمی کند اگر خود آنها از لحاظ روابط اجتماعی و حقوق اجتماعی، مردمی عادل بوده باشند.


دستورهای دینی مجموعا سه قسم است: اعتقادات، اخلاقیات و دستورهای عملی. دستورهای اعتقادی از قبیل ایمان به خدا، ایمان به سفر آخرت و پیغمبران خدا و اولیای خدا، ایمان به معاد و پاداش و کیفر. دستورهای اخلاقی مثل اینکه ما باید عفت و تقوا داشته باشیم، راضی و شاکر و صابر باشیم، عقو و حلم و گذشت داشته باشیم، با یکدیگر الفت و محبت داشته باشیم، اتحاد و اتفاق داشته باشیم. روح ما پاکیزه باشد، حسادت نداشته باشیم کینه، جبن و بخل نداشته باشیم، ظالم و بدخواه نباشیم.


دستورهای عملی هم واضح است دستورهایی به عنوان عبادت مقرر شده که شامل مواردی چون نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و غیر اینها است. البته دستورهایی در باب معاشرت و احسان، صله ارحام از قبیل اینکه دروغ نگوییم، غیبت و فحش ندهیم، قتل نفس انجام ندهیم، دستور رسیده به ترک شراب و قمار و ربا و ریا و غیره.


با توجه به دستورات متعدد الهی، نمی توان شک و تردید داشت که شارع اسلام آنچه را که خوب می داند می خواهد آنها واقع شود و آنچه را بد می داند می خواهد آنها واقع نشود. با این حساب آیا نباید حقوق مردم محفوظ باشد و تبعیض و محرومیت در مردم نباشد و آیا وجود تبعیض مانع تکامل افراد و جامعه نیست؟ در پاسخ باید گفت هیچ عاقلی نخواهد گفت که هر چه جامعه از لحاظ حق و عدالت آشفته تر باشد، زمینه برای عقاید پاک و تزکیه نفس و عمل صالح بهتر است. حداکثر این است که کسی بگوید بود و نبود عدالت و محفوظ بودن و نبودن حقوق، در این امور تاثیری ندارد.


البته اخلاق خوب و بد هم مثل همه چیزهای دیگر دنیا سبب و علت دارد، بی جهت پیدا نمی شود. سرشت و طینت موثر است، اوضاع محیط و تلقینات محیط موثر است. یکی از اموری هم که قطعا تاثیر دارد در فساد اخلاق و روحیه را مسموم و بیمار می کند، محرومیتها و احساس مغبونیت هاست. حسادت ها، کینه ها، عداوت ها، بدخواهی همه از همین جا پیدا می شود.

مطالب مرتبط :
  1. امام زمان(عج) به بشریت مفهوم عدالت واقعی را نشان خواهد داد/ عدالت فلسفه بزرگ مهدویت
  2. جایگاه و منزلت معرفتی امور مقدم برعلم
  3. تحلیل شادیهای اجتماعی پس از انتخابات/ نسبت مستقیم نشاط اجتماعی و توسعه
  4. رابطه نشاط اجتماعی و توسعه اجتماعی
  5. عوامل پایداری جامعه؛ از اتحاد مردم تا تربیت و تهذیب فردی

پارک علم و فناوری قم

zohur