۱۶ تیر ۱۳۹۳ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، نقدهای کتب علوم انسانی توسط شورای بررسی متون، در قالب سلسله‌ منشورات و کتابهای نقدنامه تخصصی (۲۰جلد)، نشریه علمی پژوهشی (۳۱ مجلد)، تالیف کتاب(۲۵جلد)، مجموعه مقالات (۲۴ جلد)، جزوات، ‌ارسال داوری‌های علمی به ناشرین و مولفین ( ۸۰۰ مورد)، برگزاری کنگره، نشست‌های تخصصی، همایش‌ها و کارگاه ها (۸۱ مورد) منتشر گردیده است و بالغ بر ۱۷۰۰ نفر از استادان حوزه و دانشگاه از مراکز علمی و آموزشی کشور با گروه های تخصصی آن همکاری مستمر داشته و تاکنون در حدود ۱۸۰۰ جلسه توسط این گروه ها برگزار گردیده است.


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اهداف، اساسنامه و آیین‌نامه اجرایی شورای بررسی متون، شرح وظایف اعضاء‌گروه های تخصصی،‌فرم‌های داوری، بازبینی و جمع ‏بندی، نمونه گزارش فعالیت‌ها، فهرست اعضاء گروه ها، مراکز همکار و کتب نهایی شده و در دست بررسی به کتاب «برنامه‏ها، اهداف و رویکردهای شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی» مراجعه کنید.

این کتاب به کوشش دکتر سیّد حسین حسینی، دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در سال ۱۳۹۳ روانه بازار کتاب شده است.


حسینی در مقدمه این اثر، رسالت‌ها، و اهداف و برنامه‌های «شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی» را در جهت ترویج جریان نقد علمی در جامعه علمی کشور و نیز حلقة وصل حوزه علوم انسانی به این جریان و رونق حیات جامعة علمی کشور عنوان کرده است و در ادامه به برخی از اهداف شورا از جمله؛ رشد تفکر انتقادی در تولیدات علمی دانشگاهی، نقد متون درسی و کمک درسی دانشگاه ها، توسعه فرهنگ نقد در جامعه علمی، تقویت جایگاه علوم انسانی، اصلاح برنامه‌های آموزشی، تدوین سرفصل‌ها،‌پیشنهاد تاسیس دروس و دوره‌های جدید علوم انسانی و ایجاد بانک اطلاعات علوم انسانی در بخش‌های متون درسی، نشریات پژوهشی و روش‌های تدریس پرداخته است.


علاقه مندان برای دریافت «فایل تمام متن کتاب» می توانند به صفحه «مجموعه کتب معرفی شورا‏» در سایت شورای بررسی متون به نشانی http://shmoton.ir مراجعه کنند.

مطالب مرتبط :
  1. ترجمه‌های متون علوم انسانی هدفمند نیستند/ مشکلات ترجمه متون علوم انسانی
  2. سومین کارگاه پژوهشی «متد نقد کتاب در حوزه علوم انسانی» برگزار می شود
  3. هدف شکل گیری شورای تحول علوم انسانی/ نقدی بر سخنان دکتر طالب زاده در همایش ترجمه و علوم انسانی
  4. آغاز تحول در علوم انسانی از متون درسی است/ قدر جرقه های کوچک در علوم انسانی را بدانیم
  5. وضعیت ترجمه متون علوم انسانی در کشور مطلوب نیست

پارک علم و فناوری قم

zohur