به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، مبانی عرصهای اندیشکده معنویت برای دومین بار در دهمین جلسه اندیشکده مطرح و مورد نقد و بررسی اعضاء قرار گرفت.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه با بیان مقدمهای از تعریف، تاریخچه، ضرورت، کارکرد و تفاوت ریشهای معنویت دینی و سکولار به تبیین و تشریح مبانی عرصهای معنویت دینی براساس مختصات الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: استمرار حیات نظامهای اجتماعی نیازمند مبانی معرفتشناسی، هستیشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی است. معنویت به عنوان یکی از مؤلفه های نظام اجتماعی و تمدن بشری از جایگاه ویژهای برخوردار است. نیازهای معنوی از آغاز آفرینش آدم ابوالبشر در کنار نیازهای مادی مطرح بوده و در سرشت انسان نهادینه شده است، اگر چه معنویت همواره در شرق و غرب عالم مورد توجه بوده ولی قدمت این پدیده در شرق زمین و به ویژه در ایران به چند هزار سال میرسد.
وی افزود: جریان معنویتگرا در غرب به دنبال فراهم کردن آرامش برای انسانهایی است که از آسایش و رفاه نسبتاً خوبی برخوردارند؛ ولی در چنبره اضطراب و روزمرگی گرفتار شدهاند و از آن رنج میبرند. آقای دکتر خسروپناه با نقل قولی از “میرچا الیاده”، گفت: معنویت و دینداری و مواجهه انسان با امر قدسی پدیدهای فراگیر است که به عنوان عنصری ثابت و طبیعی و در صورتهای گوناگونی در روح آدمی جلوهگر شده است.
وی با اشاره به اینکه “فلیپ شلدراک” نیز معنویت را عبارت از کل حیات انسان بر حسب یک رابطه آگاهانه با خدا دانسته است، اظهارداشت: معنویت دینی به دنبال ایجاد احساس آرامش و رسیدن سالک به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه و ارتقا به مقام راضیه و مرضیه است. برخلاف بعضی از اندیشکدهها که دارای مبانی خاص کاملاً مستقل هستند؛ اندیشکده معنویت به دلیل ماهیت معنویت و رابطه عمیق آن با مبانی عام؛ عمدتاً کاربست همان مبانی؛ منبع و منشأ اصلی مبانی عرصهای معنویت است.
خسروپناه در ادامه سخنانش بیان کرد: معالوصف بر اساس آیات و براهین عقلی؛ مقولات دیگری نظیر مبانی اجتماعی؛ آخرتگرائی؛ هدفمندی؛ مسؤلیتپذیری؛ عقلانیت و … قابل بحث در حوزه مبانی عرصهای معنویت میباشد. در هر صورت از ویژگیهای مبانی عرصهای معنویت همسو و همراه بودن آن با متن دین به معنی واقعی آن است و در همین راستا از قابلیتهای لازم برای تجلی اعمال و رفتارهای شایسته در عرصه زندگی و کسب وکار برخوردار میباشد.
وی تاکید کرد: با توجه به این مباحث، در عمل مواجهه با مسائل مختلف بدون درک و تحلیل جامع از شرایط موجود و تکیه بر کلیت اسلامی ناکارآمد خواهد بود که در این زمینه می توان به ناکارآمدی نظریه بانکداری بدون ربا در مقایسه با نظریه جامع بانکداری اسلامی اشاره کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنانش مراحل منطقی نظریه پردازی در اقتصاد اسلامی را مورد تشریح قرار داد و گفت: برای نیل به این مقصود باید سازگاری با فقه تحت مکتب اقتصاد اسلامی، ساختار منطقی و انسجام نظریه و امکان پذیری تجزیه و تحلیل عقلی و آزمون فرضیه و روشهای اصلاح آنرا مورد توجه قرار داد.
- الهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند/ معنویت به شریعت و اخلاق خلاصه نمی شود
- «سالک فکرت» منتشر شد/ ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
- جوانان جویای کسب عرفان به پدر و مادر خود احترام بگذارند/ ساده ترین راه برای رسیدن به قرب الهی شهادت و اخلاص است
- القاء جدایی معنویت از دین توسط عرفانهای نوظهور/ اگر نیاز به معنویت اشباع نشود مردم به سراغ دیگران می روند
- تقلیل دین به معنویت به معنای ناقص انگاشتن دین است/ کمال دین نظر هماهنگ به دنیا و آخرت است