۲۰ شهریور ۱۳۹۱ موضوع: اخبار

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی علوم انسانی دستاوردهای بزرگی داشته است، گفت: به دلیل اینکه دستاوردهای علوم انسانی نظری و فکری است مانند یک اختراع علمی و صنعتی به چشم نمی آید.

آیت الله دکتر محمد ناصر سقای بی ریا در دیدار با مدیران و کارکنان پارک علم و فناوری قم که با حضور جناب آقای دکتر سید هاشم عارف( مدیر پارک علم و فناوری)، جناب آقای مصطفی ملایی(مدیر مرکز رشد علوم انسانی)، حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای موسوی(مشاور حوزوی مرکز رشد)،جناب آقای الهی ( مشاور مرکز رشد)جناب آقای یارمحمدی( مدیر روابط عمومی و امور بین الملل) با تاکید براینکه شخصیتی مانند حضرت آیت الله العظمی مصباح فلسفه اخلاق اسلامی را تبیین کرده و گسترش داده است، گفت: استاد شهید مطهری قبل از انقلاب فلسفه اخلاق را از انزوا نجات داد و درنهایت کتابی به همین عنوان تالیف کرد، اما این آیت الله مصباح بود که این علم الهی را ترویج و شاگردان زیادی را در این عرصه تربیت کرد.

ضرورت ورود فناوری های نرم در عرصه علوم انسانی اسلامی

وی با بیان اینکه احیا و ترویج فلسفه اخلاق یکی از ثمرات مهم انقلاب اسلامی در عرصه علوم انسانی است که چون جبنه نظری دارد، به چشم نیامده است، ادامه داد: فلسفه اخلاق یک فرایند علمی است که باید وارد زندگی مردم شود تا مردم زیبایی های اسلام را تمام و کمال لمس کنند.

معاون پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) ساده سازی و ملموس کردن ایده های فلسفی را امری مهم قلمداد کرد و گفت: مرکز رشد علوم انسانی باید بتواند نوآوری های بزرگی را که در عرصه علوم انسانی توسط نخبگان و بزرگان دینی به ثمر می رسد را اشاعه داده و وارد زندگی مردم کند.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه در عرصه علوم انسانی نباید تنها به تولید کتاب و محصولات مکتوب بسنده کرد، اظهار داشت: ورود فناوری های نرم می تواند نوع و گستردگی ارایه آثار نوآورانه رشته های علوم انسانی را ارتقا بخشد.

مرکز رشد علوم انسانی باید خروجی های خود را برجسته سازی کند

وی با تاکید براینکه باید مرکز رشد علوم انسانی در وهله اول در میان اعضای هیئت علمی، گروه های پژوهشی و نخبگان حوزه و دانشگاه معرفی شود، گفت:با توجه به اینکه مرکز رشد علوم انسانی نوپا و کمتر شناخته شده است لازم است روی خروجی ها و نمونه هایی که فرایند ارایه ایده و تولید محصول را طی کرده اند، با تمرکز و جلوه بیشتری مانور بدهید تا بتوانید از لحاظ علمی و میزان تاثیرگذاری مخاطبان خود را اقناع کنید.

آیت الله سقای بی ریا با بیان اینکه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در میان گروه های پژوهشی کارهای میدانی خوبی انجام می گیرد، گفت: برای نمونه گروه های روانشناسی این موسسه حدود ۲۰ ابزار در قالب پرسشنامه های کاربردی تولید کرده اند که درآن خانواده کارآمد را تبیین می کند.

وی با تاکید براینکه برآیند کار تحقیقاتی فارغ التحصیلان موسسه ظرفیت خوبی برای ورود به بازار را دارند، اظهار داشت: مرکز رشد علوم انسانی باید برخی مفاهیم و استانداردهای پذیرش، راهنمای تبدیل ایده به محصول، مبانی فکری و نظری و… را به صورت مبسوط برای علاقه مندان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی تعریف و تعیین کند تا مخاطب در آشنایی و نوع گزینش فرایندهای این مرکز سردرگم نباشد.

فارغ التحصیلی حدود دو هزار طلبه در موسسه امام خمینی(ره)

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم یکی از راههای معرفی مرکز رشد علوم انسانی را از طریق نمایندگان این مجمع در شهرهای مختلف دانست و گفت: موسسه امام خمینی سالانه حدود دوهزار فارغ التحصیل دارد که گزینه خوبی برای آشنایی با مرکز رشد علوم انسانی هستند و باید آنها را به حضور در این مرکز تشویق کرد.

آیت الله سقای بی ریا در پایان خواستار برگزاری یک دوره توجیهی این مرکز در میان اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و گروه های پژوهشی شد و گفت: باید زمینه حمایت از ایده هایی که پایه و مایه اسلامی دارند را فراهم کنیم و در این راه تشویق و هدایت مرکز رشد می تواند کارساز باشد.

مطالب مرتبط :
  1. استقبال دانش آموختگان خارجی مدرسه امام خمینی(ره) از ایده های مرکز رشد علوم انسانی
  2. رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در قم: کاربردی سازی علوم انسانی آثار ارزشی اسلام را احیا می کند
  3. مدیر خانه علوم و فنون آموزش و پرورش: همکاری و تعامل نخبگان فرهنگی با مرکز رشد علوم انسانی یک اصل اجتناب ناپذیر است
  4. معاون استاندار تاکید کرد: مرکز رشد علوم انسانی باید الگو ساز باشد
  5. معاون علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه: نقش مرکز رشد علوم انسانی در ارتقای پیوست فرهنگی کالاها مهم است

پارک علم و فناوری قم

zohur