۱۲ مهر ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، انگیزه یک فرآیند درونی است که رفتار را نیرومند و هدایت می کند، بنابراین انگیزه اصطلاحی کلی برای مشخص کردن زمینه مشترک نیازها، شناخت ها و هیجان هاست. بحث ما در این مطلب این است که چگونه می توان در انگیزه ذاتی یادگیری مداخله کرد، یا آن را پرورش داد. در پاسخ می توان به موارد زیر اشاره کرد.


-دانش آموزان از طریق یادگیری شرایط و فعالیت هایی بر انگیخته می شوند که آنها را در هماورد جویی شخصی و فعالانه یادگیری درگیر کند و  به آنها اجازه داده شود تا دست به انتخاب های شخصی بزنند و مقتضیات تکالیف را با ظرفیت هایشان هماهنگ سازند.


-انگیزش دانش آموزان در صورتی افزایش می یابد مه در یابند تکالیف یادگیری، به طور مستقیم یا غیر مستقیم با نیازها علایق و اهداف شخصی آنها مرتبط است و سطوح دشواری آن به گونه ای است که می توانند به صورتی موفقیت آمیز آن را انجام دهند.


-انگیزش ذاتی دانش آموزان به یادگیری می تواند در محیطی امن، اعتماد بخش و حمایتگرانه پرورش یابد، که دارای این و یژگی ها باشد؛ا بزرگسالان در روابط کیفی توام با توجه، توانمندی های بالقوه جوانان را دریابند؛ نیازهای منحصر به فرد دانش آموزان از نظر یادگیری و آموزشی مورد حمایت قرار گیرد و فرصت هایی برای خطر کردن، بدون ترس از شکست خوردن برای دانش آموزان فراهم کند.


این اصول اساسی به جنبه هایی از نقش معلمان به عنوان بر انگیزاننده اشاره دارد؛ نخست آنکه به نیاز معلمان برای آگاه شدن از نیازها و علایق شخصی هر دانش آموز اشاره می کنند.با این آگاهی، معلمان در جایگاه ارائه دهنده راهنمایی فردی پیرامون نحوه متناسب ساختن اهداف شخصی با اهداف یادگیری که کلاس بر پایه آنها بنا نهاده شده است، قرار می گیرند. همچنین معلمان می توانند در ارائه اهداف و فعالیت های آموزشی از اطلاعاتی که درباره نیازها و علایق دانش آموزان به دست آورده اند به گونه ای استفاده کنند که هر دانش آموز بتواند به اهداف خود دست یابد و موفقیت را تجربه کند.


دومین جنبه نقش معلم، تمرکز بر شیوه هایی است که در آن، دانش آموز، هم مسئولیت فردی خود را در یادگیری بپذیرد و هم به طور فعالانه، در تجارب یادگیری درگیر شود. ذکر این نکته ضروری است که دانش آموز به طور ذاتی، نسبت به زمینه های مورد علاقه خود، وقت، تلاش و انرژی بیشتری صرف می کنند، یا هنگامی که کاری را به طور شخصی معنا دار می سازند. راحت تر به هماورد جویی می پردازند. علاوه بر این، دانش آموزان برای با انگیزه شدن نیاز اساسی به برخی انتخاب ها و کنترل بر فعالیت های یادگیری دارند، از این رو مجموعه ای از راهبردهای موثر برای هماورد جویی دانش آموزان ذکر می شود که مستلزم همراه کردن آنها با فرصت هایی برای تمرین کنترل فردی و حق انتخاب بر متغیرهای تکالیفی است که به طور دقیق برگزیده شده باشند این متغیرها می توانند شامل انواع فعالیت سطح تسلط، میزان تلاش یا نوع پاداش باشد.


سرانجام آنکه اصول مذکور اشاره بر این دارند که بخش عمده ای از نقش معلمان،ایجاد محیطی امن،اعتماد بخش و حمایت آمیز است که با ابراز علاقه،توجه و ملاحظه خالصانه به هر دانش آموز به و جود می آید،یافته های پژوهشی نشان می دهند که بخشی از ضرورت های ایجاد فضای امن و مطمئن برای دانش آموزان،بر ساختارهای غیر رقابتی- مشارکتی و آن نوع اهداف آموزشی تاکید دارد که مغایر با ساختارهای رقابت آمیز است.


تحقق اهداف نباید به صورتی باشد که در بازی یاد گیری برخی از دانش آموزان برنده و بر خی دیگر بازنده باشند.در افزایش فضای امن و حمایت آمیز،بر جسته کردن ارزش فضیلت های دانش آموزان،همراه با مهارت ها،و توانایی های منحصر به فردشان و ارزش فرآیند یاد گیری و تکالیف یاد گیری اهمیت دارد. پاداش دادن به فضیلت های دانش آموزان و تشویق آنها به دادن پاداش به خود و احساس غرور نسبت به فضیلت های خویش،منجر به ایجاد فضایی می شود که هر دانش آموز در آن احساس”مورد توجه بودن” می کند.


نقش بر انگیزاننده، در بر دارنده رشد فزاینده احساس مثبت دانش آموز نسبت به خود و ایجاد انگیزه یادگیری به عنوان یک عامل مهم، خلاقانه و هماوردجویانه است، زیرا یادگیری، امری فعال و هدفمند است و شما برای این کار، نیاز به راهبردهایی دارید که با تشویق فعالانه، رفتار و افکار هدفمندانه دانش آموز را به کار گیرد. همچنین، دانش آموزان برای درک توانایی هایشان و برای ایجاد نگرش های مثبت و تغییر نگرشها و باورهای منفی که نسبت به خود و یادگیری دارند به کمک نیازمندند.

مطالب مرتبط :
  1. تاثیرات خانه و جامعه بر روند آموزشی/ عوامل مختل کننده وقت دانش آموزان
  2. بازدید دانش آموزان ممتاز شاهد نجمیه از مرکز رشد
  3. نظام آموزش و پرورش ما پژوهش محور نیست/ باید تعلیم همراه با تزکیه باشد
  4. تفاوت تصویرسازی از اسلام در ویکی پدیای فارسی با انگلیسی/ لزوم ایجاد مقاله در ویکی پدیا
  5. لزوم آموزش مهارت های اجتماعی و سیاسی به کودکان

پارک علم و فناوری قم

zohur