۸ آبان ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، برای اینکه بتوانیم بستر مناسبی برای برقراری ارتباط و حفظ و استمرار یک رابطه پایدار و موثر با دیگران، بالاخص با اعضای خانواده و نزدیکان و آشنایان پدید آوریم، ناگزیر می بایست به عوامل موثر در برقراری، حفظ و تقویت روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی توجه خاص مبذول داشته باشیم.


با عنایت به اینکه در هر ارتباط و رابطه ای با دیگران آگاهانه و ناخودآگاه به طور مستقیم و غیر مستقیم، خواسته و ناخواسته پیامی را با کلام و یا رفتار انتقال داده شده و گوشه هایی از باورها و ارزش های حاکم به اندیشه ها در تعامل قرار می گیرند می بایست در برقراری رابطه با دیگران و تامین نیاز ارتباطی مخاطبان ضمن آشنایی با ویژگی ها و نیازهای حاکم بر نفسانیات انسانها خود را به موثرترین شیوه ها و روش های روان شناختی ارتباط مسلح نماییم. چراکه هر نوع تقویت، تغییر، کنترل و هدایت رفتار موثر در کوچکترها و بزرگترها مستلزم برقراری ارتباط با ایشان و متاثر کردن حوزه شناختی و عواطف و احساسات آنان است. بدیهی است در این رهگذر تاثیر پذیری کودکان و نوجوانان در نتیجه برقراری ارتباط متقابل و خوشایند،فراگیر و دوست داشتنی با الگوهای محبوب و مطلوب فوق العاده قابل ملاحظه است.


درهر حال برخی از عوامل موثر در برقراری ارتباط و حفظ و استمرار یک رابطه مطلوب و خوشایند با دیگران به خصوص اعضای خانواده از این قرار هستند:


– توجه به ویژگی های و نیازهای عاطفی و روانی همه معاشران و مخاطبان به ویژه اعضای خانواده، نزدیکان، بزرگترها و کوچکترها،کودکان و نوجوانان،از مهمترین مبانی روان شناختی اجتماعی و اولین گام در روان شناسی ارتباط است. در برقراری و حفظ یک ارتباط قوی، پایدار و سازنده و پویا با شناخت ویژگی های زیستی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی، تمایلات، علایق و انگیزه ها، بازخوردها و نگرش ها، نیازهای روانی معاشران و مخاطبان از نزدیکان و وابستگان، کودکان و نوجوانان و نظام ارزشی حاکم به اندیشه و افکار ایشان، اساسی ترین عامل در جهت رسیدن به اهداف برقراری ارتباط است.


– فرآیند ارتباط انسان با دیگران و رابطه اولیا با فرزندان و مربیان و متربیان به طورمستقیم و غیر مستقیم به صورت کلامی و غیرکلامی، آگاهانه و ناخودآگاه متضمن انتقال یک پیام است. این پیام می تواند درزمینه های گوناگون از جله در قلمرو رشد عواطف و احساسات،در حوزه شناختی و ذهنی، در عرصه تفهیم ارزش ها و معیارهای اخلاقی و اجتماعی و یا متبلور کردن رفتارهای مذهبی و مهارت های اجتماعی مطرح باشد. در هر حال می بایست توجه داشت که محتوای پیام بایسته است متناسب با هوش، سن، رشد عقلانی، رغبتها و تمایلات، انگیزه ها و نیازهای ذهنی و روانی مخاطبان و معاشران به ویژه خردسالان و نوجوانان و جوانان باشد و مورد توجه ایشان قرار گیرد.


– انتخاب شرایط و موقعیت مناسب برای برقراری ارتباط آرام، سالم و سازنده بسیار مهم است. برای برقراری یک ارتباط موثر و پویا با نوجوانان و جوانان مستلزم آن است که ایشان از آرامش خاطر و آسودگی خیال برخوردار باشند. واضح است که بهترین و مناسب ترین زمان برای برقراری یک ارتباط متقابل و خوشایند با نوجوانان در جهت دستیابی به اهداف اخلاقی و تربیتی، اصلاح رفتار و ایجاد انگیزه تلاش و تفکر متعالی و خلاق اوقات فراغت است. اوقاتی که نوجوان تکلیف موظفی را به عهده ندارد و به دور از فشارهای ذهنی و خستگی جسمی،با میل و رغبت آگاهانه و آزادانه آمادگی روانی لازم را برای برقراری یک ارتباط سالم و گفت وشنودی صمیمانه دارد. بنابراین انتخاب زمان،مکان و موقعیت مناسب در برقراری ارتباط و انتقال پیام مورد نظر بسیار حایز اهمیت است.


– اتخاذ روش مناسب و موثر در برقراری ارتباط و حفظ رابطه های زیبا و خوشایند با دیگران از اصلی ترین عوامل برقراری و استمرار یک ارتباط پویا و سازنده است. هر قدر روش ارتباطی ما از گیرایی و جذابیت بیشتر برخوردار باشد، زودتر و سهل تر می توانیم به اهداف ارتباطی خود فایق آییم. به عبارت دیگر موثرترین روش ارتباطی و انتقال پیام روشی است که در آن به طور غیر مستقیم حوزه شناختی و احساسی مخاطب به صورت جدی متاثر شود و باور و بینش تازه ای در وی بارور گردد، که نتیجه این امر نیز بالطبع تبلور رفتار مطلوب خواهد بود.

مطالب مرتبط :
  1. عوامل موثر در برقراری ارتباط خوب با دیگران/ از بشاش بودن تا مثبت نگری
  2. ۴ عامل موثر در برقراری و استمرار روابط خوشایند با دیگران
  3. ویژگی های ناسازگاری در زندگی مشترک/ ناتوانی فرد ناسازگار در برقراری ارتباط صحیح
  4. رابطه ترس با هوش در کودکان/ عوامل موثر در اضطراب کودک خود را بشناسیم
  5. عوامل موثر بر روابط مادر و کودک/ چه موقع یک کودک احساس ناامنی می کند

پارک علم و فناوری قم

zohur