۸ خرداد ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، حسادت واکنش طبیعی است که کودک نسبت به از دست دادن محبت واقعی، فرضی و یا تهدید به آن از خود نشان می دهد. در بسیاری از موارد، حسادت نتیجه طبیعی خشم است و به تدریج به صورت نگرش نفرت نسبت به افراد بدل می شود. خشم فرد ممکن است نسبت به خود، افراد دیگر و یا حتی اشیا باشد. در الگوی حسادت غالبا ترس با خشم در آمیخته است.


فرد حسود در روابط خود با شخص مورد علاقه اش احساس ناامنی می کند و به خاطر از دست دادن پایگاه خویش در رابطه با محبت شخصی، احساس خطر می کند.


علل حسادت و ماهیت آن بستگی به تربیت فرد دارد، به هر حال به ناشادی و ناسازگاری فرد حسود می انجامد. در موارد جدی تر به واکنش های ناسازگارانه فرد مورد حسادت نیز منتهی خواهد شد. حسادت در کودکی، احتمالا بر نگرشهای کودک نسبت به افراد و جهان، نه تنها در دوران کودکی بلکه در سراسر زندگی اش اثر می گذارد.


علل حسادت


– در کودکان حسادت یک تجربه عاطفی معمولی است که غالبا از تولد خواهر یا برادر جدید سرچشمه می گیرد. حسادت به ویژه هنگامی که کودک بزرگتر نخستین فرزند خانواده است و بین دو تا پنج سال دارد، بیشتر دیده می شود.


– گاهی اوقات نیز حسادت در نتیجه تفاوت سنی خواهر و برادربه وجود می آید. کودک کوچکتر نسبت به امتیازات کودک بزرگتر وکودک بزرگتر به محبت و توجه فوق العاده نسبت به کودک کوچک تر حسادت می ورزد.


– گاه کودک نسبت به یکی از والدین به ویژه پدر حسادت می ورزد. این احساس احتمالا به خاطر تماس دائم با مادر و احساس تملک او به وجود می آید. حتی زمانی که کودک به مدرسه می رود و به رغبتهای خارج ازمحیط خانه گرایش می یابد، حسادت نسبت به خانواده الزاما کاهش نمی یابد؛ زیرا کودک نگران است که مبادا خواهر یا برادر کوچک تر او در خانه تمام محبت مادر را در غیبت او به خود اختصاص می دهد.


-در حالی که حسادت با سازگاری کودک در مدرسه به تدریج کم می شود، ولی اگر معلم یا والدین، کودک را تحقیر و یا مورد مقایسه با همکلاسان و یا خواهر و برادرش قرار دهند حسادت در او تشدید می گردد. در بین کودکان کوچکتر واکنش حسادت مستقیم و یا غیر مستقیم است. واکنش مستقیم عبارت است از پرخاشگری که شامل لگد زدن،گاز گرفتن، ناخن کشیدن و کتک زدن رقیب و یا شخصی است که کودک آرزوی جلب توجه و محبت بیشتر او را داد. واکنش غیر مستقیم معمولا شامل بازگشت به رفتار کودکانه چون شب ادراری، انگشت مکیدن، جلب توجه یا ترس های تازه، دل به هم خوردگی، بدزبانی و فحاشی و گاه ابراز محبت غیر عادی است.


در بین کودکان بزرگتر، پاسخهای حسادت آمیز متنوع تر و غیر مستقیم تر است. پرخاشگری در مدرسه و در زمین بازی؛ آزار رسانیدن به بچه های کوچکتر و حیوانات مخالفت کردن، بد خلقی و بی ادبی، شکایت کردن، نادیده گرفتن دیگران و دروغگویی، تقلب و به کار بردن کلمات زشت و بد گویی دیگران، از جمله واکنشهای احتمالی این گونه کودکان است.


 تفاوت های فردی در حسادت


کودکان در میزان و شدت حسادتی که تجربه می کنند با یکدیگر متفاوت هستند، علاوه بر این، هر کودکی روش خاص خود را در ابراز حسادت دارد که بر اثر تمرین و خطا رضایت بیشتری را عاید او کرده است.


روانشناسان معتقدند که در حسادت تفاوت جنسی و سنی وجود دارد. از هر سه کودک حسود، دو نفرآنان دختر هستند و دو نقطه اوج حسادت در کودکان یکی در سه سالگی و دیگری درست قبل از بلوغ یعنی حدود یازده سالگی است.


تحقیقات نشان می دهد کودک بزرگتر در خانواده بیش از کودکان دیگر حسادت را تجربه می کند؛ زیرا از سهیم شدن دیگران در عشق و محبت والدین نفرت دارد. در خانواده های کم جمعیت دو یا سه نفری حسادت بیش از خانواده های پرجمعیت و یا خانواده هایی که دارای یک فرزند می باشند تجربه می شود.


در درمان حسادت به طور خلاصه می توان گفت حسادت اغلب محصول موقعیت خانوادگی به ویژه نگرش مادر و روش های انضباطی اوست. لذا مادران بایداز توجه بیش از حد، زیاد ویا کم نسبت به فرزندان خویش احتراز جویند و از به کار گرفتن شیوه های انضباطی نا هماهنگ و نا همخوان که هر دو از عوامل تشدید کننده حسادت هستند، بپرهیزند.

مطالب مرتبط :
  1. لزوم توجه به تفاوت های جنسی کودکان/ تاثیر جنسیت بر رفتارهای کودکان
  2. معرفی سایت "به کودکان فلسفه بیاموزید"
  3. معروفترین روش آموزش فلسفه به کودکان
  4. آیا کودکان توان عقلی فهم نظریات فلسفی را دارند؟
  5. مشکلات در زندگی زناشویی غیرقابل اجتناب است/ تفاوت زوج های موفق و ناموفق

پارک علم و فناوری قم

zohur