۱۸ تیر ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، تعریف شر به عدم و فقدان کمال و وجود درد و رنج و مانند آن تعریف می شود که معمولا در فلسفه و فلسفه اخلاق مورد بحث قرار می گیرند. پرسش این است که چرا جهان به گونه ای آفریده شده که دارای شر و نقص است؟ فایده این شرور چیست؟


- شرور، لازمه ذاتی عالم ماده


تزاحم و تضاد از ویژگی های ذاتی عالم ماده است. اگر این و یژگی ها نبود، چیزی به نام عالم مادی وجود نداشت. یا باید این و یژگی ها همراه عالم ماده باشد و یا اصلا چنین عالمی موجود نباشد. از طرف دیگر، حکمت و لطف خدا ایجاب می کند که عالم مادی خلق شود، زیرا خیر آن بیشتر از نقص و شرآن است، و ترک خیر کثیر به سبب شر قلیل، خلاف حکمت و لطف الهی است.


- شرور علت شکوفا شدن استعدادها


ساختار آدمی به گونه ای است که بسیاری از توانایی ها و استعدادهای او در سایه مواجهه با سختی ها و مشکلات شکوفا می شود. بسیاری از اختراعات و ابتکارات در برخورد با مشکلات و سختی ها حاصل می شوند. بنابراین، وجود شرور برای تکامل روحی و معنوی و علمی انسان سودمند است. قرآن در این باره در آیات ۵ و ۶ سوره حشر می فرماید: پس با دشواری،آسانی است.آری با دشواری آسانی است.


امام علی(ع) در این باره می فرمایند: بدانید که شاخه درختی که در بیابان می روید، سخت تر و پوست سبزه های خوش نما نازک تر و آتش گیاهان صحرایی افروخته ترو خاموشی آنها دیرتراست.


-شر عاملی برای بیداری از غفلت


از فواید شرور و سختی ها آن است که آدمی را از خواب غفلت بیدار می کنند. راننده ای را در نظر بگیریم که بر اثر غفلت به قوانین راهنمایی و رانندگی بی اعتنا است. اگر او همچنان غافل بماند، مو جب نابودی خود و دیگران می شود. اما پلیس به عنوان هشدار او را جریمه می کند و از ادامه مسیر باز می دارد. این سختی و ناراحتی به نفع او است و باعث بیداری و هوشیاری اش می شود تا از پیامدهای ناگوار دور بماند.


خداوند نیز در قرآن از سختی ها و مشکلات به عنوان عاملی برای بیداری از خواب غفلت یاد می کند و در آیه ۲۱ سوره سجده می فرماید: و قطعا غیر از عذاب بزرگ تر عذاب آخرت از عذاب نزدیک تر عذاب دنیا به آنان می چشانیم،امید آنکه به سوی خدا باز گردند.


- هدیه به بندگان خاص


بنابر برخی روایات، هنگامی که خدابه بنده ای لطف و یژه ای دارد او را گرفتار سختی می کند. امام صادق(ع) در این باره می فرماید: چون خداوند بنده ای را دوست بدارد، او را در دریای سختی ها غوطه ور می سازد. باز امام صادق(ع) می فرماید: پیامبران بیشتر از دیگر مردم به بلا دچار می شوند و سپس کسانی که بدیشان شبیه ترند، هر چه شبیه تر،بلا هم بیشتر.


- شرور آزمون الهی


خداوند بعضی مواقع بندگانش را با مصیبت و سختی می آزماید تا مومنان راستین شناخته شوند، درست همان گونه که طلای ناخالص را با حرارت،ناب می کنند و زیبایی و بهایی بیشتر به آن می بخشند. همچنین خداوند برخی بندگان را در کوران رنج و مصیبت و مشکلات محک می زند تا خالص و ارزشمندتر گردند.در قرآن مجید در ۲ و ۳ سوره عنکبوت آمده است؛ آیا مردم گمان کردند همین که بگویند ایمان آوردیم به حال خود رها می شوند و آزمایش نخواهند شد؟ ما کسانی را که پیش از آنان بودند آزمودیم و اینها را نیز امتحان می کنیم باید علم خدا درباره کسانی که راست می گویند و کسانی که دروغ می گویند،تحقق یابد.

مطالب مرتبط :
  1. روایات اهل سنت درباره وجود مهدی(عج) بیش از روایات شیعه/ انتقاد از مصداق‌یابی عصر ظهور
  2. اعزام قاریان به حج ۹۲ / برگزاری آزمون حج از ۸ تا ۱۰ تیرماه
  3. ماهیّت روح/ روح از ماده آخرتی خلق شده است
  4. اثبات معلولیت عالم/ تعابیر والای امام علی(ع) درباره خداوند
  5. محکومیت شهادت مظلومانه عالم شیعی مصری/ دولت مصر مسئول پیگیری این اقدام وحشیانه است

پارک علم و فناوری قم

zohur