۱۵ شهریور ۱۳۹۱ موضوع: اخبار

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری قم،آقای سید معصوم هاشم زاده، معاون پژوهشی آموزش و پرورش گفت: باید باایجاد فضاهای مناسب بسترهای لازم در خصوص پرداختن به اهمیت علوم انسانی و فن آوری نرم ایجاد شود و با حمایت از افراد نخبه در هر مقطعی اجازه فرار مغزها و استفاده و بهره برداری دیگر کشورها از استعدادهای بومی را ندهیم.

وی اظهار یکی از راههای اساسی ترویج ایده محوری و ارتقا و گسترش پژوهش را ایجاد کارگاه های خلاقیت و کارآفرینی در زمینه علوم انسانی بیان کرد و گفت: دیدگاههای استراتژیک و ابعاد مختلف آن باید در همه مقولات مورد اهمیت قرار گیرد و با اولویت بندی به ایده ها و تبدیل به فرصت این امکانات را درایران مورد استفاده درست قرار دهیم و اجازه ندهیم این فرصت ها به آسانی از دست برود.

معاون پژوهشی آموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد بسترهای خلاقیت و ایده سازی تنها با هم افزایی دستگاه های تخصصی امکان پذیر است گفت: در این زمینه لازم است که  از توانمندی های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه در جهت کاربردی سازی علوم نیز استفاده نمود و کارگاههای مجهزی را در مدارس به منظور آموزش و ترغیب نمودن به پژوهش ایجاد کرد و از ایده های برتر نیز استقبال کرد

در این جلسه سرکار خانم متین منش با اشاره به جایگاه علوم انسانی در میان سایر علوم خاطرنشان کرد:علوم انسانی هنوز نتوانسته  جایگاه واقعی خود را به دست آورد که باید در این ارتباط با ایجاد فضاهای مناسب و برگزاری هم اندیشی ها و یا برنامه های فرهنگی به تبیین  مقوله  علوم انسانی و اهمیت کاربردی سازی آن پرداخت اگرچه بارها درمنویات و سخنان باارزش مقام معظم رهبری این امر بیان شده است اما هنوز در سطح تئوری این سخنان باقی مانده و نتوانستیم آن را به نتیجه  برسانیم.

این کارشناس برجسته آموزش و پرورش با بیان اینکه در جلسات قبلی نظریات خود را درمورد نوع ارتباط و تعامل آموزش و پرورش با مرکز رشد در محضر جناب آقای امین جعفری تشریح کرده است افزود: در این راستا با آقای پاک روان بحثی را تحت عنوان فن آوری نرم آغاز کرده ایم که بسیار جدید است که امیدواریم به زودی کاربردی شود زیرا با کاربردی سازی مباحث تئوری می توان به نتایج خوبی دست یافت  .

وی ادامه داد: در این زمینه دو موضوع جدید را با همکاری استانداری ، آموزش و پرورش و مرکز رشد علوم انسانی پیشنهاد داده ایم که امیدواریم با در نظر گرفتن دفتر فن آوری بتوانیم مسائل را جدی تر دنبال نماییم همچنین در زمینه خلاقیت ، برنامه های مفصلی را داشتیم که اگر عنایتی شود قطعا به موفقیت های خوبی دست خواهیم یافت زیرا ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی را در میان دانش آموزان و معلمان در این ارتباط شاهد بوده ایم .

سرکار خانم متین منش با بیان اینکه باید میان مرکز رشد علوم انسانی آموزش و پژوهش استانداری و آموزش و پرورش در زمینه برنامه و هدف یک نقطه مشترک ایجاد شود تاکید کرد:مسئله بومی سازی دارای اهمیت فراوانی بوده که در این رابطه در زمینه فناوری نرم با رویکرد بومی سازی با جناب آقای محدث همایش  و هم اندیشی های خوبی طراحی شد اما باید با پردازش اهداف و برنامه ها به نقطه مشترکی در این ارتباط دست پیدا کنیم

سرکار خانم متین منش با اشاره به اینکه موضوع فن آوری نرم از مشرق زمین توسط یک بانوی چینی برای اولین بار مطرح شده است گفت: این روش می تواند خود انقلابی را در کاربردی سازی علوم به ویژه علوم انسانی به وجود آورد از این رو ما نیز در آموزش و پرورش با برگزاری مسابقات و یا همایش هایی پیرامون موضوعات علوم انسانی طرح های مشترکی را میان دبیران و دانش آموزان در نظر گرفته ایم پس  باید زمینه را برای ایده پردازی دانش آموزان با ایجاد فضاهای مناسب علمی و عملیاتی فراهم آوریم و با ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان اساتید و دانش موزان کمی ها و کاستیهای موجود را رفع نماییم و به نتایج بهتری دست یابیم .

وی کاربردی سازی علوم انسانی را یکی از اهداف مهم در این زمینه خواند و عنوان کرد:با وجود اینکه بارها مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی بر ضرورت کاربردی سازی علوم انسانی داشته اند اما متاسفانه در این زمینه از سوی آموزش و پرورش و سایر مراکز علمی ضعیف کار شده است و تا تحقق این منویات فاصله زیادی داریم

کارشناس آموزش و پرورش در این زمینه ادامه داد: اگرچه ما در حد توان تلاشهائی در این راستا داشته ایم که برگزاری همایش فن آوری نرم و تقدیر از آثار ارزشمند در میان دانش آموزان بوده است دانش اموزانی که با تشکیل تیم جالبی به نتایج خوبه گروهی دست یافته بودند به ویژه که روحیه کارگروهی در میان ما بسیار ضعیف است، توانسته ایم نتایج خوبی را در این زمنیه شاهد باشیم متاسفانه جایگاه علوم انسانی هنوز شناخته شده نمی باشد و ما قادر به انجام کار گروهی به صورت منسجم نیستیم که امیدواریم با تعاملات صورت گرفته این امر تحق یابد هرچند گامهائی را برداشته ایم مانند تشکیل حلقه صالحین و برگزاری اردوهای خانوادگی و مسابقات فرهنگی که می تواند نقش مهمی در این ارتباط داشته باشد .

در ابتدای این جلسه، آقای مصطفی ملایی با تاکید براینکه تعامل و همکاری با آموزش و پرورش جز اهداف مهم و زیربنایی نخستین مرکز رشد علوم انسانی کشور است، درباره تاریخچه و اهداف راه اندازی مراکز رشد و نیز فعالیت مرکز رشد علوم انسانی توضیحاتی را مطرح کرد  و  گفت:این مجموعه به صورت رسمی از ۲۱ فروردین سال ۹۱ با حضور وزیر محترم علوم و جمعی از مدیران ارشد استانی و در راس آنها حجت الاسلام و المسلمین موسی پور( استاندار وقت) در پردیسان افتتاح شد که روند راه ندازی مرکز به این گونه اجرائی گشت که در جشنواره ملی علم تا عمل سال ۹۰ با پی گیری مدیران محترم استانداری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به غرفه جشنواره آمدند و با توجه به پتانسیل بالای شهر مقدس مقدس قم در علوم اسلامی پیشنهاد راه اندازی مرکز رشد علوم انسانی را تایید و حمایت کردند.

مدیر مرکز رشد به سرعت عمل و همت بالای مدیران استان در راه اندازی این مرکز اشاره کرد و با تاکید براینکه دریافت مجوزهای راه اندازی در عرض کمتر ۲ ماه اجرایی شد، افزود:از همان ابتدای امر که به ریاست این مرکز منصوب شدم، یکی از بزرگترین دغدغه هایم این بوده که  بخش حوزوی و نیز بخش تعلیم و تربیت حاصله از آموزش و پرورش را وارد بدنه کاربردی سازی علوم انسانی کنم.

وی حمایت از افراد صاحب ایده را یکی از اهداف مهم مجموعه خواند و عنوان کرد: باید به ایده های بکر و خوب فرصتی برای عملیاتی شدن داد به گونه ای که در برنامه ریزی های انجام شده سه سال فرصت لازم است تا ایده بتواند مسیر خوبی را برای رشد و تحول و تبدیل شدن به محصول طی نماید و در واقع این مرکز همچون بطنی ،جنین را در خود پرورش می دهد تا بتواند کودکی سالم را به دنیا آورد و این مرکز نیز ایده ها را در خود پرورش داده و اجازه رشد و شکوفایی را به آن می دهد .

ملایی با اشاره به اینکه ایجاد مراکز رشد براساس استعدادها و ظرفیت های موجود در هر منطقه بستگی دارد که در این راستا به دلیل در مناطق جنوب کشور مراکز رشد نقتی و پتروشیمی رونق یافته و یا در مشهد مقدس مرکز رشد گردشگری اسلامی را در خود جای داده است،اذعان داشت:در سطح دنیا از سال ۱۹۵۰ مقوله حمایت از ایده های برتر شکل گرفت و در ایران نیز مراکز رشد طبق ظرفیت ها و قابلیت های هر منطقه ای ، ایده ها و طرح ها را مورد حمایت خود قرار می دهند.

وی قم را به عنوان پایگاه مهم شیعی و قطب فرهنگی برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های بالای قم به لحاظ فرهنگی ،بر آن شده ایم با تعامل با مراکز علمی و فرهنگی به ویژه حوزه های علمیه و آموزش و پرورش و… وارد عمل شویم.

وی با بیان لزوم بسترسازی به منظور حمایت از صاحبان ایده یادآور شد :در راستای ایجاد بسترهای لازم از حجت الاسلام جناب آقای موسوی بهره گرفته ایم تا در جهت شناسایی افراد صاحب ایده و حمایت از این عزیزان ما را یاری نمایند و با برگزاری جلسات فراوان با شخصیت های بزرگ به ویژه حوزویان و برگزاری هم اندیشی های راهبردی در سطح کشور گام در مسیر نهادیم ، همچنین یکی از سیاستهای مهم مرکز ایجاد تعامل و تبادل نظر میان دستگاههای اجرائی به ویژه حوزه و آموزش و پرورش بود که می توانست کمک شایانی به رسیدن ما به اهداف تعیین شده باشد .

ملایی بار دیگر تعامل و همکاری با آموزش و پرورش به عنوان سکاندار مباحث تربیتی جامعه را مهمو استراتژیک ارزیابی کرد و گفت: در ارتباط با آموزش و پرورش بحث آینده سازی مطرح است.از این رو در چشم انداز استان ، آینده قم را در نظر گرفته ایم و نمایندگانی را به منظور بحث و گفت و گو در آموزش و پرورش فرستاده ایم همچنین تفاهم نامه هائی را با دانشگاه و حوزه نیز به امضاء رسانده ایم زیرا بر این باوریم که باید از ظرفیت ها استفاده نماییم از این رو از معلم ها و دانش آموزان علوم انسانی نیز بهره خواهیم گرفت به ویژه از محضر آقای الهی منش که خود از اساتید خلاقیت و آموزش و پرورش هستند در زمینه مشاوره استفاده نموده ایم .

رئیس مرکز رشد علوم انسانی، آموزش را مقوله ای مهم در کاربردی سازی خواند و عنوان کرد: تاکنون آموزش های خوبی را در قالب تولید فیلم و نرم افزارارائه داده ایم  و به تولیدات خوبی در این زمینه دست یافته ایم و در تعامل با صدا و سیما نیز بسیاری ازمفاهیم ارزشی را ارائه داده ایم و ایده های جالبی را در این راستا مورد حمایت قرار داده ایم ما بر این باوریم که نباید این سه هزار پایان نامه در حوزه علوم انسانی خاک بخورد و از پتانسیل ها و ظرفیت های ان استفاده نشود زیرا برای تولید ان زمان و هزینه های فراوانی صرف  شده است و منابع با ارزشی را با موضوعات نوین و بکر در این پایان نامه ها شاهد بوده ایم .

وی ادامه داد: علوم انسانی ، علوم نظری است که موجب رشد و تربیت انسان می شود ما فکرها را تغییر می دهیم و تاثیر ان را می سنجیم برای نمونه فیلم موفق یوسف پیامبر توسط ۳۶ کشور جهان خریداری شده که نشان از تاثیر بالای فرهنگی این تولید ارزشمند است ما می توانیم افکار خلاقانه را در صنعت نیز جهت بدهیم و راهبردی نماییم و با استفاده از روانشناسی ، مفاهیم ارزشی را درجامعه تبیین نماییم و به صورت تاثیر گذار در جامعه ارائه دهیم وعوامل تولیدی را شناسایی کنیم و ارزشهای اسلامی را در جای جای جامعه به صورت برنامه ریزی شده و تاثیر گذار گسترش دهیم برای نمونه یکی از طرح های خوب در این زمینه مهد کودک های  اسلامی است که نقش مهمی در تربیت کودک بر اساس یافته ها و مفاهیم اسلامی و دینی داردو امروز تولید نرم افزارهای دینی و بازی های رایانه ای به منظور تاثیرات تربیتی در میان کودکان و در آموزش و پرورش دارای اهمیت فراوانی است و می تواند مفاهیم ارزشی و دینی خوبی را منتقل کند .

محور گفتگوها و زمینه های همکاری مرکز رشد علوم انسانی و بخش علمی و پژوهشی سازمان آموزش و پرورش استان قم:

۱-    سرکارخانم متین منش: حمایت، تقویت و اجرای طرح فناوری های نرم با مدیریت آموزش و پرورش، آموزش و پژوهش استانداری و مرکز رشد علوم انسانی امکان پذیر است.

۲-    جناب آقای هاشم زاده: برگزاری کارگاه عملیاتی در زمینه خلاقیت و ارتقای پژوهش در آموزش و پرورش با همکاری و برنامه ریزی مرکز رشد علوم انسانی الزامی است.

۳-     جناب آقای هاشم زاده: نقش حوزه علمیه در ارتباط و تعامل آموزش و پرورش با مرکز رشد علوم انسانی باید مشخص و پررنگ باشد.

۴-    جناب آقای ملایی: در مرکز رشد علوم انسانی هسته های فناوری وجود دارند که می توانند، ارزش های اسلامی با بهترین کیفیت و شیرین ترین بیان به دانش آموزان تعلیم داده و آن را نهادیه کنند.

مطالب مرتبط :
  1. رئیس مرکز رشد علوم انسانی:اساس فعالیت ما ارتباط سازنده با نخبگان حوزه و دانشگاه است
  2. رئیس سازمان آموزش و پرورش استان قم: بسیاری از پروژه ها و پایان نامه های اخلاقی و تربیتی ظرفیت کاربردی شدن دارند
  3. امراللهی بیان کرد: مرکز رشد علوم انسانی میزبان خوبی برای پرورش ایده های نو دینی است
  4. نشست کارشناسان مرکز رشد و دانشگاه ادیان و مذاهب با مشاور مرکز رشد علوم انسانی قم
  5. مدیر مرکز رشد علوم انسانی: جشنواره ملی کاربردی سازی یافته های علوم انسانی برگزار می شود

پارک علم و فناوری قم

zohur