۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین، معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی حکمت، ضمن بیان تعریف جامع از مفهوم پیشرفت گفت: از جمله مسائل اساسی در رابطه با الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، تعیین نسبت دین با پیشرفت و توسعه است.


وی افزود: در بررسی این مسأله پیش از هر چیز لازم است میان دین اصیل و ناب و خالص ـ که از طرف خداوند به عنوان برنامه‏ اى کامل براى زندگى و سعادت بشر آمده است ـ با عقاید موهوم و خرافات که ساخته دست بشرى بوده و به عنوان دین معرفى گردیده، تفکیک قائل شد.


وی در ادامه سخنانش اظهارداشت: مراجعه به آموزه­ های قرآن و سخنان پیامبر(ص) و امامان(ع) نشان می­ دهد که دین حق الهى، بهترین برنامه رشد، تکامل و همساز با پیشرفت بشر در ابعاد مختلف زندگى است.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه عوامل متعددی در اسلام وجود دارند که بین دین و رشد و حرکت و پویایی و پیشرفت پیوندی وثیق برقرار می­ کنند، تصریح کرد: از مجموع این امور روشن می­ شود که دین راستین الهی نه تنها نمى‏ تواند عامل عقب‏ ماندگى و انحطاط باشد؛ بلکه راقی­ ترین و اساسی­ ترین بن­ مایه پیشرفت و تعالی انسان و جامعه بشری است.


وی اظهار داشت: در عین حال انحراف از مسیر دین حقیقی، رواج برداشتهای غلط از مفاهیم و آموزه­های دینی و پاره ­ای از عوامل دیگر در برخی از دوره ­ها نقش مؤثرى در دورماندن از قافله صنعت و پیشرفت داشته است و همین مسأله سبب شده است که برخی دین و پیشرفت را ذاتا ناسازگار و آشتی ناپذیر انگارند.


همچنین در ادامه این نشست حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی عضو هیئت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز به نقد نظریه دین و پیشرفت پرداخت.


نشست علمی دین و پیشرفت ششمین جلسه از سری نشستهای قطب علمی فلسفه دین صبح سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۱ در تالار اندیشه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد.

مطالب مرتبط :
  1. نشست علمی دین و پیشرفت برگزار می شود
  2. دومین کنفرانس بین المللی فلسفه دین معاصر افتتاح شد/ تلقی غلط از فاعلیت الهی مهمترین مساله در فلسفه دین
  3. اخلاق در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت بررسی می شود
  4. امکان ارائه الگوی بومی پیشرفت (ضرورتها و الزامات نظری) بررسی می شود
  5. «جهنم» مصداقی از رحمت عام خداوند/ پاسخ به شبهه ناسازگاری خلود با عدل الهی

پارک علم و فناوری قم

zohur