۹ مرداد ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، ترحم بر ایتام، یکی از برنامه های بزرگ اسلام و یکی ازصفات برجسته هر فرد مومن، بلکه هر انسان با عاطفه ای است و لذا در آیات و روایات اکیدا به آن سفارش شده است. از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که فرمود: هر که امور یتیمی را در دست گیرد و نفقه و مخارج او  را عهده دار شود، من با او در بهشت مانند این دو هستیم و بین دو انگشت سبابه ووسطی جمع فرمود. و نیز از آن بزرگوار نقل شده که همانا یتیمی زمانی که گریه کند، عرش برای آن به حرکت درآید، آنگاه خداوند بزرگ فرماید؛ کیست آنکه بنده بی پدر و مادرمرا به گریه درآورده؟ سوگند به عزت و جلالم، فردی او را ساکت نخواهد کرد، جز آنکه بهشت را بر او واجب کنم.


حضرت علی(ع) فرموده است: درباره فرزندان دیگران احسان کنید تا دیگران در حق اولادهای شما احسان کنند. زندگانی امیرمومنان، پدر یتیمان و سایر امامان علیهم السلام می توان مراجعه کرد و با دقت یتیم نوازی آنان و ترحمشان بر ایتام ملاحظه شود آنگاه روشن خواهد شد که مساله ترحم بر ایتام که یکی از وظایف ما در ماه مبارک است چیست؟ چه رسد به ظلم بر یتیم و خوردن مال او که از نظر اسلام کیفر بزرگی دارد و در قیامت عذاب دردناک. خدا در سوره نسا آیه ۱۰ می فرماید: افرادی که اموال ایتام را به ظلم و ستم می خورند همانا جز این نیست که در شکم هایشان آتشی عظیم می ریزند و زود باشد که درآتش افروخته انداخته شوند.


ترحم بر ایتام تاثیر فراوانی دارد اول آنکه، موضوع ترحم بر ایتام و نوازش و زیر بال گرفتن آنها و دست عطوفت و مهربانی بر سر آنان کشیدن و تکفل و سرپرستی آنان، اثر مهمی در رشدشان داشته و دیگر خود را بدون قیم به حساب نیاورده، فقدان پدر و مادر خیلی درآنها تاثیر نخواهد گذاشت. در نتیجه به مسیری که اگر پدر و مادر بود می رفتند حرکت خواهند نمود، از پیشرفت آنان کاسته نخواهد شد و حالت افسردگی و رکود درآنها پدیدار نخواهد گشت. امکان دارد گاهی از نظر محبت بیشتر دیگران پیشرفت بیشتری نموده به مقامات بلندی نائل گردند، اما بر عکس اگر یتیمی را به حال خود بگذاریم و کسی ازآنها سرپرستی نکند ترحمی به آنها نشود، مورد ترحم و محبت قرار نگیرند، قهرا افسرده دل خواهند شد و حالت پیشرفت شان راکد خواهد گردید، در هیچ کاری پیشرفت نخواهد کرد عاقبت بیچاره و درمانده خواهند شد.


دوم آنکه خداوند با این عمل، دیگران را آزمایش کرده و آزمایش خوبی است.


سوم آنکه پروردگار جهان می خواهد با این کار گناهان بندگان خود را بیامرزد و آنها را تطهیر سازد، گرچه آدم بسیار بدی باشند.


نقل شده در اطراف بصره مردی فوت شد، کسی در تشییع جنازه او حاضر نشد چون مردی کثیف و گنهکاربود. زنش چند نفر را پول داد تا جنازه او را بر داشتند، پس از غسل و کفن احدی برای نماز او حاضر نشد، فقط در میان راه زاهدی را دیدند که انتظار جنازه می کشد وقتی او را آوردند خود به نماز ایستاد و به دیگران هم سفارش شرکت درآن را نمود همگی تعجب نمودند و از او جریان را پرسیدند گفت؛ من در خواب دیدم به من گفتند به فلان محل برو و بر جنازه ای که فقط زنی همراه آن است نماز بخوان که آمرزیده شده است.


زاهد از آن زن حال شوهرش را پرسید؟ زن گفت؛شوهر من شبانه روز خود را با شراب خواری می گذرانید، زاهد پرسید عمل خوبی هم داشت؟ گفت؛آری سه عمل انجام می داد؛


-وقتی از مستی شراب هوشیار می گشت،گریه می کرد و می گفت؛بار الها!کدام گوشه جهنم مرا جای خواهی داد؟

-صبح که می شد لباس خود را عوض می کرد غسل می کرد وضو می گرفت و نماز می خواند.

-خانه او هیچگاه از همراهی دو یا سه نفر یتیم خالی نبود آنقدر که به یتیمان مهربانی می کرد به بچه های خود نوازش نمی نمود.


چهارم آنکه با ترحم بر یتیمان بنده خالص خدا از غیر خود جدا شده و روشن می شود که چه کسی از خدا ترسیده و مخصوص او عبادتی را انجام می دهد. حالات خاندان عصمت و طهارت، الگوی روشنگر و مطلوب ماست.

مطالب مرتبط :
  1. یتیم‌ نوازی در قرآن و سیره ائمه/ دو وظیفه مهم افراد در قبال یتیمان
  2. اهمیت ارتباط درون خانوادگی/ دستورهای عالی اسلام درباره ارتباط انسان ها
  3. نبودن فلسفه علوم انسانی از دلایل عدم رشد علوم انسانی در ایران است/ ضرورت فلسفه‌های مضاف
  4. ایران‌هراسی خُرده گفتمان‌های اسلام‌هراسی هستند/ نقش مستشرقین در اسلام‌هراسی
  5. اهمیت زمان در زندگی انسان/ حدیثی از پیامبر (ص) درباره لحظه های الهی

پارک علم و فناوری قم

zohur