۱۸ تیر ۱۳۹۱ موضوع: اخبار


به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری قم،دومین نشست رسمی با سازمان بهزیستی استان قم با حضور آقای مصطفی ملایی(مدیر مرکز رشد علوم انسانی) و مهندس قنبری( یکی از هسته های مستقر در مرکز رشد) و نمایندگان سازمان بهزیستی شامل: آقای دکتر کریمی( معاون پیشگیری سازمان)، آقای سلمانیان( مشاور و مسئول ارتباط تلفنی ۱۴۸)و آقای رضا خو( مشاور و مدیر حوزه اجتماعی سازمان) در تاریخ هفدهم تیرماه سال ۹۱ راس ساعت ۸:۳۰ صبح برگزار شد و در ساعت ۱۰ صبح به پایان رسید.

در ابتدای این دیدار آقای ملایی ضمن معرفی مرکز و فعالیت ها و دستاوردها و ضرورت وجودی آن را تشریح کرد و گفت: میان مرکز رشد علوم انسانی و حوزه اجتماعی سازمان بهزیستی ارتباط معنا داری وجود دارد و باید مشترکات را با همکاری کارشناسان سازمان و مرکز رشد ملموس و عینی کرد.

مدیرمرکز رشد علوم انسانی گفت: استفاده از چهار زبان برای پذیرش فرایند یک ایده را مد نظر داریم؛ زبان فنی، اقتصادی، حقوقی و استراتژیک شاکله ارزشگذاری یک ایده است.

ملایی با تاکید براینکه براساس این چهار زبان می توان ایده های بسیاری از سازمان ها را کاربردی و ملموس کرد گفت: استفاده از تجربیات سازمان ها و مستندات آنها می تواند راهگشای بسیاری از مسائل جامعه باشد که در راس آنها سازمان مردمی بهزیستی است که جایگاه استراتژیک و مهمی در حوزه اجتماعی کشور دارد و باید بسیاری از مسائل آن با زبان فناوری پی گیری و مرتفع شود.

در ادامه یکی از هسته های مستقر در مرکز رشد به تشریح ایده خود پرداخت و گفت: ایجاد سامانه نرم افزاری آموزش کودکان که یک نوع بازی رایانه ای با سبک آرکد تحت وب با سه عنوان lms, kms و هوش مصنوعی است.

مهندس قنبری با تاکید براینکه برای طراحی این سامانه یک آسیب شناسی از کمبودهای مهدکودک ها و سایر موسسات آموزشی و تفریحی به دست آورده است ادامه داد: یکی از ویژگی های مهم این سامانه توجه به امر آموزش و نیز امکان رصد کردن جزئیات و روند آموزشی توسط والدین است که می تواند میزان پیشرفت و وضعیت آموزشی کودک را تحت اختیار والدین بگذارد.

وی با بیان اینکه آموزش این نرم افزار برای والدین و کودکان بسیار ساده است گفت:این سامانه یک مولفه چند رسانه ای است و تحت وب بسیاری از امکانات آموزشی و تفریحی سالم را برای کودک ایجاده کرده است.

در ادامه یکی از کارشناسان سازمان بهزیستی با بیان اینکه زبان خارجه یک فوق برنامه است و جزو اصول آموزشی مهد کودک‌ها نیست، اظهار داشت: زبان خارجه‌ای که در مهد کودک‌ها تدریس می‌شود درست و اصولی نیست.

آقای رضا خو گفت: متاسفانه در برخی مهد کودک‌ها و آموزشگاه‌ها مدعی می‌شوند که می‌توانند به کودکان زیر پنج سال آموزش زبان خارجی بدهند که این امر اصلا اصولی و علمی نیست.

وی افزود: چطور می‌توان به کودکی که هنوز ساختار زبان مادری خود را یاد نگرفته یک زبان بیگانه آموخت.

این کارشناس روان شناسی  با ابراز تاسف از اینکه برخی از نهاد‌ها بدون در نظر گرفتن بعد روانی و علمی مسئله به برخی از مهد کودک‌ها و آموزشگاه‌های زبان، مجوز آموزشی می‌دهند گفت: سازمان بهزیستی به هیچ کدام از مهدکودک‌ها دستورالعمل آموزشی نمی‌دهد و این مجموعه‌ها خودشان طراحی آموزشی دارند.

باید سامانه های آموزشی نرم افزاری کودکان مفید طراحی و استفاده شود
وی با بیان اینکه در برخی از اصول آموزشی درصدد استاندارد سازی برنامه‌ها هستیم اظهار داشت: هوشمند سازی آموزشگاه همیشه مفید و کارساز نیست.

رضا خو با اشاره به اینکه آموزش‌های طبیعی و دستی دقت و تفکر در کودک را ارتقا می‌دهد، گفت: وقتی یک کودک با دست نقاشی می‌کشد در انتخاب رنگ دلخواه خود دقت می‌کند و نمیگذارد خارج سلیقه و علاقه خود چیزی ترسیم شود.

این کارشناس حوزه اجتماعی سازمان بهزیستی استفاده از آموزش‌های مستقیم و طبیعی از جهت اینکه کودک قدرت تماس و آزادی عمل با رنگ و کاغذ را حس می‌کند، مفید ارزیابی کرد و گفت: در برخی از شهرهای کشور با استفاده از شبکه‌های نرم افزاری بازی‌ها و سرگرمی‌هایی طراحی شده است که والدین نیز از روند آموزش آنلاین کودک اطلاع می‌یابد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در مهد کودک‌های ما به دلیل گرانی ازاین نرم افزار استقبال نشده است، اظهار داشت: معاونت پیشگیری در سه حوزه توانبخشی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی آسیب‌های نوپدید را برعهده دارد و این سه موضوع ارتباط معنا داری با فعالیت‌های مرکز رشد علوم انسانی دارد.

مهندسی موضوع بهترین راهکار همکاری سازمان‌های مرتبط است

در بخش دیگری از این نشست معاون پیشگیری سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه این سازمان از نیروهای با تجربه و خوبی بهره می‌برد، گفت: مستندسازی تجربیات اداره بهزیستی موضوعی است که با همکاری مرکز رشد علوم انسانی تقویت می‌شود.

دکتر کریمی اظهار داشت: معاونت پیشگیری در سه حوزه توانبخشی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی آسیب‌های نوپدید را برعهده دارد و این سه موضوع ارتباط معنا داری با فعالیت‌های مرکز رشد علوم انسانی دارد.

وی مهندسی موضوع را در امر همکاری و تعامل با دیگر ارگان‌ها، مهم ارزیابی کرد و گفت: تبیین زمینه کاری، معرفی خدمات و شناسایی جامعه هدف و نیازهای اساسی می‌تواند راه را برای همکاری و تعامل با مرکز رشد هموار کند.

معاون پیشگیری بهزیستی قم با تأکید براینکه نیازسنجی پژوهشی می‌تواند به مهندسی موضوعات مطروحه کمک کند، ادامه داد: فقدان نرم افزارهای روزآمد در سازمان وابسته به بهزیستی باعث ناهماهنگی آموزشی و گا‌ها بی‌کیفیتی سطح و عمق آموزش‌ها در آموزشگاه‌ها و مهدهای کودک شده است که به نظر می‌رسد واحدهای فناور مرکز رشد علوم انسانی می‌توانند در این زمینه بسیاری از کمبود‌ها را برطرف کنند.

مصوبات جلسه:

۱- استفاده از مشاوران بهزیستی برای هسته های فناور مرکز رشد

۲- مستند سازی تجربیات سازمان بهزیستی

۳- استفاده از سند جامع کنترل آسیب های اجتماعی استان قم توسط مرکز رشد

۴- معرفی افراد صاحب ایده سازمان بهزیستی به مرکز رشد

۵- بازدید کارشناسان سازمان بهزیستی از هسته های مستقر در مرکز رشد

۶- بررسی راه های کاربردی سازی و تکمیل ایده آقای مهندس قنبری

۷- تداوم جلسات طرفین برای حصول نتیجه مشخص

مطالب مرتبط :
  1. مدیرکل سازمان بهزیستی تاکید کرد: ورود مرکز رشد علوم انسانی به رفع معضلات نوپدید اجتماعی
  2. معاون استاندار تاکید کرد: مرکز رشد علوم انسانی باید الگو ساز باشد
  3. درسومین هم اندیشی مرکز رشد مطرح شد:مرکز رشد علوم انسانی باید با سازمان های مرجع و کلان کشور ارتباط داشته باشد
  4. در راستای تقویت مرکز رشد علوم انسانی؛ نشست مشترک شورای تخصصی حوزوی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

پارک علم و فناوری قم

zohur