۱۴ اسفند ۱۳۹۰ موضوع: اخبار
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری قم،در سومین جلسه هم اندیشی استانداری رشد و توسعه و معرفی مرکز رشد علوم انسانی مورد تاکید قرار گرفت.
بنابراین گزارش این جلسه با حضور محرری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری،محدث سرپرست دفتر آموزش و پژوهش استانداری، دکتر اخوان علوی رئیس محترم بنیاد نخبگان استان قم، رمضانی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات،دکتر عارف سرپرست محترم پارک علم و فناوری استان، دکتر طباطبایی رئیس مرکز رشد دانشگاه قم وملایی مسوول محترم راه اندازی مرکز رشد علوم انسانی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما دراین جلسه در ابتدای جلسه مسوول راه اندازی مرکز رشد علوم انسانی ضمن عرض سلام و احترام و تشکر از اینکه وقتی را برای موضوع مرکز رشد علوم انسانی اختصاص داده شده است گزارشی کوتاه از اقدامات انجام شده در مورد مرکز رشد ارائه نمودو گفت: ارسال برنامه کاری به تهران و همچنین به اعضای کمیته راهبردی جهت بررسی و اظهار نظر که صرفا دکتر عارف و دکتر رحمتی ارائه نظر نمودند و نظرات این عزیزان در برنامه کاری اعمال شد.
ملائی اذعان داشت: براساس این گزارش قرار شد برنامه کاری مرکز رشد به همراه آخرین تغییرات و اصلاحات انجام شده به تهران ارسال شود که در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ دی ماه کمیته ارزیابی تشکیل میشود و در آنجا کار ارائه و بررسی صورت میپذیرد که محرری بیان نمودند که باید نظرات اعضای کمیته راهبردی در مورد برنامه کاری مرکز رشد در داخل جلسه مطرح شود و اعضا نظرات خود را ارائه دهند.
وی تصریح کرد:بحث بعدی در مورد بازدید از مرکز رشد یزد میباشد که مسوول آنجا اعلام نموده که برای گرفتن مجوز از وزارت علوم با دکتر مهدوی نژاد ملاقاتی داشته اند که وزارت علوم نیز اعلام داشت که تا مرکز رشد استان قم به نتیجه نرسد برای شهرهای دیگر مجوزی صادر نمیگردد که طی سفر به استان یزد و حضور در مرکز رشد یزد ،بازدیدها و جلساتی برگزار گردید که فایل تصویری آن موجود است.
وی با اشاره به مبحث دیگرجلسه پیرامون مکان مرکز رشد افزود: در سایر مراکز رشد (IT ، فناوری، نفت، شیلات و …)، افراد حاضر در هسته ها سراغ مخاطب میروند اما در مرکز رشد علوم انسانی ، خود مردم و مخاطبین به مرکز می آیند، بدین معنی که اگر مکان مرکز رشد علوم انسانی داخل شهر باشد بهره وری بالاتری دارد.
ملائی ادامه داد: در استان یزد یک پاساژ را به مرکز رشد اختصاص دادهاند که وقتی میگوییم پاساژ اختصاص داده اند یعنی فضای پرجمعیت برای مرکز رشد در نظر گرفته اند که در این رابطه مسئول مرکز رشد یزد تأکید نمود که ساختمان مرکز رشد علوم انسانی نباید دور از محیط شهر باشد چون از شهر فاصله دارد و مردم نمیتوانند به راحتی درآن حضور یابند و محصول را ببینند.
گفتنی است در ادامه دو جلسه در دفتر آموزش و پژوهش در مورد آماده سازی هسته ها برگزار شد که با موضوعات آموزش و پرورش اسلامی که رو لوازم التحریر با تبلیغات اسلامی و دیگری هسته هنر و استخراج داستانها و متون اسلامی از قرآن توسط نویسندگان و تبدیل آن به سناریو ارائه گردید .
همچنین دراین جلسه دکتر اخوان اظهار داشت: در مرکز رشد علوم انسانی به دو دلیل کاربه مراتب سخت تر است یکی به دلیل موضوعی و ماهیتی که موضوعی سیال چون معرفت شناسی و جهان بینی و دوم این که سبقهای ندارد و از نمونه های خارج از کشور در موضوع پارکها، الگو برداری شده می باشد وچون مرکز رشد علوم انسانی الگویی ندارد کار دشوار است .
وی اذعان کرد : همچنین به دلیل سختی کار، میل درونی به سمتی می رود که به دنبال کارهایی که راحت تر میتوان انجام داد، برویم زیرا وقتی نهاد یا مرکزی تشکیل میشود انتظار خروجی از آن وجود دارد و ما باید یک مرکز کنترل داشته باشیم که از طریق آن سختی کار بر روی فعالیت های مرکز رشد غلبه نداشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه یک تفاوت ماهوی بین تولید و خدمت وجود دارد یادآور شد:معمولا در خدمت، تولید خدمت و مصرف خدمت همزمان است برای نمونه در آرایشگاه ، اما در بحث تولید ، این است که تولید و مصرف همزمان نیست وهم مکان نخواهند بود ومیتواند فاصلهای بین تولید و مصرف باشد و در بحث علوم انسانی نیز یک بخش آن کاملا خدماتی است.
وی خاطرنشان ساخت:اگر قرار باشد خدمتی بدهیم که تولید و مصرف همزمان صورت گیرد مجبور می-شویم مشتری یا مردم را داخل مکان مرکز رشد ببریم که با فلسفه وجودی مرکز رشد ممکن است سازگار نباشد، از این رو ما یکسری محصولاتی داریم که به لحاظ محتوای کار زیرمجموعهی علوم انسانی هستند ولی به تکنولوژی تولید نزدیکترند نه به تکنولوژی خدمات، مثل فیلم نامهها و سناریوها که تولید و مصرف همزمان نیستند.
دکتر اخوان گفت :نکته مهم دیگر آن است که دغدغه گستره عملکرد، بر کیفیت عملکرد غلبه کند به گونه ای که شاید لازم باشد گامها در مرکز رشد علوم انسانی نسبت به مراکز رشد IT و فناور کوچکتر باشد زیرا اگر این طور نباشد ما نمیتوانیم یک محصول متمایز باشیم و ایده هایی را شناسایی کنیم که در بازار وجود ندارد و نباید فکر را از بخش خصوصی گرفته و در مرکز رشد پرورش دهیم.
در بخش دیگری از این جلسه محدث بیان داشت : در مرکز رشد یزد یک خلاء وجود دارد و ابهاماتی دارند و آنها برداشتی از علوم انسانی داشتهاند اما از نوع حرکتشان پیداست که معرفتی کامل از مرکز رشد علوم انسانی حاصل نشده و گرایش به سمت پارک علم وفناوریشان دارند که در این راستا قم میتواند به سمتی برود که آنها را از این خلاء نجات دهد و بحث را فراگیر کند و این بحث منافات ندارد با این که از داشته-های یک سری از موسسات استفاده کنیم. و آنها را به سمتی که تولیدات مثلا صدا و سیما و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه وارد شوند، ترغیب کنیم و سازمانها را به سمتی هدایت کنیم که تولیداتشان را عملیاتی کنند.
همچنین دکتر رمضانی در مورد مکان استقرار مرکز رشد این گونه اظهار کرد: دور بودن از شهردارای ایراد چندانی نیست اما با توجه به اهداف و سرفصلهای کاری مرکز رشد باید تصمیم گیری شود.
همچنین دکتر طباطبایی تصریح کرد :مرکز رشد باید به مرکز شهر نزدیک باشد تا بازدهی خوبی را با توجه به در دسترس بودن داشته باشد .
در این جلسه دکتر عارف نیز گفت : موسسات که در مرکز رشد هستند ایده را پرورش داده و نباید به دنبال مشتری و بازار روند و باید به حلقه واسط بین محصولات تولید شده و مصرف کننده توجه داشته باشیم از سوی دیگر نیز موسسات درون مرکز رشد نباید فروشگاه باشند بلکه قرار است موسساتی باشند که ایده اولیه را برای استفاده مردم پرورش دهند.
در ادامه محرری بیان نمود: طبق نظرات دوستان بین علوم انسانی و سایر رشتهها در این زمینه تفاوتی وجود ندارد و با امکانات الکترونیکی حال حاضر که وجود دارد بحث فاصلهها کم معناتر شده است البته باید مقدورات را هم مورد توجه قرار داد چه بسا اگر مرکز رشد داخل شهر باشد محدود کنندههایی هم وجود دارد مانند ترافیک، پارکینگ، مزاحمتها و … که قاعدتاً باید مرکز رشد کنار پارک باشد زیرا کنار هم بودن ، یک فضای مشترکی ایجاد می کند و باعث هم افزایی می شود که در این زمینه مکان پارک علم و فناوری و مرکز رشد در پردیسان، هم از لحاظ نزدیکی به مراکز علمی و دانشگاهی و هم از لحاظ زیاد بودن تردد افراد ،مکان خوبی است.
لازم به ذکر است در این جلسه دکتر طباطبایی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا الزام برای استقرار واحد فناوری شرکتها در ساختمان مرکز رشد وجود دارد؟افزود: اگر الزام در استقرار این واحد ها باشد، باید اجاره بدهند و به دلیل دور بودن از شهر، برای افراد مقرون به صرفه نیست.
همچنین ملایی اذعان داشت: در آیین نامه پارک ها محدوده تعریف شده که مثلاً پارکهای فنی به کارخانه ها نزدیک باشد و خدمت گیرنده آنها چه کسانی هستند؟ در مورد مرکز رشد علوم انسانی این گونه میتوان سوال را مطرح نمود : در مقایسه مرکز رشد علوم انسانی با سایر مراکز، از لحاظ سطح دسترسی به ارباب رجوع ، کدامیک در اولویت قرار میگیرند ؟
در ادامه ارائه گزارش از اقدامات انجام شده همچنین ملایی بیان نمود: طی بازدیدی که از مرکز رشد علوم انسانی یزد صورت گرفته ،قرار شد با توجه به ظرفیتهایی که استان قم دارد هم اندیشی هایی با هزینه مرکز رشد علوم انسانی یزد برگزار گردد و در مورد جشنواره ایده های علوم انسانی با خانم دکتر سلطانخواه، مکاتبه صورت گرفته و در تهران مذاکره شد و قرار شده جلسه ای با ایشان داشته باشیم و به مرکز رشد یزد اعلام شد که ایده هایی را که میپذیرند، باید بر اساس جهان بینی اسلامی باشد و ایده هایی را بپذیرند که دنبال تأثیرگذاری در جامعه باشند واز بعد فرهنگی نیز برای هفته پژوهش، بروشور مرکز رشد علوم انسانی تهیه شد که خدمت عزیزان اطلاع رسانی گردید و نام های هم در مورد کرسیهای نظریه پردازی به تهران ارسال گردید که موافقت آن وصول شدو رشته های علوم انسانی نیز احصاء گردید و قرار شد اصناف متناسب با این رشته ها جهت نیازسنجی شناسایی شوند.
وی ادامه داد: به تبع هم اندیشی های تشکیل شده، جلسهای مبسوط را با جناب آقای امین منصوربرکزار نمودیم که به تمام سرفصلهای مطرح شده پاسخ دادند و نامهای هم به آقای دکتر طباطبایی در مورد ایده-های مرکز رشد ارسال شد که ۵ ایده را معرفی نمودند همچنین چهار پایان نامه را نیز درگیر بحث مرکز رشد نمودیم که شامل بررسی عملکرد نظام نوآوری استان قم و تطبیق آن با نظام نوآوری منطقه ای بود.
محرری اذعان داشت : سرعت عمل در انجام امور مربوط به مرکز رشد و پیشبرد امور مرتبط مطلوب و قابل تحسین است حال آنکه موافقت از وزارت علوم اخذ گردیده وباید جلسات بیشتری گذاشته شود و از مشاوران مرکز رشد دعوت شود که در جلسات حضور یابند و اعضاء با یکدیگر هم فکری کنند.
همچنین طباطبایی گفت: باید به صورت تخصصی به بحث علوم انسانی بپردازیم و به سراغ بخشی از علوم انسانی برویم که به کاربرد نزدیکتر باشند و در هر کدام از رشته ها نشستی تخصصی برگزار کنیم و اگر تمایلی باشد مرکز رشد دانشگاه قم و مرکز رشد علوم انسانی با همدیگر یک همایش با عنوان پیوست فرهنگی برگزار کنند.
در ادامه ملایی تصریح نمود: همچنین در سایت، افرادی که در حوزههای مختلف ایده و نوآوری داشتهاند شناسایی شدهاند که در هم اندیشی بعدی از این عزیزان دعوت بعمل میآید.
محدث نیز اذعان کرد: با حضرت آیت ا… فاضل در مورد برگزاری کرسی نظریه پردازی با موضوع فقه و رسانه و چالش های پیش رو صحبت شده و قبول کرد.
وی پیشنهاد کرد: بولتن خبری و نشریه الکترونیکی و همچنین سایت اطلاع رسانی برای مرکز رشد ایجاد گردد و همچنین به منظور بسترسازی برای جامعه و فرهنگ سازی، هم اندیشی های دانشگاهی برگزار شودو از جمله نهادهایی که پیگیری موضوع هم اندیشی های دانشگاهی را میتوانند انجام دهند، بسیج دانشجویی است تا دانشجویان به سمت ایده پردازی بروند.
محرری نیز در ادامه جلسه گفت:موضوع بولتن خبری، نشریه الکترونیکی و سایت خوب است اما در مورد هم اندیشی های دانشگاهی کمی بایستی خود مرکز ثبات پیدا کند سپس اینگونه هم اندیشی ها عمومی عالی است.
دکتر اخوان تصریح کرد: بهترین کار، برگزاری هم اندیشی هایی جهت دار و دقیق است تا ما را به یک نقشه نسبی اولیه برساند و ما را به جلو ببرد.
گفتنی است عمده ترین مصوبات ارائه شده در این جلسه شامل ایجاد سایت جهت مرکز رشد علوم انسانی ، برگزاری هم اندیشی ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده ، دعوت از مشاور مرکز رشد جهت شرکت در جلسات کمیته راهبردی، بررسی برنامه کاری مرکز رشد علوم انسانی در کمیته راهبردی و اظهار نظر اعضاء ،تهیه واجرای برنامه هایی توسط مرکز رشد از جمله برگزاری هم اندیشی، تهیه کلیپ، فیلم و غیره … می باشد .
مطالب مرتبط :
  1. استاندار قم: مجوز تاسیس نخستین مرکز رشد علوم انسانی در قم اخذ شده است و امیدواریم این مرکز فعالیت خود را در دهه فجر آغاز کند.
  2. در راستای تقویت مرکز رشد علوم انسانی؛ نشست مشترک شورای تخصصی حوزوی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
  3. در نشست با معاون فرهنگی ارشاد مطرح شد؛ برگزاری جشنواره ایده های علوم انسانی درقم
  4. پارک علم و فناوری استان قم باید هرچه سریعتر احداث شود
  5. چهارمین جلسه کمیته راهبردی

پارک علم و فناوری قم

zohur