۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، دکتر علیرضا واسعی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما بیان داشت: آنچه که هویت انسان را می‌سازد فرهنگ است و علوم انسانی نیز مستقیما به فرهنگ مربوط خواهد شد. علوم انسانی، در حقیقت نسبت پدیده‌ها با انسان است به طور مثال اگر گذشته را پدیده‌ای بدانیم و نسبت آن با انسان را مورد مطالعه قرار دهیم این نسبت علم تاریخ خواهد شد و علم تاریخ هم جز علوم انسانی است.


واسعی اظهار داشت: هر چند روش مطالعات علوم تجربی با انسانی متفاوت است اما اگر در این علم نیز نسبت پدیده‌ها در رابطه با انسان بررسی شود در حقیقت می توان گفت که آن نیز جزیی از علوم انسانی خواهد بود. هنر نیز در طبقه بندی‌های کلان جز علوم انسانی خواهد بود. بنابراین دانش علوم انسانی مطالعه مطالعه پدیده‌های پیرامونی انسان و نسبت آن با انسان است یعنی دغدغه علوم انسانی، انسان، زیست و رفتار آن خواهد بود.


وی تصریح کرد: باید گفت که علوم انسانی به دنبال معرفی هویت انسان است از طرفی نیز این فرهنگ است که هویت را می‌سازد. از این جهت برخی علوم انسانی را علوم فرهنگ نیز گفته اند که البته فرهنگ بسیار کلان تر است و عرصه وسیعی را در حوزه مطالعه به خود اختصاص می دهد پس می توان بیان داشت که علوم انسانی تکاپویی در شناخت فرهنگ است.


این استاد دانشگاه تأکید کرد: شهید مطهری انسان را یک موجود دارای فطرت الهی می داند که این فطرت آدمی را متوجه امر آسمانی می‌کند. بنابراین این دانشمند و فیلسوف اسلامی فرهنگ را نیز یگانه می داند و آن فرهنگ صحیحی است که همسو و سازگار با فطرت الهی است.


وی افزود: در رابطه با فرهنگ و علوم انسانی باید در مدیریت‌های آموزشی، در روش و محتوا تجدید نظرهایی صورت گیرد زیرا ما به لحاظ آموزشی در حوزه کلان مشکل داریم و این مشکلات باید رفع شود.


وی در پایان سخنانش تصریح کرد: آن چیزی که نباید فراموش کرد این است که دانشگاه‌های ما نیز وصله ای از جامعه ماست و مسلما آن چیزی که بر جامعه ما می‌گذرد بر دانشگاه نیز حاکم خواهد بود. بنابراین ما باید نقش حاکمیت را در فرهنگ و تمدن بسیار برجسته و مؤثر بدانیم زیرا اگر بسیاری موارد در جامعه رعایت شود در دانشگاه نیز رعایت خواهد شد.


 

مطالب مرتبط :
  1. بزرگترین قدرت نرم افزاری جامعه علوم انسانی است/ حاکمیت غیرعلوم انسانی ها بر سیاستگذاری علوم انسانی
  2. رفتن فقه به سمت تمدن باید مسبوق به شناخت عمیق تمدن باشد/ شناخت ظرفیتهای فقه در تحقق تمدن اسلامی
  3. بخش علوم انسانی وزارت علوم باید از بخش رشته های غیر علوم انسانی جدا شود/ پراکنده کاری وجود دارد
  4. ضرورت شناخت علوم انسانی با روش های کاربردی
  5. تمدن سازی قرآنی به شناخت سوالات زمان نیاز دارد

پارک علم و فناوری قم

zohur