۲۴ شهریور ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


حجت الاسلام  سید محمدثقفی در مورد تحزب در نظام اسلامی به خبرنگار مهر گفت: تحزب از نظر علم سیاست مربوط به دوره مدرن پس از رنسانس می شود. یعنی دوره ای که سیاست از حوزه مذهب در قرون وسطی جدا شد و بحث دموکراسی مطرح شد. در دموکراسی مردم مطرح هستند بنابراین رابطه دولت و حکومت با مردم از طریق احزاب برقرار می شود. در واقع احزاب در جامعه مدنی نقش واسط میان قدرت و حکومت و مردم را دارند.


وی افزود: به این معنا تحزب و حزب لازمه دموکراسی و جامعه مدنی است و در نتیجه یک نوع نقش روشنگرانه و آگاهی دهنده به مردم و اصحاب قدرت دارد. در نظام اسلامی جامعه از نظر پیروی از امور دینی به دوحزب ، حزب الله و حزب الشیطان تقسیم شده است. آنوقت دوحزب در حزب الله را احسن می گوید. یک رستگاری ذاتی یعنی بازشناسی خویشتن و خودسازی أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ و دوم پیروزی آرمانی حق بر باطل را فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ یعنی سرانجام این حق است که پیروز می شود. در بعد شیطانی هم اغواگرایان و کسانی که سقوط نفسانی دارند و راه خود را می روند و رستگار نمی شوند را جزو حزب شیطان معرفی کرده است.


استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد در مورد اینکه اگر افراد عضو یک حزب احساس کنند که در تصمیم گیری در مورد یک موضوع خاص منافع مردم به خوبی حاصل نمی شود آیا می توانند از آن عدول کنند و در این حالت تشخیص افراد در مسئولیت سیاسی اولویت دارد یا نگاه جریان سیاسی و حزب، گفت: در نظام های سیاسی اصلاً تشکیل احزاب در سیستم جامعه مدنی به خاطر حفظ منافع ملی و آگاهی دادن به جامعه در مورد منافع ملی است. اگر یک گروهی در رابطه با منافع ملی تشخیص بدهد که آن نظام یا حزب مادر آن منافع را مد نظر قرار نمی دهد از آن انشعاب می کنند و جدا می شوند. در تاریخ احزاب چنین انشعاب هایی را در مورد مصالح ملی می بینیم. یکی جدا شدن خط سوم از حزب توده است ودیگری تشکیل نهضت آزادی پس از انشعاب از جبهه ملی از همین نوع موارد است. اگر ملاحظه منافع ملی به صورت وام گرایانه مطرح باشد می تواند یک جریان از روند جاری جدا شود و نظر خودش را بگوید حالا این تشخیص با تشخیص فردی است یا با تشخیص گروهی.


این محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی در مورد اینکه تعهدات و مسئولیت های سیاسی در نظام سیاسی اسلام چه تفاوتی با تعهدات سیاسی سیستم حزبی در غرب دارد هم یادآور شد: در اسلام تعهدات حزبی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است زیرا «کلّکم راع و کلّکم مسؤول عن رعیّته» یک حالت تعهد برای کل مسلمانان می آورد که به آرمانها متعهد باشند. مسلمانان به منافع جامعه اسلامی تعهد دارند و منافع عموم مردم را باید ببینند و با کانالیزه کردن آن به حکومت یاری دهند. أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ یا وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ که در قرآن آمده بسیار بر وفای به عهد و تعهدات و پیمانها و پایبندی در آنها سفارش شده است.

مطالب مرتبط :
  1. اسلام مطلقاً به مصالح و منافع شخصی و حزبی اهمیت نمی دهد/ مهم مصالح امت و عامه مردم است
  2. اخلاق سیاسی مورد نظر اسلام/ جامعه­‌ای غیراخلاقی می­ شود که شفاف نباشد
  3. مسلمان باید در روز عید فطر خود را مورد محاسبه قرار دهد/ عید فطر قیامت کوچک است
  4. جایگاه مصلحت در نظام اسلامی/ مصلحت اندیشی در اسلام نباید در مورد حرام مسلم و یا ترک واجب باشد
  5. نظام آموزش و پرورش ما پژوهش محور نیست/ باید تعلیم همراه با تزکیه باشد

پارک علم و فناوری قم

zohur