۶ آبان ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، محمد مهدی زاهدی با بیان اینکه علوم انسانی در جمهوری اسلامی ایران به دو دسته تقسیم می شود، گفت: بخشی از این علوم در حوزه های علمیه و بخشی دیگر در دانشگاه ها تدریس می شود.


وی با بیان اینکه بخشی از علوم انسانی در حال تدریس در دانشگاه ها هنوز به دروس و رشته های مورد نظر و نیاز جمهوری اسلامی ایران تبدیل نشده، افزود: جمهوری اسلامی ایران می تواند براساس مبانی ارزشی، باورهای اعتقادی، کتاب الهی خود یعنی قرآن و سنت و همینطور احادیث و روایاتی که از ائمه اطهار (ع) رسیده در بسیاری از رشته های علوم انسانی نظرات خود  را داشته باشد، نه اینکه فقط به بیگانگان متکی باشد.


نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همین ضرورت تحول در علوم انسانی را مشخص می کند، ادامه داد: درست است که تحول در علوم انسانی صورت نگرفته اما وجود انگیزه بالا در این امر به قرار گرفتن در مسیر درست کمک می کند.


وی با بیان اینکه پس از فرمایشات رهبرمعظم انقلاب نهادهای مختلفی برای عملیاتی کردن تحول در علوم انسانی اقدام کردند، توضیح داد: کمیته تحول در علوم انسانی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله نهاد هایی هستند که برای تحقق این هدف اقدام کردند.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت علوم، فناوری و تحقیقات، حوزه های علمیه و شورای انقلاب فرهنگی باید برای تحول در علوم انسانی دست به دست هم دهند، تصریح کرد: یکی از مطالیات جدی مجلس از وزیر بعدی علوم تحول در علوم انسانی است و وی باید بحث تحق علوم انسانی اسلامی و اسلامی شدن دانشگاه ها را دردستور کار خود قراردهد.


زاهدی با بیان اینکه معتقدم هر کسی هر قدمی در بحث تحول علوم انسانی بردارد مؤثر است و فقط باید از درست بودن آن قدم ها مطمئن باشیم، اذعان داشت: علوم انسانی و اظهارنظر در مورد آن به دلیل سرو کار داشتن با انسان ها و روح و روان آنها مشکل است و در صورت نشان دادن مسیر اشتباهی به انسان ممکن است یک جامعه را گمراه کرده و از راه بیرون کند بنابراین باید در آن دقت لازم صورت گیرد.

مطالب مرتبط :
  1. برنامه وزیر پیشنهادی علوم برای تحول در علوم انسانی
  2. سرعت کم در تحول علوم انسانی آسیب زاست/ علوم انسانی در کشور نیازمند بومی سازی است
  3. ارایه فعالیت‌های تحول علوم انسانی ۴۰ مرکز پژوهشی
  4. ضرورت شناخت علوم انسانی با روش های کاربردی
  5. عضو جامعه مدرسین: مبنای تحول در کشورها، علوم انسانی است

پارک علم و فناوری قم

zohur