۱۴ دی ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، هادیه روحانی (لواسانی) که از بانوان واقف برگزیده کشور است و تاکنون تعدادی حوزه علمیه را برای خواهران تأسیس کرده است درباره نقش بانوان و جایگاه آنها در فرهنگ‌سازی وقف توضیح داد: بانوان مانند بسیاری از آقایان می‌توانند در فعالیت‌های دینی و اجتماعی نقش داشته باشند اما از آن جایی که درآمد مستقل ندارند معمولا از اموال شخصی کمی برخوردار هستند.


وی ادامه داد: معمولا اموال شخصی بانوان از طریق ارث به آنها واگذار می‌شود. بنابراین آنها می‌توانند بخشی از این اموال را وقف جامعه کنند تا برایشان «باقیات و الصالحات» باشد. این اموال که از سوی بانوان وقف می‌شود با کیفیت‌های متفاوت و مطابق نیت‌های آنها می‌تواند در بخش‌های اجتماعی، دینی، فرهنگی یا درمانی کمبودها را جبران کند. اصطلاحاً اموالشان کارکردی عام المنفعه پیدا خواهد کرد.


این مدرس دانشگاه توصیه کرد: چه بهتر بانوان تا پیش از اینکه به کهنسالی برسند در حالی که از هوشیاری کامل و سلامت عقلی برخوردار هستند برای وقف اموالشان اقدام کنند. این مسأله می‌تواند در امر ترویج فرهنگ وقف و اثرگذاری آنها در تشویق دیگر بانوان در این امر تأثیرگذار باشد. همچنین آنها با این کار به فرزندان و خانواده‌های خود آموزش دهند که اموالشان را وقف کنند.


این واقف یادآور شد: منفعت جامعه در وقف اموال نهفته است. با وقف می‌ توان بسیاری از نارسایی‌های فرهنگی و اقتصادی را حل کرد اما با این وجود به دلیل کم کاری دستگاه‌های تبلیغاتی و شاید وسواسی که واقفان در این موضوع دارند، جامعه آنگونه که باید با وقف آشنا نیست. بسیاری از واقفان احساس می‌کنند اگر درباره وقف سخن بگویند «ریا» می‌شود، اما آنها باید بدانند اگر نیت حمل بر خودنمایی نباشد و قصد ترویج فرهنگ وقف و توسعه آن باشد، حرف هایشان بسیار اثربخش خواهد بود.


وی در پایان خواست نهادهایی چون آموزش پرورش با اختصاص مباحثی در حوزه وقف،به آموزش دانش‌آموزان از همان دوران کودکی بپردازند چرا که آنها نیز می‌توانند اموال خود مانند کتاب‌های سال گذشته را وقف کنند. آنها حتی می‌توانند در منزل نیز والدین خود به وقف تشویق کنند.

مطالب مرتبط :
  1. تفاوت های نگاه اسلام و غرب به سلامت روانی/ متوسط عمر افراد متدین بیشتر از دیگران است
  2. امر به معروف و نهی از منکر با حریم شخصی افراد در تضاد نیست
  3. کتاب «تبلیغ تربیت گرا» منتشر شد/تبلیغ لسانی و غیرلسانی
  4. رسانه ‏ها در نهادینه سازی فرهنگ وقف بیشتر بکوشند/ انرژی هسته ای در خرمشهر صاحب موقوفه شد
  5. تبلیغ محتواهای دینی باید با توجه به زمان صورت گیرد/ تبلیغ باید مسبوق به پژوهش باشد

پارک علم و فناوری قم

zohur