۲۴ مهر ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، یکی از مسائل مهم و اساسی که باید زن و شوهر از همان ابتدای زندگی تلاش کنند بدان دست یابند مفهوم “ما بودن”است. یک جامعه شناس آلمانی می گوید به وجود آمدن “ما” به خانواده معنا می بخشد و موجب دوام آن می شود.


اگر خوب تامل نماییم در می یابیم که روزهای اول زندگی اگر چه زن و شوهر به وجود دیگران واقف هستند، اما جنبه ی فردی در وجود آنان همچنان قوی است. هر چند که آنان از کلمه ما استفاده می کنند، ولی استفاده از کلمه ما با دسن یافتن به “احساس ما بودن” تفاوت دارد. البته انتظار هم نیست که زن و شوهر در همان ابتدای زندگی مشترک به احساس “ما”بودن دست یابند و کم کم با افزایش تجربه و قرار گرفتن در یک ارتباط صمیمانه می توانند به آن دسترسی پیدا کنند.


آنچه در اوایل ازدواج وجود دارد، بیشتر توجه داشتن به مفهوم من است و اگر فرد در همان حال باقی بماند، همسر او در زندگی احساس شادی نمی یابد و زندگانی آنها نیز دوام و پایداری چندانی را در پیش روی خود نمی بیند و در صورت تداوم و همبستگی ظاهری زوجین، در وجود آنان گسستگی عمیق پدید می آید که اطلاق نام “طلاق پنهان” بر آن بدون مسمی نیست.


پس یکی از ملاک هایی که با ملاحظه ی آن می توان به ادامه ی حیات مشترک امید بست، تحقق مسئله ی احساس ما بودن است. یعنی آنکه هر چه از عمر ازدواج سپری می شود، احساس ما بودن نیزقوت بیشتری پیدا کند، به نحوی که زن و شوهر احساس تعلق بیشتری نسبت به هم پیدا کنند و در زندگانی صرفا به دنبال دست یافتن به خواسته های شخصی نباشند، بلکه به گونه ای عمل کنند که حاصل کنش آنان در همسرشان احساسی را بر انگیزد که او علاوه بر تلاش برای نیل به خواسته های خویش،ضمن مهم تلقی کردن خواسته های همسر خود، او را در راه دست یافتن به درخواست هایش کمک نماید. بدین ترتیب هر دو در جهت تحقق بخشیدن خواست همسر گام بردارند و چون دست یافتن او را به خواسته ی خویش می بیند،با او بیشتر احساس همبستگی و یکدلی می کند، چراکه موفقیت همسر را موفقیت خود قلمداد می نماید.


یکی از دلایلی که ازدواج در اسلام یک امر مقدس است، این است که ازدواج اولین قدمی است که انسان از خودپرستی و خوددوستی به سوی غیر دوستی بر می دارد. تا قبل از ازدواج فقط یک “من” وجود داشت و همه چیز برای “من بود. اولین مرحله ای که این حصار شکسته می شود، یعنی یک موجود دیگری هم در کناراین “من” قرار می گیرد و برای او معنا پیدا می کند، کار می کند، زحمت می کشد، خدمت می کند، نه برای “من” بلکه برای “او” در ازدواج است.


بعد که دارای فرزند می شویم دیگر” اوها” می شود و گاهی آنچنان “اوها” می شود که این من بیچاره فراموش می شود. “او” و “اوها” و این ها قدم های اولی است که انسان از حالت منی و خود خواهی خارج می گردد و به سوی غیر دوستی می رود و او هم مورد توجه قرار می گیرد.


برای اینکه فردی بتواند دست یافتن به احساس ما را مورد بررسی قرار دهد،باید توان بررسی آن را در وجود خود و در همسر خود داشته باشد. مثلا فردی که می تواند خود را به جای همسر خویش قرار دهد و به مشکل همان گونه نگاه کند که همسرش بدان می نگرد و یا قادرباشد جهان را از دریچه ی چشم او ببیند، گام موثری در این راه برداشته است. این امر زمینه خوبی را برای درک متقابل فراهم می سازد.درک هر فرد توسط دیگری نشانه ی دیگری از دست یافتن به احساس ما است.


نشانه دیگر این است که فرد به هنگام تصمیم گیری درباره ی اموری که به زندگانی مشترک بر می گردد.به نظرات و روحیات همسر خویش نیز توجه می کنیم و به مشورت کردن با همسر و خواستن نظر او نیز اقدام می کنیم. بدین ترتیب همسر هم احساس می کند که افکار و اندیشه ها و خواسته های وی نیز در نزد همسر خود از جایگاه و منزلتی برخوردار است.


بنابراین نکته دیگری که از نشانه های دست یافتن به احساس “ما” است،این است که فرد سعی می کند جهت شناخت بیشتر همسر تلاش کند تا به زوایای وجودی همسر خود پی ببرد. در این صورت اگر واقعا خصوصیت و یا ویژگی خاصی را در همسر خود شناخت و آن را باور کرد،دیگر او سخن بدبینان را نسبت به همسر خود نمی پذیرد، زیرا در آنان که احساس “ما ” پدید آمده است، دیگر تلاش سخن چینان و انسان های بدبین فاقد کارایی لازم است و به همین دلیل زندگی پایدار می ماند،چراکه دیگران نیز آن گاه می توانند جهت سست کردن حیاتی مشترک گام بردارند که  احساس “ما ” را نبینند.

مطالب مرتبط :
  1. عوامل موثر بر روابط مادر و کودک/ چه موقع یک کودک احساس ناامنی می کند
  2. قضاوت منصفانه در روابط همسران/ مهارت قضاوت منصفانه چگونه به دست می آید
  3. امر به معروف و نهی از منکر و تعاون از مصادیق احساس مسئولیت در جوامع اسلامی است
  4. تاثیر روش های گوناگون تربیت بر عزت نفس کودکان
  5. چگونه زندگی زناشویی خود را پایدار کنیم/ عصبانیتی که پیگیری شود مخرب روابط است

پارک علم و فناوری قم

zohur