به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، سمینار “تاجدار ختم نبوت(ص)” توسط شورای علمای اهل سنت بخش لاهور و ایوان مهر علی شاه و با حضور پیر کبیر علی روحانی و عرفان شهر لاهور، عبدالرضا سلطانی مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاهور، حافظ محمد حسین گولروی رئیس شورای علماء اهل سنت بخش لاهور و امام جمعه مسجد اهل سنت نیاز بیگ، مفتی ضیاالحسن یکی از مسئولان شورای علماء اهل سنت لاهور و علامه فرید احمد پراچه از مسئولان مرکزی حزب جماعت اسلامی برگزار شد.
در آغاز برنامه آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری معروف لاهور و نعت رسول اکرم(ص) توسط مداحان قرائت شد.
مفتی ضیاءالحسن از مسئولان شورای علماء اهل سنت لاهور طی سخنانی ضمن اشاره به تعلیمات و افکار جاودانه دین اسلام، قرآن و سنت رسول(ص) را نگهبان ناموس بشریت قملداد کرد و گفت: طبق تعلیمات اسلام افراط و تفریط موجب نابودی تمدن بشری است و ما باید راه مستقیم را اختیار کنیم.
علامه فرید احمد پراچه از مسئولان مرکزی حزب جماعت اسلامی پاکستان گفت: برگزاری چنین برنامه ها برای روشن ساختن ابعاد گوناگون سیرت پیغمبراسلام (ص) و جنبه های عرفانی سیاسی، اقتصادی، دینی و عاطفی رحمت عالم بسیار لازم و ضروری است.
وی افزود: اگر ملت و دولت پاکستان تعلیمات قرآن کریم و سیرت رسول اکرم(ص) را مشعل راه قرار داده از آن بهره بگیرد همه مشکلات و مسائل کشور حل خواهند شد.
عبدالرضا سلطانی سرپرست وابستگی فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور در سخنان خود با تأکید بر تحکیم وحدت و همبستگی بین پیروان خاتم النبیین(ص) اظهار داشت: در حالی که دشمنانِ اسلام امروز وحدت جهانِ اسلام را هدف توطئه های شوم خود قرار داده و برای ایجاد اختلاف بین برادرانِ شیعه و سنی تلاش می کنند، ما باید با ایجاد وحدت و دوستی چشم فتنه افکنان را کور کنیم.
حافظ محمد حسین گولروی رئیس شورای علماء اهل سنت بخش لاهور، بر تحکیم وحدت بین برادران مسلمان و ایجاد امنیت در ممالک اسلامی تأکید کرد و خواستار وحدت مسلمانان در مقابل اصحاب فتنه شد.
برگزاری همایش علمی تبیین اندیشه های امام حسین (ع) در دبی
در آستانه اربعین حسینی (ع) و گرامی داشتن یاد و خاطره سید الشهدا (ع) و یاران باوفایش و پاسداشت اندیشه های سترگ آن حضرت، در عرصه دنشگاه های ایرانی مقیم امارات، همایش تبیین اندیشه های امام حسین(ع) توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در امارات عربی متحده برگزار گردید.
این همایش با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه شیراز، واحد امارات و سرپرستی مدارس ایرانی، با شرکت اساتید و دانشجویان ایرانی و با حضور آیت الله مدنی نماینده مقام معظم رهبری ، کهزاد سرپرست سرکنسولگری کشورمان در دبی و متولیان نهادهای ایرانی مقیم امارات و علاقمندان حضرتش در تالار شقایق باشگاه ایرانیان دبی برگزار شد.
مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و سپس تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز و سپس قطعات شعری در رثای آن امام همام توسط مجری مراسم خانم ابراهیمی دکلمه شد.
در این مراسم،”سیدمحمدحسین هاشمی”، رایزن فرهنگی ایران در امارات اظهار داشت: قیام امام حسین (ع) در عاشورای سال ۶۱ هجری با نثار خونهای پاک امام و یاران با وفایش صحنه هایی آکنده از مصیبت و مظلومیت را به ثبت رساند که پس از گذشت بیش از سیزده قرن، این قیام برای همیشه تاریخ در نگاه دین مداران و عدالت خواهان جایگاه شکوهمند و والائی دارد و پیوند عجیبی با عواطف انسان ها (مسلمان و غیر مسلمان ) پیدا کرد ، که تا به امروز این قیام زنده و پیام دارد و درس آموز و عبرت انگیز می باشد.
در این اجلاس شش مقاله علمی تحت عنوان اثرات اجتماعی قیام امام حسین (ع) زهرا فیروز آبادی، امام حسین(ع) از دیدگاه اندیشمندان جهان سیدحسین مقامس زاده، تفاوت قیام امام حسین(ع) و قیام های دیگر آرش توکل، چرایی اهمیت و ویژگی مصیبت شهادت امام حسین(ع) نوید مهر افسر، جایگاه بانوان کاروان حسینی در قیام و استمرار نهضت، زهرا نجفی و نقش نوجوانان و جوانان در قیام امام حسین (ع)، محمد طهماسبی تقدیم و مورد توجه حاضران واقع شد.
رونمایی از کتاب” اسلام در کلان شهرها”در ایتالیا
کتاب” اسلام در کلان شهرها “( Islam Metropolitan) تألیف خانم آلساندرا کاراجولی جامعه شناس ایتالیایی با حضور رایزن فرهنگی ایران و شخصیتهای فرهنگی و سیاسی در محل پارلمان ایتالیا رونمایی شد.
کتاب “اسلام کلان شهر” در ۲۳۴ صفحه توسط انتشارات دانشگاه مردمی ایتالیا EDUP در نوامبر سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است.
نویسنده کتاب خانم آلساندرا کاراجولی جامعه شناس ایتالیایی است که سالها در خصوص تضادها و تبعیض های قومی مذهبی و نحوه مشارکت اقتصادی اجتماعی خارجیان در ایتالیا و اروپا مطالعه و تحقیق می نماید.
برای تألیف این کتاب، نویسنده مدت ۵ سال مکانهای اسلامی و فعالیتهای مسلمانان در شهرهای بزرگ ایتالیا را مورد بررسی قرار داده و متوجه می شود که در بین مسلمانان حاضر در ایتالیا، علیرغم حضور تنوع فرهنگی که ناشی از ملیت های آنان می باشد، یک وحدت رویه وجود دارد و همین وحدت رویه است که آنان را گرد مکانهای اسلامی حاضر در کشور ایتالیا جمع کرده است. مسلمانان حاضر در ایتالیا نه تنها محدود به یک یا چند کشور خاص نمی باشند، بلکه دارای ملیت های مختلف از کشورهای شرق اروپایی گرفته تا آفریقا، آسیا و خاورمیانه می باشند. در تضاد با پدیده اسلام هراسی که در سطح کشورهای اروپایی به سرعت در حال گسترش می باشد یک اسلام تکثرگرا به آرامی و در سکوت دربافت جامعه در هم آمیخته و به نحو شگفت آوری در تحولات جامعه اروپایی تأثیرگذار بوده و هست.
به گفته این نویسنده، اروپا بایستی از تقابل با رشد اسلام در جامعه خود بپرهیزد و به جای تقابل سعی کند که با درک فرهنگ و نیازهای مسلمانان حاضر در جامعه، نحوه زندگی مسالمت آمیز با آنان را بیابد چرا که مسلمانان دیگر به عنوان بخش لاینفک جامعه اروپا به حساب میاید.
” کلادیو روسی”، استاد جامعه شناسی دانشگاه مردمی و رئیس جلسه گفت: بررسی پدیده مهاجرت چندی پیش در سطح اروپا آغاز گردید و کماکان ادامه دارد و در این خصوص تالیفات و تحقیقات زیادی تاکنون صورت گرفته است.
وی افزود: ایتالیا در بین کشورهای اروپایی بیشترین آمار ورود مهاجرین را دارا می باشد و نقش مسلمانان در این آمار بسیار مهم می باشد چرا که اکثریت قریب به اتفاق مهاجرین را مسلمانان تشکیل می دهند.
“کلادیو روسی” ادامه داد: مهاجرین با امید به زندگی بهتر از کشور خویش به سوی اروپا روی می آورند و ایتالیا به عنوان دروازه ورود به اروپا و مرز خوشبختی به حساب می آید. بعد از ورود به ایتالیا و نداشتن امکان جهت ادامه سفر ، مجبور به ماندن در ایتالیا شده و رفته رفته در این کشور ریشه می دوانند. بعد از استقرار در این کشور و پیدا کردن یک آرامش تقریبا نسبی ، به سراغ تامین نیازهای روحی و معنوی خود رفته و اینجاست که از سالهای ۱۹۹۰ به بعد که اوج تاسیس مراکز و نهادهای اسلامی در ایتالیا است توجه افکار عمومی و دولتمردان را به خود جلب می نمایند. به عبارتی افکار عمومی، مردم و دولتمردان خود را در مقابل عملی انجام شده می بینند که هر گونه تقابل با آن جهت ادامه رشد می تواند به ضرر خود کشور منجر شود . مسلمانان هم بخش اعظم مهاجران را تشکیل می دهند.
وی گفت: تحلیل های جامعه شناسی میدانی و واقعی ما را به این نکته میرساند که به جای تقابل با این پدیده ، بایستی در وحله اول آن را بشناسیم و بفهمیم که آیا جای مبارزه وجود دارد یا بایستی چاره دیگری اندیشید؟ واقعیت این است که در حال حاضر مهاجرین مسلمان بیش از ۴۰ سال است که در ایتالیا حضور دارند و حضور اسلام در این کشور محدود به این سالها نیست بلکه تاریخ ایتالیا با اسلام گره خورده و مسلمانان در تحول و رشد فرهنگی کشور ما نقش قابل توجهی داشته اند . بر ما است که باید یاد بگیریم که چگونه با اسلام و مسلمانان زندگی کنیم و تنها راه حل برای مبارزه با پدیده اسلام هراسی ، شناخت اسلام، مسلمانان و زندگی مسالمت آمیز با آنان است.
در ادامه این رونمائی، پیام “چچیلیه کینگ” وزیر امور ادغام سازی، توسط رئیس دفتر وی در جلسه قرائت شد و از اقدام نویسنده این کتاب در تحلیل مصداقی و موضوعی مهاجرین مسلمان تقدیر نمود .(وزارت امور ادغام سازی، وزارتخانه جدیدی است که توسط دولت جدید ایتالیا تاسیس شد که به بررسی روند امور مهاجرین و چاره سازی برای مشکلات آنان اختصاص دارد)
در پیام کینگ آمده است: طی ملاقاتی که چند روز پیش با نمایندگان دیگر مذاهب حاضر در کشور ایتالیا داشتم عنوان نمودم که مذهب به عنوان وسیله ائی برای دیالوگ با دیگران نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کند.کافی است با داشتن شناخت متناسب از دیگری و احترام متقابل ، نسبت به حل بسیاری از معضلات جامعه کنونی اقدام نمود.همزیستی با دیگران نه تنها یک غنای فرهنگی است بلکه یک ارزش است که نشان دهنده تمدن یک جامعه نیز هست. بر همه واضح است که یکی از بزرگترین عوامل بازدارنده شناخت دیگران و همزیستی مسالمت آمیز در جامعه امروزی ، عامل امنیت است که به یک بهانه و وسیله ای در دست عده ائی خاص جهت متوقف کردن روند همزیستی در جامعه مدنی امروز مبدل شده است.
باید قبول کنیم که مرزهای جغرافیایی امروزه فقط به طور سمبلیک حضور دارند و بشریت ، همزیستی را از خیلی وقت پیش آغاز نموده و دنیای سیاست هم چاره ائی جز قبول آن ندارد.این امر در خصوص مذاهب و پیروان آن هم صدق می کند و باید بدانیم که فقط در سایه تکریم به دیگران است که همزیستی مسالمت آمیز می تواند در جامعه تبلور پیدا نماید.
وزیر امور ادغام سازی در پیام خود از دولتمردان ایتالیا خواست که روند اعطای حق شهروندی به خارجیان مقیم ایتالیا و فرزندان آنان که در ایتالیا متولد می شوند را تسهیل بخشیده و شرایط را طوری فراهم آورند که آنان بتوانند راحتتر به شهروندی دسترسی داشته باشند.
شایان ذکر است که نویسنده کتاب در ابتدا به بررسی پدیده مهاجرت پرداخته و بعد از آن روند مهاجرت مسلمانان در ایتالیا را در طی بیست سال گذشته مورد بررسی قرار می دهد. سپس به صورت علمی و آماری افزایش تعداد مسلمانان را در شهر رم طی پنج سال اخیر بررسی کرده و تعداد مراکز آموزشی، انجمن ها، جمعیت ها و اتحادیه های مسلمانان که در طول این ۵ سال در سطح ملی تاسیس شده اند را از ابعاد مختلف بررسی می نماید.
یکی از انجمنهای بررسی شده در این کتاب انجمن امام مهدی (عج) است که عملا بخش پایانی کتاب را به خود اختصاص داده است .به عنوان” نمونه ایرانی در شهر رم” که در سی صفحه به تشریح مذهب شیعه و تفاوتهای آن با مذهب اهل سنت پرداخته و عنوان میدارد که انجمن امام مهدی (عج) تنها انجمن اسلامی شیعه است که در شهر رم حضور داشته و فعالیت می نماید و از آنجا که ایران از معدود کشورهای اسلامی با اکثریت مسلمان شیعه است و ایرانیان مسلمان مقیم رم هم با این مرکز در ارتباط هستند از آن به عنوان نمونه ایرانی یاد می کند.
رونمائی از این کتاب در محل پارلمان ایتالیا با حضور شخصیتهای فرهنگی و سیاسی و تعدادی از مسلمانان از طیفها و گرایشهای مختلف مورد استقبال قرار گرفت.
نظام اسلامی ایران پرچمدار وحدت میان مسلمانان است
“طوطی علویه”، رئیس دانشگاه اسلامی الشافعیه در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان گفت: نظام اسلامی ایران پرچمدار وحدت میان مسلمانان است.
حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران با خانم طوطی علویه رئیس دانشگاه اسلامی الشافعیه و وزیر اسبق توانمند سازی زنان و کودکان در دولت اندونزی دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار، “علویه” گفت: دانشگاه الشافعیه که ۸۰ سال قبل توسط شخصیت بزرگ اندونزی یعنی مرحوم حاجی عبدالله شافعی تأسیس شده است، در سه حوزه فعالیت دارد: اول حوزه آموزشی؛ با ۱۰ هزار دانش آموز و شش هزار دانشجو از لیسانس تا دکتری در رشته های معارف، تکنولوژی، اقتصاد، حقوق و امور بهداشتی. دوم: امور اجتماعی با تأسیس دار الایتام و عضویت ۲۵۰ نفر از فرزندان یتیم. سوم امور تبلیغی که بیش از ۱۵ میلیون نفر و عمدتاً زنان مسلمان در کل اندونزی را تحت حمایت فعالیت های تبلیغی قرار داده است.
وی جمهوری اسلامی ایران را کشوری دارای فرهنگ غنی خواند و اظهار داشت: نظام اسلامی ایران پرچمدار وحدت میان مسلمانان است و این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران پدید آمده که کلید موفقیت جهان اسلام که همان وحدت می باشد را در اختیار داشته باشد.
ابراهیمیان در ادامه ابتدا دعوت نامه رسمی آیت الله شیخ محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را به وی جهت شرکت در اجلاس بین المللی وحدت اعطا نمود.
در این نشست، الیاس اسماعیل رئیس دانشکده معارف اسلامی ، خانم تین پرتینه رئیس دانشکده بهداشت، تاج الدین سفیر سابق اندونزی در سودان و از مسئولین دانشگاه ، صالحین استاد اقتصاد اسلامی و دوام راهارجو حضور داشتند.
در پایان رایزن فرهنگی کتابهایی در مورد اسلام و ایران را به طوطی علویه اهدا نمود.
برگزاری همایش بین المللی اعتدال در مقابله با غلو و افراط گرایی در تونس
انجمن بین المللی اعتدال همایشی با عنوان “بین المللی اعتدال در مقابله با غلو و افراط گرائی” را با حضور شخصیتهایی از تونس، مصر، سودان و اردن برگزار کرد.
در این همایش که “صادق رمضانی گل افزانی”، رایزن فرهنگی کشورمان حضور داشت، سخنرانان برضرورت اعتدال در تعامل با یکدیگر تاکید کردند و آنرا برخواسته از آیات الهی دانستند وگفتند:خداوند وپیامبر الهی (ص)بشریت را همواره به بردباری و صبر در برابر مشکلات وناملایمات دعوت کرده اند وراه حل همزیستی مسالمت آمیز را تنها در تأکید بر مشترکات دانسته اند و از همین امر ورهنمود است که باید نجات را جستجو کرد و از غلو و افراط گرائی به صورت جدی پرهیز نمود.
“سلیم بن حمیدان”، وزیر امور املاک ومستغلات که خود از متفکران برجسته تونسی است در بخشی از بیانات خود با اشاره به نظریات نظریه پردازان مسلمان و غربی در زمینه اعتدال گرائی ولزوم آن در جوامع بشری آنرا تنها راه حل خروج از بحرانهای عصر حاضر به ویژه رویکردهای تکفیری دانست وگفت: افراطی گرائی در دو جبهه اسلامی ولائیک از آنجائی شکل می گیرد که بعضا خود را حق مطلق دانسته و مخالفان خود را مزاحمان خود می پندارند وبراین اساس هرکس را که با آنان نباشد ضد خود می دانند که نمونه آنرا در سخنرانی بوش که گفته بود هرکس با من نیست پس مخالف من است می توان دید.
شیخ عبدالفتاح مورو از رهبران اسلامگرای تونس با قرائت آیاتی از قرآن کریم ضمن محکوم کردن گروههای تکفیریواقدامات ضد انسانی آنان، گفت: هر مسلمانی که به خود اجازه دهد مسلمان دیگری را کشته و او را ذبح کند عملا در برابر حقیقت اسلام ایستاده است زیرا که با افراطی گرائی و غلو خود نمونه ای غیر انسانی را به تاریخ ارائه کرده و پروژه اسلامی را با خطری جدی مواجه می کنند.
شیخ مورو، نقش امت اسلامی بعد از رحلت پیامبر اعظم(ص) را در تکمیل پروژه اسلامی بسیار اساسی وحساس خواند ودسترسی به تمامی آرمان های اسلام را در فرصتی اندک امری غیر ممکن دانست واظهار داشت:روزی که رسول خدا(ص) به نبوت مبعوث شد تا مردم را به خدا فراخواند ؛دوهزارو ۶۰۰ سال اززمان جد بزرگوارش که ندای ایمان را سرداده بود گذشته بود واین دلیلی واضح برآن است که تربیت انسان وپذیرش توحید در نگاه الهی امری است که باید زمانی از آن بگذرد تا انسان به قناعت برسد.
وی تشکیل دولت اموی را سرآغاز بدعتی افراط گرایانه در اسلام پس از رحلت پیامبر(ص) دانست وفاصله گرفتن امت اسلامی از بزرگان خود را عامل بروز افراط گرائی وغلو ذکر کرد وگفت:اسلام پرچمدار حقیقی دمکراسی در جهان است وما امروز نیاز به تربیت نسلی داریم که بتواند پرچم اعتدال را به اهتزاز درآورد.
در این همایش صادق المهدی نخست وزیر پیشین سودان نیز به بیان دیدگاه های خود پرداخت.
بررسی چهره جدید شیعه در سوئد
هشتمین سمینار رایزنی فرهنگی ایران با عنوان “چهره جدید شیعه در سوئد” با حضور فرهیختگان ایرانی و سوئدی در استکهلم برگزار شد.
در این سمینار “دیوید تورفییل”، استاد تاریخ ادیان دانشگاه سودرتورن گفت: شاید بتوان از شیعه ایرانی و شیعه پاکستانی یا عراقی صحبت کرد اما هنوز هویتی به نام شیعه سوئدی شکل نگرفته است. به عبارت دیگر شیعه سوئدی جدا از شیعه در ایران و عراق و پاکستان قابل تصور نیست.
وی افزود: در سوئد سه تصویر نادرست از شیعه شکل گرفته و هم چنان ادامه دارد. تصویر نادرست اول این است که شیعه یک اقلیت بسیار کوچک و یک گروه مذهبی کوچک در میان مسلمانان است. در واقع درست است که شیعه ۱۲ درصد کل مسلمانان را شامل می شود اما این تصویری که در سوئد وجود دارد نادرست است. در سوئد زمانی که از مسلمانان صحبت می شود منظور مسلمانان اندونزی، هند، پاکستان و بنگلادش نیست که بزرگترین جمعیت مسلمانان را دارند، بلکه منظور مسلمانان خاورمیانه و شمال آفریقاست. در میان مسلمانان خاورمیانه و شما ل آفریقا شیعه حدود ۴۵ درصد را شامل می شود و این یک اقلیت کوچک نیست. ” تورفییل”، ادامه داد: تقریبا نیمی از مسلمانان خاورمیانه و شمال آفریقا شیعه هستند و این یک گروه بزرگ است.
وی گفت: در سوئد وقتی از اسلام صحبت می شود یا رسانه ها می خواهند میهمانی از میان مسلمانان برای مصاحبه و غیره دعوت کنند، بدون درنگ سراغ اهل سنت می روند این خوب است اما باید توجه داشت که شیعه هم یک گروه بسیار بزرگ در میان اهل سنت خاورمیانه و شمال آفریقاست.
نویسنده کتاب شیعه در سوئد سپس در باره تصویر نادرست دوم در سوئد در باره شیعیان گفت :سوئدی ها شیعه را برابر با خشونت گرایی و رادیکالیسم می دانند. در واقع شیعه در سوئد از زمان انقلاب اسلامی و سپس جنگ ایران و عراق شناخته شد. در ماه های اولیه انقلاب اسلامی رسانه های سوئدی دیدگاه مثبتی به آن داشتند اما پس از چند ماه و اعدام های داخلی و بعد شورش شیعیان در کشورهای منطقه تصویر منفی نسبت به جمهوری اسلامی ایران و شیعه حاکم شد که هم چنان هم ادامه دارد. لذا کلمه شیعه با خشونت و فعالیت های غیردمکراتیک مساوی دانسته شد. این واقعیت ندارد.
“تورفییل” سپس به سومین تصویر نادرست از شیعه در سوئد پرداخت و گفت: اکثرا فکر می کنند تفاوت بنیادی بین شیعه و اهل سنت وجود دارد در صورتی که این گونه نیست. شیعه نوعی اسلام است که در فقه و دیگر اصول از سنت و روش اهل بیت پیامبر ص تبعیت می نماید. لذا در همه مسایل بنیادی دین مانند توحید و نبوت و معاد و احکام مانند حرمت شراب و غیره میان شیعه و سنی تفاوتی وجود ندارد. از این رو من تفاوت میان شیعه و سنی را تفاوت نمی دانم زیرا در میان اهل سنت هم نیز گروه های مختلفی مانند حنبلی و شافعی و مالکی هستند که از روش و سنت برخی اصحاب تبعیت کرده و در نهایت به پیامبر ص می رسند. شیعه هم مانند دیگر مذاهب اهل سنت است که در مسایل خود از مکتب اهل بیت(ع) پیروی می نماید. لذا از دید من مرز میان شیعه و سنی به سبب تفاوت در اصول دین نیست بلکه یک مرز روانشناسانه است که به سبب منازعات تاریخی هم چنان پررنگ باقی مانده است.
نشست “چالشهای تبلیغ در جهان امروز” در اندونزی برگزارمی شود
رایزن فرهنگی ایران در اندونزی از برگزاری نشست تخصصی “چالش های تبلیغ در جهان امروز” با حضور استاد شیخ حسین انصاریان در دانشگاه اسلامی الشافعیه خبرداد.
رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با بیان این مطلب افزود:طی نشستی با “طوطی علویه”، رئیس دانشگاه اسلامی الشافعیه مقرر شد تا نشست تخصصی با عنوان”چالشهای تبلیغ در جهان امروز” با حضور استاد شیخ حسین انصاریان بهمن ماه ۱۳۹۲ با حضور اساتید و دانشجویان در این دانشگاه برگزارشود.
برگزاری سمینار«امام حسین(ع) نمونه خلوص الهی» در آلبانی
مرکز جهانی بکتاشیه در شهر کرویا سمیناری با عنوان ” امام حسین (ع) نمونه خلوص الهی” برگزار کرد.
در این سمینار ،”حاجی بابا ادموند ابراهیمای” رهبر جهانی بکتاشیه، عزیزی رایزن فرهنگی ایران در آلبانی، نماینده کمیته دولتی ادیان آلبانی، مفتی شهر کرویا، معاون شهردار کرویا و تعداد زیادی از باباها و مومنان بکتاشیه از آلبانی، کوزوو و مقدونیه و مونته نگرو حضور داشتند.
مراسم با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز و سپس سرود ملی آلبانی خوانده شد.
رهبر جهانی بکتاشیه درخصوص شخصیت حضرت امام حسین(ع)، دلایل قیام ایشان علیه یزید لعنت الله علیه و همچنین محبت بکتاشی ها به امام حسین (ع) سخنرانی کرد.
وی به ماتم و سوگواری پرداختن در دهه محرم و گرامیداشت عاشورا را به عنوان یکی از بزرگترین رخدادهای تقویم بکتاشیه دانست.
مفتی شهر کرویا در سخنان خود از حاضرین خواست که همیشه از بزرگان مسلمان یاد کنند که یکی از این بزرگان، امام حسین (ع) است که در راه حفظ دین اسلام جان خود را ایثار نمود.
معاون شهردار کرویا در این مراسم از مرکز بکتاشیه بابت برگزاری این سمینارتشکر کرد و گفت: بکتاشی های شهر کرویا حتی در زمان ممنوعیت دین به محل مقدس ساری سالتیک مبلغ بکتاشی که بالای کوه قرار داشت ، روانه می شدند و محبت خود را برای دین و اهل بیت (ع) متوقف نکردند.
بابا خلیل تسوری، متولی تکیه بکتاشیه شهر کرویا از مومنان بکتاشی خواست که هیچ وقت از پنج تن آل عباء جدا نشوند زیرا که خوشبختی واقعی انسانی در این پنج بندگان پاک نهفته است.
بابا مومن لامای از کوزوو به بیان فلسفه و اخلاق قیام امام حسین (ع) پرداخت.
درویش آدمیر سلیمانی، در باره زندگی، اخلاق، ایثار و قیام امام حسین (ع) که برای حفظ دین جد بزرگوار بود سخن گفت و آن حضرت را مثال جاودان خلوص الهی دانست.
استادیار بلرینا حریزای شخصیت امام حسین (ع) را بر اساس کتاب شعر با عنوان “کربلا” آثار شاعر ملی و مسلمان آلبانیایی نعیم فراشری تحلیل نمود.
آربن سلیمانی به نمایندگی از بکتاشی های مقدونیه به پیامهای سالار شهیدان کربلا حضرت امام حسین(ع) در آئین بکتاشیه سخنرانی کرد.
- سومین نشست مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات و اندیشمندان کره جنوبی برگزار شد
- پروژه «بررسی فقهی حقوقی میراث فرهنگی» منتشر می شود/ چند خبر کوتاه از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
- مروری بر چند خبر کوتاه از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
- هیئتی از سازمان همکاری اسلامی به میانمار سفر میکند
- برگزاری سمینار بین المللی "اجرای قوانین اسلامی در دنیای معاصر" در اندونزی