۳ شهریور ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، یکی از ضرورت های اخلاق مسلمانی و معاشرت اسلامی “مردم داری” است، یعنی با مردم بودن، برای مردم بودن، در خدمت دیگران بودن، شریک درد و رنج  و راحت و غم دیگران بودن. همراهی و همدردی و همگامی و همخونی با دیگران و هر نام دیگری که بتوان بر آن گذاشت.


“مردم داری” رمز و راز حیات اجتماعی یک مسلمان است و برای او “پایگاه مردمی” و برخورداری از رافت و رحمت و مودت و حمایت مردم را فراهم می آورد. ماهی به آب زنده است و یک مسلمان اجتماعی،به حسن سلوک با دیگران.


باید دید چه چیزهایی و چگونه رفتارهایی و چه روحیاتی این زمینه و موقعیت و پایگاه را برای انسان پدید می آورد؟ وقتی هدف یک مسلمان خدمت بیشتر به همنوعان است، باید راه و رسم آن را هم آموخت. مردم داری، یکی از این رمزها است.


بدون شناخت نمودها و شاخصهای مردم داری و این خصلت نیکو نمی توان به رمز آن دست یافت. چه روحیه ها و خصلت هایی سبب جذب دیگران می شود؟ جذبی که راهگشای توفیق بیشتر برای خدمت و همدلی باشد.برخی از این نمودها از این قرار است:


– خوش اخلاقی


“حسن خُلق” کمندی است که دیگران را در دام محبت اسیر می کند. چه کسی وجود دارد که از برخورد شایسته خوشش نیاید و جذب چنین انسانی نشود؟ از امام صادق(ع) پرسیدند : حدو مرز اخلاق نیک،چیست؟ فرمود،آن است که اخلاقت را نرم کنی، کلامت را پاکیزه سازی و با چهره ای باز و گشاده با برادران دینی ات روبه رو شوی.


گشاده رویی، از بارزترین صفات رسول خدا(ص) بود که سهمی عمده در جذب مردم به اسلام و شیفتگی آنان به شخص پیامبر اسلام (ص) داشت. خداوند در باره این خصلت مردمی رسول اکرم(ص) می فرماید؛ به خاطر رحمت الهی بود که برای مردم نرم شدی و اگر تندخو و خشن و سخت دل بودی، از دور تو پراکنده می شدند. در ادامه آیه می فرماید: پس، از آنان در گذر، برایشان استغفار کن و در کار با آنان مشورت نما.


– عفو و گذشت


کینه توزی و لجاجت، ویژه روحهای حقیر و همت های پایین است. برعکس آنان که نظر بلند و روح بزرگ دارند، پوزشها را می پذیرند و از خطاهای دیگران چشم می پوشند. بلند نظری انسان، عامل محبت دلهای دیگران است.ب رای خود انسان نیز نوعی لذت روحی دارد و گفته اند: در عفو، لذتی است که در انتقام نیست.


– تواضع و خاکساری


افتادگی و تواضع و فروتنی، یکی دیگراز مختصات مردم داری است. افراد متواضع می توانند مردم را دور شمع وجود خودشان جمع کنند، آن گونه که پیامبر (ص) بود و انجام می داد. تکبر، پشت انسان را خالی می کند. مردم از پیرامون افراد مغرور و متکبر و خودخواه پراکنده می شوند. برعکس آن، تواضع مردم را به محبت و عنایت و حمایت می کشاند. امام علی(ع) فرموده است: سه چیز موجب محبت دیگران می شود: دینداری، فروتنی و بخشندگی.


– حوصله و تحمل


“سعه صدر”وسعت نظر و ظرفیت لازم داشتن، از نمونه های دیگر “مردم داری”است. گاهی افراد بی حوصله هستند از جایی و چیزی ناراحتی دارند یا ضرر و آسیبی دیده اند، یا تحت فشار و گرفتاری اند، توقعهایشان بالاست عصبانی می شوند، حرف تند می زنند. آن که تحمل حرفها، تندیها و بد اخلاقی ها را در “مکتب صبر” تمرین و تجربه کرده باشد، می تواند در ارتباط با مردم به خدمت خویش و حضور کریمانه در کنارش ادامه دهد. خود تحمل و مقاومت برای انسان هوادار درست می کند.


در” مردم داری” حلم و بردباری نقش به سزایی دارد و این خصلت، به ویژه برای کسانی که با مردم در تماس و ارتباط بیشتری اند و در معرض مراجعات، طرح سوالها، نیازها، توقعات و مشکلاتند ضروری تر و از مهمترین صفات شایسته برای مسئولان است.


—————-

منابع


– معانی الاخبار، صدوق، ص ۲۵۳


– صحیفه سجادیه، دعای ۲۰


– مستدرک وسائل الشیعه، ج ۲


– غررالحکم، ج ۱


 

مطالب مرتبط :
  1. روزه داری ارتباط فرد را با خدا و مردم تقویت می کند
  2. اهمیت نظم پذیری اجتماعی در زندگی شهری/ حقوق دیگران را در خانه خود هم رعایت کنیم
  3. رمضان بهترین فرصت اصلاح سبک زندگی است/ آشتی و صلح از برکات روزه داری
  4. اهمیت ابراز دوستی و محبت در روابط اجتماعی از دید اسلام/ علاقه خود را آشکار کنید
  5. اعمال شب عید فطر/ پاداش روزه داری رمضان چیست؟

پارک علم و فناوری قم

zohur