۱ بهمن ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


حجت الاسلام محسن غرویان درمورد اینکه اگر بخواهیم محیط های خانوادگی را در ایران به لحاظ اخلاقی آسیب شناسی کنیم مهمترین آسیب ها در محیط خانوادگی یعنی بین زن و شوهر و والدین و فرزندان چیست به خبرنگار مهر گفت: این آسیب شناسی را از دیدگاه های مختلفی می توانیم انجام دهیم. کلمه آسیب شناسی به خصوص وقتی در حوزه خانواده مطرح می شود دیدگاه اخلاقی و تربیتی مدنظر است. عمده ترین آسیبی که الان در خانواده ها مشاهده می شود اختلاف نسلی یا شرایط نسل جدید با شرایط نسل قدیم است که منشأ اختلافات فکری و سلیقه ای می شود.


وی افزود: این اختلافات فکری و سلیقه ای در رفتار والدین و فرزندان بروز می کند و تنش هایی را ایجاد می کند. عامل عمده این اختلافات فرهنگی و نسلی هم ورود یکسری معیارها و ملاک های ارزشی و اخلاقی جدید به حوزه خانواده است که عمدتاً تحت عنوان تبادل فرهنگی و یا تهاجم فرهنگی و یا به تعبیر مقام معظم رهبری شبیخون فرهنگی از آن یاد می شود.


عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: فرهنگ ها، معیارها و مکاتب جدید وارد حوزه فکری و اندیشه ای جوانان می شوند و با فرهنگ حاکم بر ذهنیت والدین تفاوت دارند این مسئله باعث تنش هایی می شود. عمده ترین آسیب را همین اختلاف نسلی می دانم.


غرویان در مورد اینکه چقدر آسیب های اخلاقی در درون خانواده در ناپایداری خانواده ها مؤثر است هم تصریح کرد: اساس پایداری خانواده تعامل و هماهنگی بین افکار اعضای خانواده یعنی والدین و فرزندان است. وقتی فرهنگ ها و آن باورها با یکدیگر سازگاری داشته باشند آن خانواده در کنار یکدیگر باقی می مانند و آن همدلی و همفکری باعث پایداری آن خانواده می شود. ولی برعکس اگر اختلاف و تضاد و تباین فرهنگ بین اعضای خانواده شدید بشود باعث ناپایداری آن خانوادها می شود. برای اینکه اعضا و ارکان آن خانواده با هم همفکری ندارند وقتی فکرها با یکدیگر هماهنگ نباشد رفتارها نیز با یکدیگر هماهنگ نمی شوند و این مسئله به معنی از هم پاشیدگی خانواده هاست.


این مدرس حوزه و دانشگاه در مورد اینکه چقدر شرایط کنونی خانواده در ایران و روند افزایش مسائلی چون طلاق ناشی از فاصله گرفتن خانواده ها از اموراتی مثل حجاب ، مسئولیت پذیری و تعهد همه جانبه به کانون خانواده است هم عنوان کرد: متأسفانه بنده هم آمارهایی را می خوانم و می بینم که کانون خانواده ها رو به سست شدن است. طبق آمارها زوج هایی که ازدواج می کنند بعد از مدت کوتاهی طلاق می گیرند. این مسئله نشان می دهد که کانون خانواده آن عناصر لازم برای انسجام را ندارد یا کم کم دارد از دست می دهد. این مسئله خطر بسیار بزرگی است. طبیعتاً وقتی کانون خانواده از هم می پاشد آثار و تبعات دیگری مثل اعتیاد و فساد اخلاقی جوانان در پی دارد.


عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: جوانان وقتی از کانون خانواده ها دور می شوند دیگر کسی نیست که احساسات و عواطف آنها را پاسخ دهد و برای رسیدن به آرامش به مسائلی مثل اعتیاد و یا به فرقه های مختلف به اصطلاح آرامش بخش مثل عرفانهای دروغین و کاذب و یا عرفان های شیطان پرستی روی می آورند. اینها تبعات سست شدن خانواده است. لذا از دیدگاه جامعه شناسی و روان شناختی و تربیتی احتیاج است که سطح توقعات جامعه رصد و کنترل شود و زمینه های اقتصادی تشکیل خانواده را بیشتر فراهم کنیم و این مسئله از وظایف دولت و حکومت اسلامی است که زمینه های اقتصادی یک زندگی ساده را فراهم کنند تا دچار عواقبی مانند از هم پاشیدگی خانواده ها نباشیم.


غرویان در مورد اینکه اصلی ترین دستورات اخلاقی دین اسلام در مورد خانواده چیست هم گفت: باید روی عواطف از دیدگاه اسلام تجدید نظر کنیم و بیشتر روی آن کار کنیم. واقعاً نگاه یک انسان مسلمان به همسر خودش باید یک نگاه انسانی و الهی و عرفانی و صرفاً با عاطفه باشد. صرفاً نگاه شهوانی و یا ارضای غرایز جنسی نباید باشد. این مسئله نمی تواند کانون خانواده را گرم نگاه دارد.


وی افزود: باید نگاه و معرفت افراد را از دیدگاه اسلام بالا ببریم و به خانواده و همسر با یک نگاه الهی به عنوان وظیفه و تکلیف الهی و نگاه عرفانی نگریسته شود. یعنی برای خدا و تقرب خدا و رضای الهی اینگونه مفاهیم را بیشتر در محیط فکری خانواده تبلیغ و تعمیق کنیم. تا افراد صرفاً با نگاه حیوانی و یا نگاه صرفاً اقتصادی به خانواده و کانون خانواده نگاه نکنند. از نگاه اسلام باید خانواده به عنوان یک کانون تعالی روحی و معنوی برای رشد ارزشهای اخلاقی نگریسته شود. این مسئله احتیاج به کار زیادی دارد. باید جوانان را با این مفاهیم آشنا کنیم تا شاهد این طلاق های زیاد و از هم پاشیدگی کانون خانواده نباشیم.

مطالب مرتبط :
  1. تفاوت های روابط زناشوئی امروزی با دوران گذشته/ لزوم تعادل فرصت رشد زن و مرد در خانواده
  2. محبوب‌ترین فرد نزد خدا چه کسی است/فروپاشی نظام خانواده در غرب ناشی از نگاه ابزاری به محبت است
  3. آسیب های پنهان کاری در خانواده/ چرا باید شفاف زندگی کنیم
  4. مسئولیت والدین در آموزش مسائل حساس به فرزندان/ آسیب های پنهانکاری در خانواده ها
  5. اختلاف ادیان ناشی از اختلاف تفسیر است/ تکثر ادیان نشانه بر حق بودن همه آنها نیست

پارک علم و فناوری قم

zohur