اهداف:
علوم انسانی محور، زیربنا و مادر سایر علوم بوده و قم با برخورداری از ظرفیتهای مهمی همچون حوزه علمیه، وجود علما و مراجع عظام، هزاران طلبه، پژوهشگر و محقق ، دهها موسسه تحقیقاتی و مطالعاتی و دیگر قابلیتهای علمی ـ فرهنگی به عنوان مادر علوم انسانی دینی محسوب میشود.
با توجه به این که اسلامی کردن علوم انسانی یکی از دغدغههای نظام اسلامی است و قاعدتا انجام آن بیش از هر نهاد دیگری بر عهده متولیان دینی علوم انسانی و حوزههای علمیه بوده همچنین رسالت مهم علماى دین و حوزه هاى علمیه این است که با شناخت دقیق مبانى و معارف دینى و باتوجه به نیازها و شرایط زمان خود, معارف و مسائل دینى را تولید و به جامعه عرضه کنند حوزه علمیه قم, در عصر حاضر, بزرگ ترین مرکز و متولّى آموزش و تولید علم دینى شیعى در جهان به شمار مى آید
بنابراین از بدو تشکیل و راه اندازی مرکز در تاریخ ۲۰ فروردین نود و یک ، بخش حوزوی با رویکردی جامع و با نگاه به پتانسیل بالا و چشمگیر حوزههای علمیه و توان علمی و عملی آن در ورود به عرصههای مختلف فرهنگی و اجتماعی شروع به فعالیت نموده است .
برنامه:
برنامه بخش حوزوی مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی قم
چشمانداز واحد حوزوی مرکز رشد
واحدی تأثیرگزار و جهتبخش در سطح ملی که به حمایت از ایدههای جدید و کارآمد در عرصه علوم اسلامی پرداخته و به ایفای نقش تحتول علوم اسلامی و کاربردیسازی آن مبادرت میورزد.
سیاستهای واحد مرکز رشد
- رویکرد به احیاء و توسعه تمدن اسلامی در چهارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛
- جهتگیری برای دستیابی به اهداف لسند چشمانداز مرکز رشد ؛
- توجه به اصول حاکم بر نظام حوزههای علمیه؛
- نگرش نظاممند به مقوله تولید و عرضه دانش.
راهبردهای واحد حوزوی مرکز رشد
بر اساس جدول swot ارایه شده در سند برنامهکاری مرکز رشد واحدهای حوزههای علمیه و بر اساس راهبردهای مذکور در سند یاد شده راهبردهای این مرکز به شرح ذیل تدوین میگردد.
- توسعه ارتباطات مرکز در حوزه علوم اسلامی با نهادهای حوزوی؛
- توسعه شبکه اطلاعرسانی در مجموعه مراکز، سازمانها و نهادهای حوزه؛
- آموزش متناسب با مفاهیم وابسته به ایدهپردازی و خلاقیت، کاربردیسازی، تجاریسازی در حوزه علوم اسلامی؛
- ایجاد و تقویت تعاملات درون مجموعهای مرکز بین هستهها و مؤسسات فعال در عرصه علوم اسلامی؛
- جهتبخشی به تولیدات علوم اسلامی در راستای کاربردی شدن این تولیدات؛
- حمایت مستمر از تولیدات علوم اسلامی در جایگاه عرضه و فروش این تولیدات؛
- توسعه پژوهشهای کاربردی در راستای اهداف مرکز رشد واحد حوزوی؛
- هدایت مستمر طلاب به سوی تولید محصولات کاربردی؛
- ارتقاء محصولات تولیدی از محصولات تکوجهی به چندوجهی کتاب، ..
راهبرد ۱٫
توسعه ارتباطات مرکز در حوزه علوم اسلامی با نهادهای حوزوی
- معرفی اثربخش و احد حوزوی مرکز و بیان فواید همکاری با مرکز برای مسئولین.
*. برنامههای عملیاتی
دعوت از مسئولین جهت شرکت در جلسات مرکز؛
عضویت مسئولین حوزوی شوراها و کارگروههای مختلف؛
تشکیل کارگروههای کارشناسی متشکل از کارشناسان مرکز و سازمانهای حوزوی،
انتشار ویژهنامههای مخصوص مراکز هدف.
- عقد تفاهمنامههای مستقل برای هر کدام از معاونتهای حوزه برادران و خواهران – جامعهالصطفی – جامعهالزهرا – دفتر تبلیغات اسلامی حوزه – موسسه امام خمینی(ره) –پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دیگر مراکز مهم حوزوی
*. برنامههای عملیاتی
تنظیم متون تفاهمنامهها در قالبهای یکپارچه؛
رایزنی و ایجاد ادبیات همکاری از طرق بندهای برنامههای ردیف یک؛
نصب و معرفی نماینده رسمی برای مدیریت واحد حوزوی جهت ارتباط مستمر؛
برگزاری جلسات عقد تفاهمنامه.
راهبرد ۲٫
توسعه شبکه اطلاعرسانی در مجموعه مراکز، سازمانها و نهادهای حوزه
برنامههای کلان
- ۱٫ برگزاری همایشها، سمینارها و نشستهای تخصصی
*. برنامههای عملیاتی
برگزاری یک کارگاه آموزشی برای منتخبین جشنوارهها و همایشهای حوزوی؛
برگزاری سمینار تخصصی « ظرفیتسنجی تولید در مراکز حوزوی» با حضور معاونین پژوهش مراکز حوزوی؛
برگزاری همایش استانی« ایده نو» با همکاری معاونت پژوهش حوزههای علمیه در استان قم؛
- ۲٫ ایجاد پایگاه اطلاعرسانی و شبکههای مرتبط
*. برنامههای عملیاتی
راهاندازی وبسایت واحد حوزوی مرکز
لینک وبسایت در سایتهای مختلف مراکز حوزوی بر اساس تفاهمنامههای منعقد شده
اختصاص صفحات ویژه واحد حوزوی مرکز در برخی از سایتهای معتبر حوزوی مانند سایت معاونت پژوهش حوزههای علمیه
- ۳٫ ایجاد و توسعه فضای اطلاعرسانی در نشریات و تولید نشریه داخلی
*. برنامههای عملیاتی
انتشار ویژهنامههای خبری و اطلاعرسانی برای مخاطبین گسترده(۵۰۰۰ نسخه)
اختصاص صفحات ویژه واحد حوزوی مرکز در برخی از نشریات حوزوی ( بیش از ۱۰۰ نشریه)
- ۴٫ توسعه اطلاعرسانی به حوزههای علمیه مراکز استانها
*. برنامههای عملیاتی
ارسال خبرنامه و بروشور اطلاعرسانی و معرفی مرکز به سازمانهای حوزوی استانها به صورت مستقیم
برگزاری یک نشست هماندیشی معاونتهای استانی حوزههای علمیه ( امکان استفاده از فرصت برگزاری سالانه این همایش در معاونت پژوهش حوزههای علمیه)
- ۵٫ برگزاری مسابقات ملی حوزوی
*. برنامههای عملیاتی
طراحی و اجرای یک مسابقه با عنوان « ایدههای پرکاربرد» با همکاری معاونت پژوهش مراکز حوزوی
طراحی یک مسابقه با عنوان خانواده خلاق به منظور مشارکت خانواده طلاب در جهتبخشی به سوی کاربردیسازی علوم( با همکاری اداره کل امور خانواده معاونت تهذیب)
راهبرد ۳
آموزش متناسب با مفاهیم پرکاربد مرکز رشد( مانند ایده نو، تجاریسازی و ..) در حوزه علوم انسانی
برنامههای کلان
- ۱٫ برگزاری نشستهای تخصصی و کارگاه های آموزشی
*. برنامههای عملیاتی
نشست تخصصی نخبگان و اساتید حوزوی با عنوان « چیستی و چرایی تجاریسازی علوم انسانی»
برگزاری یک کارگاه آموزشی برای منتخبین جشنوارهها و همایشهای حوزوی با عنوان « ادبیات اقتصادی در علوم انسانی – اسلامی»
کارگاه ( نصف روز) آموزشی با عنوان« چگونگی تفکر کارآمد و هدفمند» در مدارس علمیه ( با همکاری معاونتهای پژوهش و آموزش حوزههای علمیه
- ۲٫ تولید محتوای علمی آموزشی در قالب سیستمهای آموزش (کتاب، نرمافزارز، مقالات و …)
*. برنامههای عملیاتی
تدوین جزوه آموزش پژوهش هدفمند برای طلاب سطح
سفارش مقالات با موضوع « چگونگی و چرایی تجاریسازی علوم اسلامی» با همکاری نشریات حوزوی از طریق تفاهمنامههای منعقد شده
- ۳٫ ایجاد فرصت مطالعاتی برای هستههای مستقر
*. برنامه عملیاتی
برگزاری دورههای آموزشی برای اعضاء حوزوی هستههای مستقر با هدف مروّجین مرکز
نشستهای مشترک هستههای حوزوی با هستههای دیگر علوم انسانی
راهبرد ۴
ایجاد و تقویت تعاملات درون مجموعهای مرکز بین هستهها و مؤسسات فعال در عرصه علوم اسلامی
برنامههای کلان
- ۱٫ ایجاد حلقههای مشترک درون گروهی
*. برنامه عملیاتی
برگزاری نشستهای مشترک هستههای مستقر
تشویق به شرکت برخی از اعضاء در جلسات دیگر هستهها
- ۲٫ اطلاعرسانی از عوامل موفقیت و شکست درون گروهی
*. برنامه عملیاتی
انتشار خبرنامه داخلی مرکز
برگزاری نشستهای مشترک هستههای مستقر
راهبرد ۵
جهتبخشی به تولیدات علوم اسلامی در راستای کاربردی شدن این تولیدات
برنامههای کلان
- ۱٫ حمایت از پایاننامههای حوزوی در راستای تولیدات کاربردی علوم اسلامی
*. برنامه عملیاتی
شناسایی سازمانهای دولتی و خصوصی جهت حمایت از پایاننامههای حوزوی کاربردی
اعلام رسمی حمایت از پایاننامههای حوزوی که به توسعه کاربردیسازی علوم اسلامی کمک نمایند
تخصیص بودجه حمایتی
اعلام موضوعات پرکاربرد به مدارج علمی حوزه جهت تدوین پایاننامه
- ۲٫ پایش و ارزیابی عملکرد و تولیدات موسسات پژوهشی حوزوی از منظر کاربردی بودن تحقیقات
*. برنامه عملیاتی
تشکیل گروه ارزیابی در داخل مرکز
شناسایی خروجی موسسات پژوهشی بیش از ۱۰۰ موسسه پژوهشی
تدوین شاخصهای کاربردی بودن پژوهشها
تدوین چگونگی حمایت و تشویق موسسات برتر
راهبرد ۶
حمایت مستمر از تولیدات علوم اسلامی در راستای کاربردی شدن این تولیدات
برنامههای کلان
- ۱٫ ثبت ایده و اثر جهت حمایتهای معنوی از پژوهشگران عرصه علوم اسلامی
*. برنامه عملیاتی
راهاندازی سامانه ثبت اید و آثار در سایت واحد حوزوی مرکز
تبلیغات مناسب جهت تشویق به ثبت ایده و آثار در بین طلاب از طرق مندرج در ذیل راهبردهای شماره یک و دو
- ۲٫ پشتیبانی حقوقی از پژوهشگران هستههای مستقر و در حال تشکیل
*. برنامه عملیاتی
راهاندازی سامانه ثبت ایده و آثار در سایت واحد حوزوی مرکز
تبلیغات مناسب جهت تشویق به ثبت ایده و آثار در بین طلاب از طرق مندرج در ذیل راهبردهای شماره یک و دو
راهبرد ۷
توسعه پژوهشهای کاربردی در راستای اهداف مرکز رشد واحد حوزوی
برنامههای کلان
- ۱٫ تدوین فهرست مراکز دولتی و خصوصی که میتوانند تولیدات دانشهای اسلامی را حمایت کنند
*. برنامه عملیاتی
ثبت فهرست مراکز
نامهنگاری جهت نحوه همکاری و حمایت
نهاییسازی فهرست عناوین و موضوعات پژوهشها
- ۲٫ انجام پروژههای تحقیقاتی
*. برنامه عملیاتی
درخواست از موسسات و مراکز حوزوی جهت انجام این طرحها با توجه به اهمیت آن
پایش طرحهای در حال انجام یا جدید
راهبرد ۸
هدایت مستمر طلاب به سوی تولید محصولات کاربردی
برنامههای کلان
- ۱٫ ایجاد هستههای مشاوره
*. برنامه عملیاتی
ایجاد ساعات مشاوره« دانش کارآمد» در مراکز مشاوره حوزوی
ایجاد ساعات مشاوره عمومی به طلاب در داخل مرکز
- آموزش کارآمد به طلاب
*. برنامه عملیاتی
استفاده از مواد ذیل عنوان راهبرد شماره سه
راهبرد ۹
ارتقاء محصولات تولیدی از محصولات تک وجهی به چند وجهی و پرکاربر مانند نرمافزارها و یا بستههای تولیدی
برنامههای کلان
- ۱٫ ترویج خروجی محور کردن فعالیتهای علمی
*. برنامه عملیاتی
تقویت هستههای مستقر در ارائه خروجی از طریق مشاوره و آموزش
- ۲٫ آموزش شیوههای ارایه محصولات به پژوهشگران حوزوی
*. برنامه عملیاتی
استفاده از مواد ذیل عنوان راهبرد شماره سه
راهبرد ۱۰
توسعه فضای اداری و سازمانی
برنامههای کلان
- ۱٫ توسعه فیزیکی محیط واحد حوزوی
*. برنامه عملیاتی
همکاری و اخذ مشاوره از اداره کل توسعه و عمران معاونت اداری و مالی حوزه و دیگر سازمانهای حوزوی
درخواست یک اتاق در داخل مجموعه هر یک از سازمانهای حوزوی و مرکز مدیریت حوزههای علمیه
ارتباطات:
بازدیدها:
دیدار با حضرت آیت الله حسینی بوشهری” دامت برکاته” ۲۱/۱۲/۹۰
دیدار با حضرت آیت الله کعبی” دامت برکاته” ۲۳/۱۱/۹۰
دیدار با حضرت آیت الله گرامی” دامت برکاته” ۴/۳/۹۱
جلسات:
جلسه با حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رضایی( زید عزه) ۳/۱۲/۹۰
نشست با حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای رفیعی( زید عزه) ۹/۱۱/۹۰
نشست با حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای نبوی( زید عزه) ۱۹/۱۱/۹۰