۱۱ تیر ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، قدرت تمیز، داوری و استدلال، اهمیت انکار ناپذیری در زندگی فردی و جمعی دارد. نقش این امور در تفاهم میان شهروندان و مردم کشورهای مختلف و نشاندن «گفت و گو» به جای« نزاع» در درون و بین تمدن ها را نیز نمی توان نادیده گرفت. داشتن ذهنی خلاق، جستجو گر با توانایی های بالای حل مسئله و تحقیق برای جمعیت هر کشوری، می تواند متضمن اقتدار ملی آن کشور در عرصه های مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … باشد.


در راستای نهضت فلسفه کاربردی و اصلاحات در آموزش و پرورش، و در نهایت ارتقای سطح تفکر در فرهنگ عمومی و پژوهش در علوم، شاخه دیگری از فلسفه متولد شده که «فلسفه برای کودکان و نوجوانان» نام گرفته و از این طریق، فلسفه وارد دبستان ها و مدارس راهنمایی شده است؛ گو اینکه این نوع فلسفه تفاوت های بسیاری با فلسفه محض دارد. این برنامه در حال حاضر در بیش از سی کشور جهان از استرالیا گرفته تا ایسلند، از بلغارستان تا برزیل و از کانادا تا تایوان، به شانزده زبان در حال اجراست. هدف این برنامه آن است که به کودکان یاد داده شود چگونه خودشان فکر کنند و تصمیم بگیرند و مسائل و مشکلات خود را حتی المقدور خود حل کنند.


در این برنامه، به تقویت چهار نوع تفکر که هم در زندگی شخصی، هم در زندگی اجتماعی و هم از لحاظ علمی به آنها نیاز است، توجه می شود. این تفکرها عبارت اند از تفکر خلاق، تفکر انتقادی، تفکر جمعی، و تفکر مسئولانه. با این برنامه، کودکان و نوجوانان در دوران مدرسه مهارت های عمومی تحقیق و کند و کاو را یاد می گیرند تا در زمان ورود به دانشگاه توانایی انجام آن را داشته باشند.



گفت و گوهای این کتاب شامل، فلسفه برای کودکان و نوجوانان (گفت و گو با متیو لیپمن)، پارادایم تأملی تعلیم و تربیت کتابهایp4c(گفت و گو با آن مارگارت شارپ)، تفاوت ها و شباهت هایp4c وpwc(گفت و گو با راجر ساتکلیف)، امتیازهایp4c نسبت به رقبا(pwc) و ویژگی های دیگر آن( گفت و گو با آن مارگارت شارپ ۲) ، عقل و عقلانیت در جامعه معاصر( گفت و گو متیو لیپمن و آن مارگارت شارپ)، نسخه ای دانمارکی از فلسفه برای کودکان و نوجوانان( گفت و گو با پِر یِسپرس)، مهارت های معلمان وpwc در فرانسه( گفت و گو با اسکار برینیفیر)، جایگاه فبک در آموزش و پرورش استرالیا( گفت و گو با گیلبرت بورگ)، باورهای فلسفی و آموزش مهارت های فکری ( گفت و گو با لریسا رتیونسکی)، فلسفه ورزی کودکان در کانادا( گفت و گو با مایکل سسویل) است.


کتاب دارای این ضمائم: مقدمه، داستان من و مایکل، قصه پیتر خرگوش، راهنمای قصه جوجه اردیک زشت برای معلم، داستان خرس مهربان و راهنما برای معلم، است.کتاب« کند و کاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان» (جلد اول) گفت و گو با پیشگامان انقلابی نو در تعلیم و تربیت به اهتمام سعید ناجی از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است.

مطالب مرتبط :
  1. کتاب فلسفه اسلامی(طرح درسهایی برای آموزش به کودکان) منتشر شد
  2. آیا کودکان توان عقلی فهم نظریات فلسفی را دارند؟
  3. کارگاه آموزشی تربیت مربی برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  4. معرفی سایت "به کودکان فلسفه بیاموزید"
  5. نقش مربی در آموزش فلسفه به کودکان/ آموزش از طریق رسانه‌های تصویری

پارک علم و فناوری قم

zohur