۲۹ مهر ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، اولین نشست تخصصی مکتب آزاد اندیشی عصر دیروز با حضور حجت ‌الاسلام و المسلمین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌ های علوم انسانی صدرا،  حجت الاسلام سید مهدی ساداتی نژاد عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران و دکتر فرزاد جهان بین استاد دانشگاه و معاون فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در سالن شیخ مرتضی انصاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.


حجت الاسلام ساداتی نژاد در این میزگرد علمی اظهار داشت: برخی از مفاهیم، مفاهیمی است که درجامعه ایران جدید تلقی شده اند که یکی از این مفاهیم آزادی است. بحث آزادی بعد از مشروطه  در جامعه ما مطرح شد و از همین رو کسانی فکر می کنند مفهوم آزادی در تفکر دینی ما جایگاهی نداشته و اینها از نتایج مدرنیته است.


وی تصریح کرد: یکی از بدبختی های ما این است که بسیاری از مفاهیمی که در حوزه های مختلف مطرح شده را به دلیل ضعف و تنبلی به مفهومی دور از فرهنگ خودمان تبدیل می کنیم در حالی که این اشتباه بزرگی است.


حجت السلام ساداتی نژاد ادامه داد: ژاپنی ها  پس از شکست در جنگ جهانی اول تصمیم گرفتند کشورشان را از نو بسازند. برای همین امر تعدادی از پژوهشگران آنها به آمریکا رفتند و از دو دانشمند آمریکایی کمک خواستند و آن دو دانشمند طرحی را برای توسعه ژاپن تهیه کردند که الان در حوزه مدیریت به طرح ارتقای مستمر کیفیت معروف است و به توسعه ژاپن انجامید.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: من پس از ارزیابی این طرح واقعا تاسفم خوردم؛ چراکه این طرح چیزی جز دو جمله امام صادق (ع) نبود، ایشان می فرماید: “هرکس دو روزش مثل هم باشد ضرر کرده و اگر کسی امروزش بدتر از دیروزش باشد خیانت کرده است.” آمریکایی ها این حدیث را به یک کد تبدیل کردند و از درون آن یک سیستم ایجاد کردند، ولی متاسفانه تنبلی ما باعث شد این کدها را دریافت نکنیم.


کدهای مکتب آزاد اندیشی در تفکر دینی ما وجود دارد


وی افزود: اگر علمای اسلام و اندیشمندان جامعه ما به دین برگردند و به قرآن رجوع کنند به دستاوردهای خوبی دست خواهند یافت. اسلام کدهای مربوطه را در اختیار ما قرار داده است منتهی ما باید این کدها را شناسایی، تئوریزه و پیاده نماییم.


حجت الاسلام ساداتی نژاد با بیان اینکه کدهای مکتب آزاد اندیشی در تفکر دینی ما وجود دارد، تأکید کرد: اگر امروز یک هم افزایی ایجاد شود و اساتید و دانشجویان ما بازگشتی به هویت خودمان داشته باشند و این جلسات ادامه یابد قطعا زمینه های جهاد علمی فراهم می شود.


نمی توانیم در عرض چند ماه علوم انسانی را به علوم انسانی اسلامی تبدیل کنیم


در ادامه این میزگرد دکتر جهان بین اظهار داشت: برخی مکاتب در روش شناسی منحصرا تجربه را چراغ راه خویش قرار می دهند و دو تفسیر علمی و غیرعلمی ایجاد می کنند و می گویند کسی که از این مسیر رفته است حرکت علمی انجام داده و هر کسی که خلاف این مسیر را طی کرده بحث غیر علمی را طی کرده است، که این خلاف اصول است.


وی ادامه داد: در مکتب آزاد اندیشی ما باید شرایطی را فراهم کنیم که افراد اجازه پرسش داشته باشند و بتوانند نقد کنند و در سایه نقد پیشرفت حاصل می شود و برای مسائل خودمان باید با ظرفیت اسلام راه حل اساسی پیدا کنیم و باید تاکید کنم که ما نمی توانیم در عرض چند ماه علوم انسانی را به علوم انسانی اسلامی تبدیل کنیم بلکه زمان زیادی برای این کار لازم است.


جهان بین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا برای آزاد اندیشی عنوان مکتب به کار رفته و آیا این مکتب در کشور ما ایجاد شده است تصریح کرد: واقعا آزاد اندیشی خودش موضوعیت دارد و در این مسیر، روشنفکرانی که اجازه نمی دهند دستاوردهایشان که الان جا افتاده تغییر کند و یا با یک مواجهه سطحی با این موضوعات برخورد می کنند و به عدم ورود به این مباحث کمک می کنند، در حالی که علوم انسانی اسلامی در کشور ما یک ضرورت است.


وی افزود: آزاد اندیشی لازمه یک جامعه زاینده است که باید مورد تاکید همه پژوهشگران قرار گیرد.


حجت الاسلام ساداتی نژاد نیز در پاسخ به این سئوال اظهار داشت: در دو تا سه سال اخیر بارقه های مکتب آزاد اندیشی دیده می شود واین مکتب یک جریان فکری است که ریشه در تفکر اسلامی دارد. ولی ما حرکت به سوی این تفکر را پس از تاکیدات مقام معظم رهبری آغاز کردیم و اگر این کار به شکل علمی دنبال شود ثمرات خوبی در بر خواهد داشت.


هنوز نتوانسته ایم با استفاده از احادیث و متون اسلامی جریان سازی کنیم


عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: ما ظرفیت های زیادی داریم که آن ها را دنبال نکرده ایم و هنوز نتوانسته ایم با استفاده از احادیث و متون اسلامی جریان سازی کنیم.


حجت الاسلام ساداتی نژاد در جمع بندی اظهارات خود تصریح کرد: ما یک بحث پارادایم یا چارچوب های علمی داریم که ممکن است جریان غالب را در زیر سلطه خودش قرار دهد منتهی وقتی اینجا می گوییم آزادی اندیشی این بدان معناست که زمینه ای فراهم شود که اندیشمندان حتی بتوانند از این پارادایم ها نیز رهایی یابند.


جهان بین نیز در پایان خاطر نشان کرد: اگر عقل سلیم بریده از طمع وجود داشته باشد و حقیقت به این عقل عرضه شود آن گاه می توان حقیقت را تشخیص داد.

مطالب مرتبط :
  1. نشست هم‌اندیشی با موضوع مکتب آزاداندیشی برگزار می شود
  2. دومین نشست آزاد اندیشی با موضوع دلایل گرایش به مسیحیت برگزار می شود
  3. حاکمیت تفکر جناح سیاسی خاص مانع تفکر آزاد علمی در دانشگاهها می‌شود
  4. اهمیت سیاسی و فقهی دوران امامت امام صادق(ع)/ مکتب جعفری حتی برای پیشوایان اهل سنت کارگشا بود
  5. «آزاد اندیشی» را می توان قلب تپنده روشنفکری دانست

پارک علم و فناوری قم

zohur