۱۹ مهر ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، هر انسانی ممکن است گرفتار برخی عادت ها و رفتارهای نامطلوب باشد که ترک کردن آنها می تواند یک موفقیت باشد. اما ترک یک رفتار نامطلوب و اجباری از سخت ترین کارها است.


رها کردن یک رفتار نامطلوب که گاهی به صورت عادتی ریشه دار درآمده به یکباره ممکن نیست و باید بدانیم که نیازمند صبر است و باید به صورت تدریجی این اتفاق بیافتد. به بیانی دیگر این کار مرحله به مرحله باید صورت بگیرد.


مرحله اول در ترک یک عادت نامطلوب، تشخیص شرایط بروز رفتار نامطلوب است که شامل موقعیت ها از بیرون و افکار و احساسات از درون می شود. از این رو باید نیازها و انگیزه های خود را تجزیه و تحلیل کنیم و در ضمن باید شرایط منتهی به رفتار اجباری را شناسایی کنیم.


موقعیت های بروز عادات ها قابل شناسایی هستند، از این رو می شود از آنها اجتناب کرد. به عنوان مثال اکثر معتادها عمدا خود را در موقعیتی قرار می دهند که منجر به مصرف مواد مخدر می شود.


در مرحله دوم باید برای اجتناب از موقعیت های تحریک کننده برنامه ریزی کنیم. البته این امر نیازمند آموختن مهارت هایی است. مهارت هایی مانند مدل سازی، خودآموزی، کاهش تنش، افزایش اعتماد به نفس و اجتناب از وسواس.


هر کسی ممکن است به چیزی مانند کار، مواد مخدر، ولخرجی و… معتاد باشد در صورت مساعد بودن زمینه به راحتی به چیزهای دیگر هم معتاد می شود. به طور مثال تقریبا همه معتادان به مواد مخدر، اول معتاد به سیگار بوده اند. خیلی از سیگاری ها وقتی ترک می کنند پرخور می شوند پس باید مراقب ایجاد اعتیادهای جدید هم بود.


اگر عادت بد و قدرتمندی دارید که نمی توانید کنترلش کنید، بهتر است به جای تخریب ضعیفش کنید. یک راه این است که در موقعیت قرار بگیرید و مقاومت کنید. به عنوان مثال، یک آدم وسواسی که مدام دست هایش را می شوید باید اجبارا به چیزی که می داند کثیف است دست بزند و پس از آن به هیچ وجه دستش را نشوید. این کار جلو کاهش غیر موجه تنش حاصل از دست زدن به وسیله شستن را می گیرد. همچنین فرد را وادار به مواجهه با این واقعیت می کند که اگر دستهایش را نشوید هیچ اتفاقی نمی افتد.


وسواس، اعتیاد یا عادت سبب می شود یک احساس یا موقعیت نامطلوب به وجود نیاید. به عنوان مثال خوردن سبب می شود بعضی ها احساس تنهایی نکنند؛ کار کردن اضطراب را کاهش می دهد؛ کنترل دائمی قفل ها ترس را کاهش می دهد؛ مواد مخدر، افسردگی، تنش و خستگی را کم می کند، سیگار آرام بخش است و…شاید در نگاه اول هیچ کدام بد نباشد، اما ادامه این رفتارها فاجعه به بار می آورد.


لازم است برای موقعیت های خطرناک اعم از پر خطر و کم خطر رفتارهایی را پیش بینی کنید تا از بروز رفتار وسواسی در این موقعیت ها جلوگیری شود. مثلا بتدریج خود را در موقعیت های خطرناک “از کم خطر به پر خطر” قرار دهید. تسلیم نشوید و خود را به خاطر کنترلی که به دست آورده اید و تغییر خواسته ها تشویق کنید.


البته بسیاری از عادت های ترک شده کمین کرده اند که در فرصت مناسب بروز کنند. کسانی که سیگار را ترک کرده اند بعضی از وقت ها به شدت هوس می کنند. اگر به عادت ترک شده فرصت ابراز وجود بدهید ظرف مدت کوتاهی به قدرت کامل می رسد پس عود را در نطفه خفه کنید.

مطالب مرتبط :
  1. چگونه بر استرس غلبه کنیم/ با برنامه زندگی کنیم
  2. چگونه کمرویی کودکان خود را درمان کنیم/ لزوم رشد اعتماد به نفس در کودک
  3. چگونه هویتی خاص می تواند مورد توجه هویتهای دیگر قرار گیرد
  4. نباید مردم را مجبور کنیم به چه چیزی فکر کنند/ مردم باید چگونه فکر کردن را یاد بگیرند
  5. چرا افسرده می شویم و چگونه آن را درمان کنیم

پارک علم و فناوری قم

zohur