۱۸ تیر ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، نشست تخصصی «بررسی مقایسه‌ای شبکه‌های دینی فارسی‌زبان»، توسط گروه تبلیغ و رسانه مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ساختمان همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.


در این نشست دکتر فردین علی‌خواه، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و مجری طرح، به‌عنوان ارائه‌کننده و دکتر ابراهیم فتحی، به‌عنوان دبیر علمی در این نشست به ایراد سخن پرداختند.


دکتر علی‌خواه با اشاره به سابقه شکل‌گیری ماهواره و استفاده عمومی از شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در جهان و ایران، عنوان کرد در ایران ابتدا قشر مرفه از شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای استفاده کردند و سپس قانون ممنوعیت استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای در سال ۱۳۷۳ تصویب و هر ۵ سال یک‌بار تمدید گردید.


وی افزود: هم‌اکنون ۴۰ ماهواره، بین ۹ تا ۱۰ هزار شبکه ماهواره‌ای را در ایران قابل دسترس نموده‌اند که ماهواره‌های هاتبرد، ترک‌ست، عرب‌ست و نایل‌ست به ترتیب، مورد استقبال مخاطبان ایرانی قرار گرفته‌اند. در حال حاضر، شرکت جِم، با دوبله سریال‌های جذاب و فیلم‌ها و کارتون‌های روز جهان، بیشترین استقبال را در میان مخاطبان ایرانی دارا می‌باشد. مشکل ماهواره در حال حاضر چالش مهم فرهنگی کشور است. از جمله شبکه‌های ماهواره‌ای به رشد پدیده خیانت در ایران کمک شایانی کرده‌ و مبلغ اختلاط زن و مرد می‌باشند.


این کارشناس با پیش‌بینی اینکه استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای در سال‌های آینده همچنان به رشد کمی خود در بین مخاطبان ایرانی ادامه خواهد داد، عنوان کرد: در حال حاضر، شبکه‌های ماهواره‌ای تأثیرات عمیقی بر حوزه‌های فرهنگی کشور همچون سبک آرایش، پوشش، مد و موسیقی دارند.


دکتر علی‌خواه شبکه‌های دینی ماهواره‌ای را به سه بخش شیعی، اهل سنت و مسیحی تقسیم نمود و بیان کرد: در بین شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان دینی، می‌توان از شبکه‌های شیعی امام حسین(ع)، ثامن و ولایت و شبکه‌های سنی‌مذهبِ نور، کلمه و سلام و شبکه‌های مروج مسیحیت شامل پارس، نجات و محبت نام برد.


وی اظهارداشت: شبکه‌های دینی اسلامی (شیعه و سنی) عمدتاً به مناقشات تاریخی و مربوط به صدر اسلام پرداخته و به مسائل روز و مبتلابه جامعه کم‌اعتنا می‌باشند. شبکه‌های اسلامی و به‌خصوص سنی‌مذهب، عمدتاً از تکنیک‌ها و جذابیت‌های رسانه‌ای غافل هستند در حالی که شبکه‌های مروج مسیحیت استفاده بهتر و به‌روزتری از جذابیت‌های برنامه‌سازی می‌برند. شبکه‌های شیعی مدرن‌تر بوده و از مجریان و کارشناسان زن استفاده کرده و بر نقد وهابیت متمرکز می‌باشند.


علی‌خواه با اشاره به اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای به سمت تخصصی‌شدن و بخش‌بندی مخاطبان رفته‌اند و شبکه‌های ویژه کودکان، ورزش، آشپزی، موسیقی و … راه‌اندازی نموده‌اند اضافه کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای تأکید بر دوطرفه‌بودن و ارتباط با مخاطبان خود از طریق شبکه‌های مجازیِ اجتماعی، ایمیل، تلفن و ارسال عکس و فیلم دارند و همچنین سعی می‌کنند از القای مستقیم پیام و نصیحت‌محوری اجتناب نمایند.


وی راه مقابله با آثار منفی شبکه‌های ماهواره‌ای را، جذابیت‌سازی برای شبکه‌های خودی و همچنین اجازه به بخش خصوصی برای تأسیس شبکه‌های تلویزیونی دانست.

مطالب مرتبط :
  1. کتاب «جامعه‌پذیری دینی در ایران» منتشر شد
  2. در پخش زنده از شبکه یک اعلام شد:جهان بینی اسلامی راه را برای ایجاد سبک زندگی اسلامی هموار کرده است
  3. پخش اذان از شبکه تلویزیونی بریتانیا برای اولین بار
  4. نقد کتاب «اخلاق در عصر مدرن» در برنامه کارنامه شبکه ۴
  5. مبانی دینی و اخلاقی خانواده بررسی می شود

پارک علم و فناوری قم

zohur