۱۹ خرداد ۱۳۹۳ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش خبرنگار مهر، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل کانون اندیشه جوان سخن می گفت با اشاره به روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) در خصوص مقام شامخ ایشان گفت: مقام حضرت علی اکبر(ع) مانند حضرت ابوالفضل(ع) فوق العاده است، چندین و چند معصوم ایشان را ستودند. امام حسین(ع)، حضرت امام سجاد(ع) و امام صادق(ع) تعابیر گوناگونی در وصف حضرت عباس (ع) داشته اند و ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی ایشان را بر شمرده اند ولی چرا نام حضرت علی اکبر(ع) در این زیارت ذکر شده اما نام حضرت ابالفضل(ع) نیامده است؟ این از مرتبت حضرت ابالفضل(ع) نمی کاهد ولی نشان دهنده رتبه حضرت علی اکبر(ع) است.


عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: این نام، عاطفه برانگیز و اندوه برانگیز است و با دل سر و کار دارد. این روز مبارک را گرامی و نام نورانی حضرت علی بن الحسین(ع) را گرامی می داریم.


وی در تبیین دلیل برده شدن نام حضرت علی اکبر در زیارت عاشورا افزود: تصور من این است که چون زیارت عاشورا در واقع زیارتنامه شهداست و حضرت علی اکبر(ع) نیز از شهدای کربلا هستند  و حضرت امام سجاد(ع) با وجود مقام عصمت جزء شهدای کربلا نیستند پس منظور از این نام، حضرت علی اکبر(ع) است. همچنین اگر تنها نام معصوم باید ذکر می شد، نام حضرت امام محمدباقر(ع) هم می بایست ذکر می شد.


آیت الله رشاد افزود: اما هر چه هست این شد که در این دعا، بعد از ذکر نام حضرت سیدالشهدا(ع) نام حضرت علی اکبر(ع) به صراحت ذکر شد و از دیگر افراد بنی هاشم به صورت کلی با نام «اولاد» و از دیگر افراد با عنوان «اصحاب» یاد و تکریم شده است.


رشاد در ادامه سخنانش اظهارداشت: حضرت علی اکبر(ع) از موقعیت خاصی در بین شهدای کربلا برخوردارند که باعث شده به این صورت نام ایشان تصریح و ذکر شود، گرچه حضرت ابالفضل العباس(ع) در بین شهدا جایگاه هایی دارند مانند اینکه امام سجاد(ع) فرمودند: «آن بزرگوار در قیامت از چنان مرتبتی برخوردار هستند که همه شهدا به ایشان غطبه می خورند.» که ان شاء الله ما در زمره رشک داران و غطبه خواران شأن حضرت ابوالفضل(ع) باشیم. همچنین امام سجاد(ع) تعبیر دیگری دارند مبنی بر اینکه خداوند به حضرت عباس(ع) به جای دو دست قطع شده چون جعفر طیار، دو بال می دهد که چون فرشتگان بلند مرتبه الهی در فضای بهشت پر می زنند و تردد می کنند.


وی با اشاره به مقاتل حضرت علی اکبر(ع) یادآور شد: ایشان را شبیه ترین افراد به حضرت ختمی مرتبت هم در ظاهر، خلق و هم منطق معرفی کرده اند که حتی  شاید صدای ایشان شباهت خاصی به حضرت رسول(ص) داشته است. این نشان می دهد حضرت علی اکبر(ع) مقام خاصی دارند. گرچه ما راجع به این بزرگان کم کار کرده ایم و بیشتر به آنها عاطفی نگاه می کنیم.


رشاد افزود: ما علقه و نگاه عاطفی به این بزرگواران داریم اما در عین حال باید راجع به این افراد کار کرد. پیشنهادی شد تا به مثابه کار فرهنگی و حرکت سالانه و تأثیرگذار فرهنگی، روز میلاد حضرت علی اکبر(ع)  روز جوان نامیده شود که این از خدمات شورای عالی انقلاب فرهنگی به حساب می آید.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: به پیشنهاد خانم دکتر خزعلی، روز میلاد حضرت علی اکبر(ع) روز جوان نامیده شد که لازم است در این روز کارهای درخوری انجام شود. در چنین روزی حرکت و فعالیت مؤثر و تأثیرگذاری باید داشته باشیم که فعلا در قالب برگزاری همایش های ملی با مساعدت همه دستگاه هایی که در مورد جوان فعالیت می کننداین امر صورت می پذیرد. این پیشنهاد چون دیرهنگام مطرح شد و تبدیل آن به برنامه عملیاتی به سرعت امکان پذیر نبود، امسال به صورت هم اندیشی عصر امروز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه برگزار می شود و در سالهای آینده به صورت همایش برگزار می شود. امیدواریم این برنامه پیش درآمدی بر همایش سالانه در سالهای آتی باشد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنانش بیان کرد: در خصوص جوان سخن بسیار است، انقلاب ما هم انقلاب جوانان بود. بعضی از جوانان دیروز که انقلابی بودند امروز تغییر گفتمان دادند و در پدیده چرخش چهره ها صف عوض کردند. اما نسل دوم و سوم و چهارمی آمده که از اصول و بنیانهای انقلاب دفاع می کند و در عرصه حضور دارد و گاه در مقابل جوانان دیروز و پیران امروز که انقلابی بودند ایستاده است. خدا نکند که ما پیران هم دچار این فرایند شویم و از چرخه انقلاب خارج شویم باید جوان بود تا انقلابی بود.


وی با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) در سنین هشتاد تا نودسالگی همچنان جوان بودند گفت: امام در دهه ۸۰ زندگی همچنان جوان بودند و جوان تر از همه فکر می کردند. مقام معظم رهبری هم چنین هستند. انقلاب ما انقلاب جوانان است و جوانها باید آنرا اداره کنند.

مطالب مرتبط :
  1. "علی اکبر" الگوی شجاعت و سخاوت/ نگاهی به سه دوره زندگی حضرت علی اکبر(ع)
  2. دلیل شکست انقلاب مصر عدم تبعیت از انقلاب ایران بود
  3. زیارت عاشورا نمونه ای از کارکردهای متون غیرتاریخی در تاریخ است
  4. علاقه آیت الله خامنه ای به فلسفه از نوجوانی/ شعر برای ایشان تفنن نیست
  5. زیارت سیر الی الله است که از وادی ولایت عبور می‌کند/ زیارت سفر توریستی نیست

پارک علم و فناوری قم

zohur