۱۵ شهریور ۱۳۹۱ موضوع: اخبار

 

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری، جلسه مشاوره و هم اندیشی برای ارتقا ایده و نوآوری هسته های فناور مرکز رشد علوم انسانی در تاریخ هفتم شهریور ماه سال جاری  با حضور  مدیریت و کارشناسان مرکز رشد علوم انسانی و نیز جناب آقای فرید الدین فرید اصل( مدیر مدرسه اسلامی هنر)، جناب آقای حسینی( پژوهشگر علوم اجتماعی) و برخی از مدیران هسته های مستقربا مدیریت  و نظارت و مشاوره جناب آقای مهندس امین منصور( مشاور عالی مرکز رشد علوم انسانی) برگزار شد. 
در ابتدای امر مدیر مرکز با اشاره به بیش از ۱۵ سال سابقه اجرائی در زمینه فعالیت های حوزی در عرصه خلاقیت و نوآوری گفت:در زمینه خلاقیت و نوآوری بیش از ۱۰۰۰ برنامه تلویزیونی و رادیوئی تولید کردیم و در سال خلاقیت و نواوری نیز در اولین برنامه تلویزیونی با این موضوع شرکت داشتم همچنین در سال ۷۷ نیز در حوزه علمیه به عنوان کارمند با توجه به رشته مدیریت استراتژیک فعالیت داشتم و در سال ۸۳ نیز در دانشگاه مبادرت به تدریس می نمودم .

وی مهم ترین هدف مجموعه را حمایت از ایده ها و طرح های نو خواند و عنوان کرد:ارائه حمایت های مالی و فکری از مهم ترین برنامه های این مرکز می باشد و به طور کلی ۴ نوع مشاوره در خصوص ایده ها به صاحبان طرح ها ارائه می گردد به گونه ای که زبان فنی ،دانش اقتصادی ،زبان حقوقی و اخذ مجوزهای لازم و در نهایت زبان استراتژیکی و آینده آن ایده تبیین می گردد و این مرکز تجهیزات و ابزارهای لازم را در خصوص پردازش به ایده ها در اختیار افراد نخبه قرار می دهد .
وی ادامه داد: پارک های فن آوری فرصتی فراروی افراد نخبه و توانمند قرار می دهد تا با ارزیابی ایده ها و طرح های خود آن را به محصولی مهم و بازاری تبدیل نمایند به گونه ای که در هر منطقه پارکهای فناور و مراکز رشد مطابق با ویژگی های اقتصادی ، گردشگری و صنعتی شکل می گیرد و دانشگاهها در کنار معادن و مخازن و واحدهای صنعتی فرصت های خوبی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند .
وی قم را پایگاه فرهنگی و تشیع خواند و اظهار داشت: قم جایگاه والائی را از نظر مذهبی و فرهنگی در اختیار دارد و با توجه به حضور فعال مراکز علمی و حوزوی در قم ، ظرفیت های بالائی به لحاظ علوم انسانی وجود دارد از این رو ۸۰ جلسه و دهها هم اندیشی در این راستا با مراکز علمی و حوزوی برگزار شد و به ویژه با راهنمائیهای آیت الله کعبی ،اعرافی ،بوشهری و خسروپناه ، نکونام ، اعضای علمی دانشگاه ادیان و مذاهب سایر بزرگان و با تشکیل کمیسیون حوزه راهکارهای خوبی را در زمینه برنامه های خود پیرامون علوم انسانی و اسلامی داشته ایم و به دستاورهای مطلوبی نیز دست یافتیم .
وی تاکید کرد: موضوعات باید بر مبنای نیاز سنجی دسته بندی شود و با نگاه کاربردی سازی  و تجاری سازی علوم انسانی وارد میدان شویم و بسیاری از کمی ها و کاستیهای موجود را در حیطه علوم انسانی از میان ببریم برای نمونه معماری برگرفته از شیوه های اروپائی هرگز مطابقتی با معماری اسلامی ندارد و پرداختن به ایده هائی در این زمینه می تواند تحولاتی را در راستای معماری در ایران به وجود آورد.

در ادامه جلسه مدیر مدرسه اسلامی هنر با ابراز خرسندی ازبرنامه ها و اهداف مجموعه و ارتباط آن از پتانسیل های حوزه به تشریح برنامه های مدرسه اسلامی هنر پرداخت و گفت:مدرسه اسلامی هنر به عنوان اولین مرکز آموزشی هنری حوزوی می باشد که با رویکرد آموزش رشته های هنری وتبیین مبانی دینی و هنری اسلامی بر اساس آموزه های اهل بیت با تجربه ای بالا در حال فعالیت می باشد .
دکتر فرید الدین فرید اصل اذعان داشت:خوشبختانه در این مدرسه ارتباط تنگاتنگی با حوزه های علمیه داریم و مطابق با نیاز روز جامعه رشته های هنری ندریس می شود که مفاهیم و مبانی اسلامی و اعتقادی را به جامعه با زبان هنر انتقال دهیم که در این راتباط باید از طلاب خلاق و نوآور نیز در این راستا بهره گرفته و به گسترش حوزه های فعالیت در جهت تبیین این رشته ها بپردازیم .
وی متذکر شد:این مجموعه با  شناسایی افراد خلاق و نوآور و جهت دهی به خلاقیت آنان توانسته تاکنون گامهای بزرگی در جهت آموزش و پژوهش بردارد که با این هدف مدرسه در هفت سال گذشته راه اندازی شد و تا به امروز رشته های متعددی را در آموزش های خود در نظر گرفته است .
وی افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود فضای موجود تنها از برادران طلبه در رشته های هنری ثبت نام به عمل می آید و بیش از ده رشته شامل  فیلم نامه نویسی ، داستان ،گرافیک،نمایشنامه و.. توانسته درمیان علاقه مندان جایگاه ویژه ای را کسب نماید هرچند طبق گفته های مقام معظم رهبری انتظار نداریم طلبه هنرمند شود اما باید زمینه حضور طلاب در رشته های هنری به منظور تبیین ارزشهای دینی در عرصه هنر فراهم گردد.
وی ایجاد هماهنگی و انسجام میان مبانی اسلامی و رشته های هنری را امری ضروری خواند و عنوان کرد:شاید در نگاه اول بسیاری از هنرمندان در برابر هنر اسلامی به این مضمون و یا حضور طلاب مخالفت می نمایند اما باید به گونه ای رشته های هنری را تخصصی نماییم که طلبه های هنرمند ، متعهد و توانمند و خلاق را تربیت نماییم که با دانش کافی در این عرصه حضور یابند .
وی ادامه داد:از این رو در زمینه هنر ، سندی راهبردی را تنظیم کرده ایم و با صدور بیانیه ، پیگیریهای آموزشی را در دست اجرا داشته ایم که با کسب موافقت های اصولی از وزارت علوم و تعامل با دستگاهها و مراکز علمی به ویژه دانشگاه ادیان و مذاهب مجوزهای لازم را برای سایر رشته های هنری تا مقطع کارشناسی اخذ نموده ایم و در زمنه فلسفه هنر نیز توانسته ایم مجوز کارشناسی ارشد را نیز اخذ نماییم و در حال حاضر برای رشته های علوم انسانی و اسلامی نیز ۱۲رشته به ویژه حکمت هنر اسلامی و مبانی نظری هنر در قرآن و سنت را تصویب کرده ایم  مدیر مدرسه اسلامی هنر بهر گیری از تجربیات گذشته در زمینه آموزش را امری مهم و الزامی دانست و افزود: خوشبختانه با بررسی شیوه های هنری و ارتباط گیری با مراکز علمی و دانشگاهی و اخذ مشاوره های تخصصی ، امکانات خوبی را برای طلاب هنرجو به وجود آورده ایم و به نظر می رسد با جهت دهی به افراد خلاق می توانیم گام های بزرگی در جهت  تبیین بسیاری از مقولات اسلامی و دینی در قالب هنر برداریم .

در این جلسه همچنین آقای حسینی با اشاره به راه اندازی مجموعه پژوهشگران علوم اجتماعی اذعان داشت:با توجه به آسیب های موجود و نیاز جامعه به بررسی همه جانبه در برخی از استانها در خصوص فعالیت دادگستریها و آمار ناهنجاریها و مجموعه پزهشگران علوم اجتماعی راه اندازی شد زیرا در قم با توجه به ظرفیت های بالای علوم انسانی در حال حاضر مبانی فعلی علوم اجتماعی پاسخگوی نیازها نیست و باید ایده هائی خلاقانه در این زمینه به منظور جلوگیری از آسیب ها ارائه گردد و از ایده های برتر علوم اجتماعی حمایت صورت پذیرد.
وی در راستای اهمیت و جایگاه  جامعه شناسی درعلوم انسانی گفت: طبق آمار منتشر شده شهر قم به دلیل مهاجرت های انجام شده و زائر پذیری و تردد بالای انسانی شهری پر آسیب شناخته شده است و امار بالای دادگستری نشانگر وجود معضلات و آسیب های بزرگ اجتماعی می باشد از این رو باید ظرفیت های لازم در پژوهش های علوم انسانی پیرامون موضوعات اجتماعی نیز باید مورد توجه خاصی قرار گیرد و به ایده هائی در جهت مبانی علوم اجتماعی نیز توجه گردد .
وی ادامه داد:از این رو تشکیل یک موسسه یا انجمن را ضروری می بینیم و بر آنیم که با ارتباط با دستگاهای ذی ربط چون بهزیستی و دادگستری آسیب ها را شناسائی کنیم همچنین با برنامه های راهبردی در زمینه کاهش ناهنجاریها می توانیم الگوی مناسبی را برای سایر استانها نیز داشته باشیم و با ایده های خلاقانه در این ارتباط اقدامات خوبی را انجام دهیم .

همچنین در این جلسه ها تعدادی از هسته های فعال در مرکز رشد علوم انسانی پیرامون برنامه ها و عملکردهای خود توضیحاتی را ارائه نمودند و دیدگاههای خود را در زمینه نقش مرکز در ارتقای زیرساختهای علمی و پژوهشی و تبدیل ایده به محصول بیان کردند و مطابق با گفته های ریاست مرکز رشد علوم انسانی قرار شد مشاوره هائی تخصصی نیز با هسته های فعال در راستای تبیین فعالیت ها و اهداف و برنامه های راهبردی صورت گیرد

مطالب مرتبط :
  1. مدیرموسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران:ظرفیت های نخبگان باید به ایده و محصول شاخص تبدیل شود
  2. نشست کارشناسان مرکز رشد و دانشگاه ادیان و مذاهب با مشاور مرکز رشد علوم انسانی قم
  3. امراللهی بیان کرد: مرکز رشد علوم انسانی میزبان خوبی برای پرورش ایده های نو دینی است
  4. استقبال دانش آموختگان خارجی مدرسه امام خمینی(ره) از ایده های مرکز رشد علوم انسانی
  5. رئیس سازمان آموزش و پرورش استان قم: بسیاری از پروژه ها و پایان نامه های اخلاقی و تربیتی ظرفیت کاربردی شدن دارند

پارک علم و فناوری قم

zohur