۲ مرداد ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


آیت االله محسن غرویان در مورد وضعیت فرهنگ انفاق و دستگیری در ماه رمضان در جامعه به خبرنگار مهر گفت: در ماه مبارک رمضان یک حس و حال معنوی خوبی در مردم پیدا می شود که موافق با همان فلسفه روزه داری است و قرآن کریم می فرماید کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون، معنای تتقون همین است که انسان به خداوند تقرب بیشتری پیدا بکند. و در آیه دیگری خداوند می فرماید اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى عدالت و اعتدال داشته باشید تا نزدیک به تقوا بشوید. از مجموع این آیات استفاده می شود که فلسفه روزه تقوا و عدالت است و این حس و حال در مردم آنها را وادار می کند که اعمال خیر و انفاق یعنی رسیدگی به بیچارگان در ماه رمضان انجام دهند و دستگیری از مستمندان در این ماه بروز و ظهور بیشتری پیدا می کند.


وی افزود: راجع به انفاق این نکته را اضافه کنم که انفاق از نَفَق می آید و نفق به معنی خلأ و سوراخ است، انفاق یعنی پرکردن خلأها. فقر و بیچارگی در جامعه یک خلأ است و کسانی که ثروتمند هستند و خداوند به آنها نعمت داده باید این خلأ ها را پر کنند این مسئله در ماه مبارک رمضان وضعیت بهتری تا دیگر ماه های سال دارد.


عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در مورد اینکه چگونه می شود از فرصت ماه رمضان برای گسترش سنت های مذکور استفاده کرد هم اظهار داشت: تبلیغ این معنا توسط رسانه ها و نشان دادن صحنه های انفاق و افطار بسیار می تواند در این خصوص مؤثر بیفتد. همین فیلمها و سریال هایی که معمولاً در ماه رمضان ساخته می شوند در ایجاد روحیه انفاق می تواند بسیار مؤثر باشد و توجه به این نکته که آنچه که از انسان باقی می ماند همین خوبی ها و خیرات است. در نهج البلاغه آمده که با مردم طوری رفتار کنید که اگر مردید بر شما بگریند و اگر زنده ماندید مردم دوست داشته باشند با شما رفت و آمد کند. معنایش این است کار خیر انجام دهید قلب مردم را به دست آورید، دل مردم را شاد کنید و این فرهنگ اگر در بین مردم ترویج بشود انفاق هم اتفاق می افتد.

مطالب مرتبط :
  1. شرایط و آداب انفاق از منظر قرآن و روایات/ سفارش پیامبر(ص) درباره انفاق در ماه مبارک رمضان
  2. فلسفه اصلی روزه درک نشده است/ روزه «ابرار» چگونه است؟
  3. امام زمان(عج) به بشریت مفهوم عدالت واقعی را نشان خواهد داد/ عدالت فلسفه بزرگ مهدویت
  4. برای گسترش تفکر عقلانی در هر حوزه ای به فلسفه های مضاف نیازمندیم
  5. «انفاق در قرآن کریم» منتشر شد

پارک علم و فناوری قم

zohur