۴ مرداد ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


حجت الاسلام علی نصیری رئیس مؤسسه “معارف وحی و خرد” در مورد استفاده از فرصت های رمضان برای دستگیری از مستمندان و فقیران به خبرنگار مهر گفت: در هزاره سوم به سر می بریم که موج الحاد و مخالفت با دین و ارزش های اخلاقی بسیار بالا است و بر همین اساس پدیده اباگری یعنی لجام گسیختگی در جامعه اسلامی هم رو به ازدیاد است.


وی افزود: الان وضعیتی که در جهان عرب در مصر شاهد هستیم قیام و اعتراض سکولارها علیه شریعت و دین نشانگر همین مسئله است. از جمله زمینه هایی که دست های پلید شیطانی را تقویت می کند برای اینکه باورها و ارزش های اخلاقی را تضعیف بکند همین شکاف طبقاتی است.


رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد ادامه داد: وقتی در یک جامعه ای فقر زیاد باشد و در آن طبقه ای محدود متمول و دارا و ثروتمند باشند و طبقه بزرگی از جامعه فقیر و مستمند باشند این افزون بر صدمات فراوانی که در افزایش بزه و جرم و جنایت دارد در حوزه دین داری و معنویت مردم هم اثر سوء خود را می گذارد. یعنی بسیاری که دین ضعیفی دارند چه بسا فقر را بهانه کنند که از ارزش ها و باورهایشان فاصله بگیرند. این همانی است که در روایات آمده است من لا معاش له لا معاد له یا این جمله معروفی است که اگر فقر از دری وارد شود کفر از پنجره آن خانه وارد می شود.


این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی تصریح کرد: من می خواهم بگویم خارج از بعد و منظر اجتماعی و فرهنگی این مسئله بیشتر از بعد دینی آسیب می بینیم. یعنی یک وظیفه سنگین بر دوش نهادهای دولتی و افراد متمول و دارا و ثروتمند است. آنهایی که توان و امکانات مالی دارند باید به صورت یک نهضت ملی هر چند که فقر هم در جامعه زیاد شده است این فعالیت ها را جدی بگیرند و سعی کنند فاصله طبقاتی را کم کنند و کسی رنج فقر و نداری را نکشد.


این کارشناس فقه و علوم قرآنی ادامه داد: اهل بیت (ع) فرمودند یکی از فلسفه های تشریح روزه این است که ثروتمندان رنج و الم روزه را بکشند از این جهت در روایات بسیار تأکید شده است که افطاری بدهید و پیامبر فرمود حتی اگر شد به پاره ای خرمایی، حتی تا این اندازه سفارش شده است. لذا یک مقدار دستگاه های دولتی این کار را جدی بگیرند و افرادی هم که توان مالی دارند بسته های غذایی را به هنگام افطار در ماه رمضان و صرف شام در ماه های دیگر به جلوی در خانه های فقرا و مستمندان ببرند و به آنها مواد اولیه ومایحتاج زندگی اشان را برسانند. ماه رمضان هم ماه تکریم است.


نصیری تصریح کرد: هرگونه تمهید و تلاش و کوششی در جهت فقر زدایی و کاهش آلام مستمندان بویژه در ماه مبارک رمضان به استناد قرآن و روایات پاداش مضاعفی در اسلام در مقایسه با سایر ماه های سال و ادیان دیگر دارد.


 

مطالب مرتبط :
  1. چرا صفات ثبوتیه خداوند به ماه مبارک رمضان نسبت داده شده است
  2. سیره ائمه(ع) در ماه مبارک رمضان/ امام سجاد(ع) با خطای خدمتکاران در ماه رمضان چه می‌کرد؟
  3. آداب و سنن روزه و ماه مبارک رمضان/ نهی از صوم وصال در اسلام
  4. روزه و امنیت اجتماعی؛ کاهش جرایم اجتماعی در ماه مبارک رمضان
  5. لزوم توجه به تفاوت های جنسی کودکان/ تاثیر جنسیت بر رفتارهای کودکان

پارک علم و فناوری قم

zohur