۲ شهریور ۱۳۹۳ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، برنامه رادیویی «افق» شنبه ۱ شهریورماه رادیو قرآن با حضور سیدمحسن موسوی بلده، استاد و پیشکسوت قرآنی و با اجرا و کارشناسی محمدرضا پورمعین به موضوع «فهم عمومی قرآن» پرداخت.


سیدمحسن موسوی‌بلده در ابتدا با اشاره کوتاهی به فعالیتهای قرآنی خود طی دهه‌های گذشته کرد و گفت: در یک خانواده که مشوق امور قرآنی بودند بزرگ شدم؛ در دوران نوجوانی در هیأت‌های مذهبی محله شرکت می‌کردم اما یادگیری قرآن را از دوران مدرسه آغاز کردم و برای فعالیت تخصصی در حوزه قرآن به جلسات قرآنی استاد مروت رفتم و در آن جلسات، تجوید و قرائت قرآن را یاد گرفتم. از سال ۵۰ تا به امروز نیز به دستور استاد مروت جلسه‌داری قرآن را آغاز کردم.


مگر می‌شود قرآن را بخوانیم و ندانیم که چیست؟


موسوی با بیان اینکه تخصص بنده تربیت قاریان قرآن است و خود را یک معلم تجوید می‌دانم نه بیش، گفت: در عین حال که بر قرائت قرآن تأکید دارم، معتقدم که ما نباید فقط محدود به قرائت و الفاظ باشیم، بنده مسئول تعلیم الفاظ هستم و به هیچ عنوان خود را مسئول آموزش مفاهیم قرآن نمی‌دانم اما در عین حال معتقدم مگر می‌شود قرآن را بخوانیم و ندانیم که چیست؟


وی افزود: کسی که برای یادگیری قرآن قدم بر‌می‌دارد فقط به این معنی نیست که قرائت قرآن را یاد بگیرد بلکه به این معنی است که علاوه بر قرائت صحیح قرآن با مفهوم قرآن نیز آشنا شود و معنا و مفهوم را نیز بفهمد.


تأکید بر مفاهیم قرآن همواره در فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است


کریم دولتی درباره موضوع مورد بحث برنامه گفت: ما همواره در فرمایشات مقام معظم رهبری تأکید و توجه بر مفاهیم قرآن را شنیده‌ایم؛ سال ۸۲ مسئولان آموزش و پرورش دیداری با مقام معظم رهبری داشتند که رهبر معظم انقلاب در این دیدار تعابیری داشته و بر نکته‌های برجسته‌ای تأکید کردند؛ رهبر در آن دیدار فرمودند: ارتباط فرهیختگان جامعه ما با قرآن کم است در حالی که در بسیاری از کشورهای اسلامی، مسئولان و سیاست‌گذاران آنها در سخنان خود به آیات قرآن استناد می‌کنند حتی اگر به این آیات عمل نکنند.


عموم مردم را به فهم پیام‌های کلی قرآن نزدیک کنیم


دولتی با بیان اینکه ما گاهی اوقات فکر می‌کنیم خواندن قرآن یعنی ظاهر قرآن، گفت: برای فهم قرآن توسط عموم جامعه نباید سخت‌گیری زیادی داشته باشیم و اینطور تصور کنیم که اگر ما راه فهم قرآن را خواستیم باز کنیم به سمت فهم‌های ریزی که شاید گاهی اوقات برای متخصصان هم رسیدن به آن سطح از فهم قرآن کار ممکنی نباشد، برویم؛ بلکه گاهی اوقات ممکن است با پیام‌های کلی از آیات بتوانیم به آنچه که می‌خواهیم، برسیم و بدانیم که آیه مورد نظر چه کلیتی از مفاهیم را برای مخاطبان جا می‌اندازد.


وی یادآور شد: متخصصان و صاحبنظران این حوزه برای عمومی کردن فهم قرآن در جامعه باید بنشینند و هم‌افزایی داشته باشند تا به یک نقطه مطلوب برسیم که در این صورت نه تنها کار راحت‌تر می‌شود بلکه می‌توانیم گام‌های بعدی را نیز بهتر برداریم.


محمدرضا پورمعین با بیان اینکه، برای فهم قرآن چهار مرحله داریم که مرحله اول شنیدن، مرحله دوم فهم قرآن، مرحله سوم یقین و مرحله چهارم عمل به قرآن است، از استاد موسوی‌بلده خواست تا درباره این چهار مرحله مطالبی را بیان کند.


خواندن قرآن مقدمه تدبر در قرآن است


موسوی‌ بلده در این بخش گفت: طبیعتاً قرآن خواندن از همین استماع قرآن آغاز می‌شود تا به عمل برسد. کسی که قرآن را می‌خواند در ابتدا حتی اگر معنی آن را هم متوجه نشود کافی است و کم‌کم می‌تواند به ترجمه قرآن هم توجه کند که در آخر تدبر در قرآن است.


وی ادامه داد: برای انس مردم با قرآن باید عشق آن را در مردم ایجاد کنیم زیرا اگر مردم احساس نیاز نداشته باشند طبیعتا به سراغ آن نمی‌روند؛ ما اگر بتوانیم کاری کنیم که مردم گرسنه قرآن شوند در آن صورت خودشان دنبال قرآن خواهند رفت. باید بتوانیم مردم را به قرآن علاقه‌مند کنیم تا به دنبال معنای قرآن و تدبر در قرآن بروند.


اختتامیه طرح «قرآن، کتاب زندگی» ۶ شهریور برگزار می‌شود


علی سلمان‌طاهری، مدیر گروه آموزش رادیو قرآن میهمان تلفنی بود که به ارائه توضیحاتی درباره طرح «قرآن، کتاب زندگی» پرداخت و گفت: بعد از گذشت دو ماه که طرح قرآن، کتاب زندگی اجرا شد این طرح پنجشنبه گذشته، طرح‌درس‌های خود را در تمامی ابعاد به پایان رساند و اختتامیه آن پنج شنبه، ششم شهریورماه با حضور اساتید برگزار می‌شود.


وی با بیان اینکه علاقه‌مندان مباحث آموزشی در کشور فراوان هستند، گفت: مباحث آموزشی به برکت قرآن جایگاه و پایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و توفیق داشته‌ایم در طول اجرای طرح تابستانی قرآن، کتاب زندگی قریب ۲۰ استاد را در این طرح داشته باشیم که ۱۰ استاد به طور مستقیم در مباحث آموزشی و ۱۰ استاد دیگر در مباحث کارشناسی قرائت و تلاوت سوره لقمان حضور داشته‌اند.


تمام مباحث روخوانی تا تفسیر سوره لقمان در «قرآن، کتاب زندگی» مطرح شد


مدیر گروه آموزش رادیو قرآن ادامه داد: توفیقی که حاصل شد این بود که ما به صورت جامع و بندبند به این مباحث پرداختیم و یک مجموعه جامع و مانعی ایجاد شد. ما با تقسیم‌بندی سوره لقمان به ۵۲ قسمت توانستیم با تکرار و ممارست همه مباحث روخوانی تا تفسیر را مورد توجه قرار دهیم و همچنین تلاش داریم از اول مهرماه تا حدی که در توانمان باشد باب فهم عمومی قرآن را از طریق ایجاد پایه آموزشی در رادیو قرآن باز کنیم.

مطالب مرتبط :
  1. جامعه قرآنی تصور و تبیین دقیقی از اهداف آموزش عمومی قرآن نداشته است
  2. راهکارهای نهادینه کردن امانتداری در جامعه/ قرآن چه شخصی را شایسته پذیرش مسئولیت حکومتی می داند
  3. کتاب باید بصیرت افزایی کند/ بصیرتی که اسلام و قرآن بر آن تاکید کرده مورد توجه قرار گیرد
  4. هشتمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه برگزار می شود
  5. چگونه می توان فرهنگ گفتگو را در جامعه نهادینه کرد/ سنت مباحثه ای حوزه باید به جامعه راه یابد

پارک علم و فناوری قم

zohur