۷ مهر ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، دومین همایش آزاداندیشی و گفت وگوی انتقادی با موضوع تغییر مذهب و دلایل گرایش به مسیحیت، عصر جمعه پنجم مهرماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.


محمدحسن قدیری ابیانه و سوفیا کوتلاکی، کارشناسان علوم سیاسی و فرهنگی در این نشست درباره دلایل گرایش جوانان به مسیحیت سخن گفتند.


«سوفیا کوتلاکی» نویسنده و استاد دانشگاه از یونان در دومین نشست آزاداندیشی و انتقاد دینی گفت: مهم ترین دلیلی که باعث می‌شود یک نفر دین خود را تغییر دهد احساس نارضایتی از دین خود است و این فرایند باعث دفع او از دین فعلی شود.


وی با اشاره به تجربه شخصی‌اش از تدریس و ارتباط با جوانان گفت: یکی از عللی که شاید باعث گرایش جوانان به مسیحیت شده، برداشت نادرست از اسلام و همین طور جذابیت‌های ظاهری دنیای غرب است. متأسفانه در سیستم آموزشی ما الگوهای شایسته برای جوانان معرفی نمی‌شود و جوانان هم که به دنبال الگوسازی هستند و گاهی برخی اساتید و معلمانشان را می‌بینند که حتی رفتارهای بد و منفی دارند و این خود تعارضی برای جوانان بین حرف تا عمل ایجاد می‌کند.


این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که چه چیزی باعث دفع او از مسیحیت و گرایش به اسلام شده است، گفت: من نزدیک به ۲۶ سال است که مسلمان شده ام. رفتار متین، محترمانه و انسانی مسلمانان مرا به این دین گرایش داد. البته یک فرایند درونی هم در من اتفاق افتاد و آن، زمانی بود که در لندن دوره فوق لیسانس می‌خواندم با مسلمانان آشنایی داشتم و از روی کنجکاوی مطالعه می‌کردم چرا که در یونان فرصت شناخت اسلام را نداشتم. تغییر مذهب در یونان غیرقانونی است؛ اما حضور در لندن فرصتی شد که با انجمن اسلامی ارتباط برقرار کنم و قرآن مهم ترین منبعی بود که باعث تحول درونی ام شد.


محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسایل سیاسی و فعال فرهنگی و اجتماعی نیز در این نشست درباره زمینه‌های تبلیغ مسیحیت گفت: نخستین مساله در دور شدن جوانان از مذهب، تصور ناکارآمدی نظام و اسلام است اگر کسی به این تصور برسد که اسلام ناکارآمد است، این آغازی برای دور شدن از مذهب و جذب شدن به هر دین دیگری می‌شود.


وی در ادامه افزود: برخورد غیرجذبی با افراد مسأله دار، آزادی پوشش و روابط جنسی مسیحیان و مصرف آزادانه مواد و مشروبات الکلی، عدم شناخت مسیحیت و انجیل، کوتاهی رسانه‌های ایران در شناساندن ماهیت مسیحیان و … به این عوامل دامن می زند.


قدیری ابیانه با اشاره به اینکه یکی از اشکالات ما ایرانیان این است که درباره دین اسلام مباحثه می‌کنیم اما درباره مسیحیت مباحثه نمی‌کنیم، افزود: شبکه‌های ماهواره ای و معاند صبح تا شب به تبلیغ علیه اسلام می‌پردازند. ما نمی‌خواهیم علیه مسیحیت کاری کنیم ولی لااقل باید باورهای مسیحیان را نشان دهیم.


این فعال فرهنگی در ادامه بحثی که در نخستین نشست آزاداندیشی درباره ماهیت واقعی مسیحیت ارایه داده بود، گفت: مسیحیت کنونی در غرب با به کارگیری عقل در دین مخالف است. ما به عنوان مسلمان باید حضرت مسیح را قبول داشته باشیم ولی معتقدیم در انجیل و دیگر کتاب های دینی مسیحیت تحریفاتی شده که با مسیحیت همخوانی ندارد. بر سر در یک کلیسا نوشته شده که خرد بزرگ ترین دشمن است که در مقابل ایمان می‌ایستد، این مسیحیت واقعی است؟! مسیحیت کنونی در غرب با به کارگیری عقل در دین مخالف است، سوال اینجاست که آیا اگر این نکات گفته شود باز هم کسی جذب مسیحیت می‌شود؟ در تاریخ مسیحیت، گالیله محکوم به اعدام شد و بسیاری دیگر از بزرگان و اندیشمندان در آتش غضب کور مسیحیان سوختند.


وی یادآور شد: برخی می‌گویند غرب دین را کنار گذاشت و پیشرفت کرد ما هم باید این کار را بکنیم اما باید به اینها گفت که بله آنها بی خردی را کنار گذاشتند چرا که مسیحیان به تعقل اعتقاد نداشتند. استعمار برای این که کشورهای اسلامی پیشرفت نکند، می‌گوید دین باید از سیاست جدا باشد.


قدیری با بیان اینکه در غرب، مسیحیان را صلح طلب معرف می‌کنند، اظهار داشت: این در حالی است که خودشان بدترین انواع شکنجه‌ها را در کلیساها روا می‌داشتند و موزه‌های شکنجه شان هم موید این واقعیت زشت است.


قدیری ابیانه در پایان گفت: فساد کشیشان نیز در حقیقت به علت ممنوع شدن ازدواج بین آنهاست. البته در کلیساهایی که ازدواج منع نشده، این فسادها زیاد نیست. امروز تیتر اول رسانه‌ها همین فساد کلیساهاست. تجاوز به کودکان و همجنس‌بازی و… نیز در کلیسا بسیار رواج یافته است. در نهایت اگر این نکته‌ها به جوانان نشان داده شود بعید می‌دانم کسی به دین مسیحیان تحریف شده کنونی گرایش پیدا کند.

مطالب مرتبط :
  1. دومین نشست آزاد اندیشی با موضوع دلایل گرایش به مسیحیت برگزار می شود
  2. فعالیت مسیحیت تبشیری در پوشش مباحث روان شناسی و درمانی/ ضعف انتقال مفاهیم دینی یکی از علل گرایش
  3. نشست هیئت آمریکایی و ایرانی درباره بحثهای آخرالزمانی و نجات پس از مرگ از دید اسلام و مسیحیت
  4. بسیاری از مراجع و فقهای عظام کنونی مخالف فلسفه هستند/ نگاهم به مدرنیته سطحی نیست
  5. اسلام در مقایسه با مسیحیت و یهودیت به مناسک عبادی اجتماعی توجه بیشتری دارد

پارک علم و فناوری قم

zohur