۱۲ شهریور ۱۳۹۳ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، در متن این مطلب آمده است: احتمالاً این تعبیرها را که بعضی می ‌ گویند «هوالعالم» و بعضی هم می ‌گویند «خدا اعلم است»، شنیده‌اید. دسته اوّل می‌گویند: نگویید اعلم است چون اصلاً عالم خود خداست و شاید تعبیر صحیح هم همین است.


لذا اعلم معنا ندارد، عالم خود خداست و مابقی رؤیت العین است، یعنی به علم نگاه می ‌ کنند. همان‌گونه که ملائکه هم به این علم نگاه می ‌کنند « ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِکَةِ ‏» وإلّا علم را که خودشان ندارند علم را خدا می دهد. او عالم است و علم می  دهد. «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها » هم همین است. آدم که چیزی نمی دانست خدا علم را نشانش داد. پس ما هیچ چیزی نمی دانیم و خدا عنایت می ‌کند. لذا عالِم بما هو عالِم، در عالَم فقط یکی است و آن واجب الوجود ذوالجلال و الاکرام است. دیگران و لو انبیاء وحضرات معصومین (ع) اصطلاحاً عالمند. تنها عالم حقیقی خودخداست و آنهای دیگر رؤیت علم هستند.


به تعبیر دیگر این‌طور بیان کنیم که برای آنها کشف حقایق علم است. علم لدنی هم به همین معناست. خودشان که علم نداشتند، خدا این علم را برایشان مکشوف کرد.

مطالب مرتبط :
  1. انقلاب اسلامی یکی از ۵ حادثه بزرگ تاریخ عالم است/ از رسول‌الله تا ثارالله و از روح‌الله تا بقیه‌الله عالم را تغییر داده‌اند
  2. تفاوت روزه با بقیه عبادات در چیست/ برخی مسلمانان در ظواهر ماه رمضان متوقف هستند
  3. عالم خیال برزخ میان عالم معقول وعالم محسوس است
  4. تقلیل دین به معنویت به معنای ناقص انگاشتن دین است/ کمال دین نظر هماهنگ به دنیا و آخرت است
  5. بزرگ‌ترین معجزه پروردگار عالم چیست؟

پارک علم و فناوری قم

zohur