۲۱ تیر ۱۳۹۳ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده عصر روز گذشته ۲۰ تیرماه در همایش «انسان عفیف»، با اشاره به فرارسیدن روز عفاف و حجاب اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور سال ۱۳۸۴، سالروز قیام مشهد علیه قانون کشف حجاب و واقعه مسجد گوهر شاد را به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری کرده است. سیاستهای از بالا به پایین، دستوری، بخش نامه ای و مدرنیزاسیون رضاخان واکنش و مخالفتهای مردم و علما را در زمان خود به همراه داشت و به رهبری روحانیت مردم این مخالفتها و واکنش خود را به این سیاستها نشان می دادند.


وی افزود: قبل از اجرای قانون کشف حجاب، برای آماده سازی زمینه های این قانون در ۶ دی ماه ۱۳۰۷ قانون متحدالشکل بودن البسه تصویب شد و پس از واقعه گوهرشاد با بی اعتنایی به مخالفتها و واکنشهای مردم و روحانیت در ۱۷ دی ۱۳۱۴ جشن فارغ التحصیلی دانشسرای مقدماتی دختران در تهران کشف حجاب را به طور رسمی و علنی اعلام کردند و با زور سرنیزه مردم را به سمت این سیاست پیش بردند که البته بعد از اشغال ایران و استعفای رضاخان دیگر این سیاستها با آن شدت اجرا نشد و زنان در انتخاب پوشش خود آزاد بودند و بعد از آن اگر بی بند و باری در رفتار زنان و دختران مشاهده می شد، هم مردم واکنش نشان می دادند و هم علما مخالفت می کردند.


وی به وضعیت پوشش زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: پوشش زنان در تمامی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از موضوعات قابل توجه محافل فکری و فرهنگی ایران بوده با این حال ما در دهه دوم انقلاب اسلامی به طور جدی با معضلی به نام پدیده بدحجابی مواجه نبودیم و به دلیل فضای حاکم بر آن دوران کمتر ما با این پدیده و بروز و ظهور آن مشکل داشتیم اما در دهه های بعدی به دلایل عدیده فرهنگی و سیاسی و اجتماعی زمینه های بروز و ظهور بدحجابی بیشتر فراهم شد.


معاون رئیس جمهور در امور بانوان با اشاره به تحلیل های ارائه شده در زمینه تبیین و چرایی شکل گیری بدحجابی اظهار کرد: یک تحلیل مبتنی است بر نقش تهاجم فرهنگی در شکل گیری این مسئله که بیشتر از طرف اقشار متدین و مذهبی و روحانیون و بیشتر مسئولان فرهنگی کشور این تحلیل ارائه می شود.


وی افزود: تحلیل دیگر مبتنی است بر نقش سیاستهای فرهنگی غلط در دولتهای گذشته و اقدامات عجولانه و نسنجیده و شتاب زده بعد از انقلاب و کج سلیقگی ها و سخت گیری های مربوط به رنگ و جنس و اندازه لباس و اجبارهای تحمیلی بر جوانان بنام دفاع از حجاب و پوشش که منجر به دلزدگی و بروز عقده هایی شد که با گشوده شدن اولین روزنه های باز فرهنگی در دولت های سازندگی و اصلاحات سر باز کرد.


مولاردی در مورد راهکارها نیز گفت: این راهکارها متناسب با تحلیلهاست؛ به ویژه در تحلیل دوم ما با راهکارهایی مواجه هستیم که عمدتا بر درونی سازی فرهنگ دینی و اغناء آحاد جامعه به انضمام تولید البسه و پوشاکی که از مؤلفه زیبایی در کنار پوشیدگی برخوردار باشد و با نوآوری به این مؤلفه زیباشناختی زنان و دختران اهمیت قائل شود که این راهکار برخوردهای امنیتی را کارساز نمی داند. در سال ۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را در بیش از ۳۰۰ بند به تصویب رساند و ابلاغ کرد؛ هریک از بندها دارای وظایف متعددی برای حدود ۲۶ دستگاه اجرایی، قضائی و تقنینی کشور است.


معاون رئیس جمهور در امور بانوان اظهار کرد: در مقدمه این قانون ما داریم که اشاعه و تعمیق عفاف و حجاب نیازمند آموزش های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است و بدیهی است در کنار شرایط مساعد اجتماعی برای ارزش تلقی کردن آن و الگوپذیری این فرهنگ نیازمند درونی و نهادینه شدن آن در وجود افراد است و بدون شک رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت و توجه جدی همه نهادها و دستگاه ها به صورت مستمر و هدفمند است.


وی افزود: پیگیری این مصوبات ابتدا به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور محول شد با توجه به اینکه دستگاه ها در ارتباط با این مصوبه عملکرد مناسبی نداشتند، در سال ۸۷ نظارت بر اجرای این قانون به وزارت کشور سپرده شد؛ بسیاری از بندهای این مصوبه از نظر فن قانون نویسی فاقد اوصاف یک قاعده حقوقی است و ضمانت اجرایی ندارد و در حد یک توصیه اخلاقی تعریف می شود، از طرف دیگر تصویب این قانون ما را به این واقعیت رهنمون می کند که ما در زمینه نهادینه شدن ارزش ها از طریق خانواده و نظام آموزش و پرورش عملکردمان قرین موفقیت نبوده چرا که با توجه به واقعیت هایی که در جامعه امروزی شاهد آن هستیم و خانواده ها بخشی از کارکرد خودشان را به نظام آموزش و پرورش واگذار کردند و این لازمه زندگی مدرن و گذار از زندگی سنتی به زندگی مدرن است و با اعتماد و اطمینانی که بعد از انقلاب اسلامی خانواده ها به مدارس و نظام آموزشی داشتند، موجب شد اهداف تربیتی خانواده ها محقق نشود.


مولاوردی با اشاره به آغاز کار دولت یازدهم و سیاست این دولت در قبال حجاب و عفاف گفت: دولت یازدهم ادامه برنامه هایی که در دستور کار دولت های گذشته بوده را پیگیری کرده است و آخرین تحولی که در عرصه رعایت و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در وزارت کشور داشته، تشکیل کمیته صیانت از حقوق شهروندی و امنیت عمومی بود که به راهکارهای ترویجی و تبلیغی که به دستگاه ها ابلاغ شده مبادرت کرده و دفتر بازرسی درون سازمانی و برون سازمانی را برای نظارت بیشتر و اجرای وظایف دستگاه ها فعال کرده است. کمیسیون فرهنگی دولت نیز آسیب شناسی وضع موجود و عملکرد را در دستور کار خود قرار دارد و با گزارش گیری از دستگاه ها در حال انجام وظیفه در این حیطه است.


معاون رئیس جمهور در امور بانوان اظهار کرد: در هفته های گذشته سلسله نشستهایی در مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد که دومین نشست فردا همزمان با روز عفاف و حجاب برگزار خواهد شد با عنوان «حجاب؛ آسیب شناسی سیاستهای گذشته و نگاهی به آینده» که امیدواریم در کنار مجموعه برنامه ها و فعالیت هایی که در این زمینه در حال انجام است، بتواند به یک راهکار درست ما را رهنمون کند.


وی با اشاره به وضعیت جدید گفت: امروز جوانان ما با سؤالات و چالشها و شبهات اساسی در این زمینه مواجه هستند و به نظر می رسد پاسخگویی به این سؤالات می تواند راهگشا باشد؛ اینکه به هر شکلی مشخص شود که دایره دخالت دولت در این حیطه تا چه حدی است و با چه ابزاری به این ورود خود ادامه دهد و اینکه آیا کنترل رفتارها بدون توجه به آثار آن در درون انسان ها و اعتقادات و باورها می تواند ادامه داشته باشد و اینکه با پافشاری به راه و روش گذشته به چه اهداف و نتایجی می خواهیم دسترسی پیدا کنیم.

مطالب مرتبط :
  1. ضرورت فرهنگ سازی نسبت به وقف/ نظام جامع تحول اقتصادی در وقف تدوین گردد
  2. همایش «انسان عفیف»در بیست و دومین نمایشگاه قرآن برگزار می شود
  3. نمایشگاه قرآن به آینه‌ای از جریان سازی و فرهنگ سازی قرآنی تبدیل شده است
  4. حساسیت در انتقال فرهنگ دینی مانع گسست فرهنگی می شود/ ضعف ما در توزیع فرهنگ دینی است نه تولید آن
  5. زمینه های خرافات دینی در جامعه/ ذهنیت سازی نسبت به مسائل دینی وظیفه اندیشمندان است

پارک علم و فناوری قم

zohur