۲۶ فروردین ۱۳۹۳ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، چهارمین جلسه از درسگفتارهای اندیشه سیاسی امام علی(ع) در نهج البلاغه با تدریس دکتر فرزاد جهان بین، استاد دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین اخیرا برگزار شد.


وی در این جلسه به موضوع ضرورت و شرایط حاکم اسلامی پرداخته شد و با مروری بر بحث جلسه گذشته «ضرورت حکومت از منظر امام علی(ع)» به بحثی از کتاب مکاسب مرحوم انصاری اشاره کرد که در آن موضوع «حاکم جائر و عادل در برابر حکومت الله بیان شده بود. وی بزرگترین بلایی که می شود یک جامعه به آن دچار شود را «تحت ولایت جائر و حکومت طاغوت قرار گرفتن» دانست.


این استاد دانشگاه، در ادامه توضیحاتش گفت: دلیل اینکه این می گویم بزرگترین بلا برای یک جامعه اینست، تقابلی است که حاکم جائر در برابر حاکم عادل دارد. همانطور که در سوره بقره،‌ آیه الکرسی آمده است حاکم عادل،‌ جامعه خود را از تاریکی نجات می دهد و به نور واقعی هدایت می کند. اما حاکم جائر و طاغوتی، ‌مردم را از نور به سمت تاریکی و ظلمات هدایت می کنند و موجب تباهی آنان می شود.»


جهان بین،‌ با اشاره به بحث کارکردهای حکومت که در جلسه پیش ارائه شد، حکومت را دارای دو سطح کارکرد دانست و در توضیح سطح اول این کارکردها، کارکردهای عمومی را برشمرد و در این مورد گفت: کارکردهای عمومی، کارکردی است که همه حکومتها باید آنرا داشته باشند. با توجه به نامه ۵۳ حضرت امیرالمؤمنین(ع) که خطاب به مالک اشتر والی جدید مصر نوشته بود، «آبادانی و رفاه»، «تأمین امنیت» و «رتق و فتق امور» سه وظیفه مهم حاکم اسلامی است که مهمتر از آنها «اصلاح اهل مملکت و هدایت معنوی جامعه» است.»


جهان بین در توضیح این وظیفه نظام اسلامی، گفت: چون حکومتهای متعارف دنیا بر مبنای پایه های مادی است تمام اهداف آنها در نیازهای مادی خلاصه می شود. مهمترین وظیفه نظام اسلامی به قول مرحوم ملاصدرا، ارشاد مردم است.


این استاد دانشگاه، در ادامه بحث مشروعیت و مقبولیت حکومت و حاکم اسلامی را مطرح کرد و با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) همیشه در جامعه اسلام مورد احترام بوده، اتفاق سقیفه را یک کودتا دانست که با ابهامات و سؤالات زیادی حضرت علی را از حق اصلی خود بازداشت.


جهان بین با اشاره به نامه ۶ نهج البلاغه که حضرت علی خطاب به معاویه نوشته است،‌ بحث مشروعیت حاکم اسلامی را بیان می کند. در این نامه اشاره شده است که؛ این مردمى که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کرده بودند، به همان شیوه با من بیعت کردند. پس آنرا که حاضر است، نرسد که دیگرى را اختیار کند و آنرا که غایب بوده است نرسد که آنچه حاضران پذیرفته اند نپذیرد. شورا از آن مهاجران و انصار است. اگر آنان بر مردى هم رأى شدند و او را امام خواندند، کارشان براى خشنودى خدا بوده است و اگر کسى از فرمان شورا بیرون آمد و بر آن عیب گرفت یا بدعتى نهاد باید او را به جمعى که از آن بیرون شده است باز آورند. اگر سر بر تافت با او پیکار کنند؛ زیرا راهى را برگزیده که خلاف راه مؤمنان است و خدا نیز در گردن او کند، گناه آنچه را خود متولى آن شده است.


این استاد دانشگاه،‌ همین بیعت حداکثری را نماد تأیید مشروعیت حکومت دانست که با بیعت مهاجران، انصار و اصحاب بدر و… مقبولیت لازم را یافته و تشکیل گردید.


سلسه درسگفتارهای اندیشه سیاسی امام علی(ع) در نهج البلاغه با تدریس دکتر فرزاد جهان بین، روزهای چهارشنبه در محل همایشهای کانون اندیشه جوان،‌ واقع در خیابان وصال شیرازی،‌ کوچه بهنام برگزار می شود. علاقه مندان می توانند جهت شرکت در این درسگفتار و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۷۰۸۴۰ و۴۱ داخلی ۱۰۷ واحد آموزش تماس برقرار کنند.


علاقه مندان می توانند فایل صوتی این جلسه را http://www.canoon.org/UserFiles/File/JAHANBIN4.mp3 از دانلود کنند.

مطالب مرتبط :
  1. اراکی: همه جامعه اسلامی می‌تواند توسط زن مسلمان اصلاح شود
  2. اصول مهم تربیت فرزند؛ از نظم و انضباط تا هدایت معنوی
  3. اصلاح عرصه سیاست، سبک زندگی مردم را تغییر خواهد داد/ امام رضا(ع) سیاسی‌ترین امام
  4. کار منزل وظیفه فقهی زن نیست بلکه وظیفه اخلاقی است/ مرد مسئول حمایت و تامین عزتمندانه زن است
  5. «وظیفه‌گرایی اخلاقی از دیدگاه کانت» منتشر می شود

پارک علم و فناوری قم

zohur