۱۳ مرداد ۱۳۹۳ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، وهابیت فرقه‌ای است که در قرن ۱۲ هجری در درعیه از مناطق نجد عربستان ظهور یافت و بر اساس اندیشه ظاهرگرایی محمدبن عبدالوهاب و در سایه شمشیر محمد بن سعود رشد نمود. باورها و آموزه‌های این فرقه از همان آغاز با نقد اندیشمندان جهان رو به رو شد.


در این کتاب می‌خوانیم: «وهابیت و منشأ آن»، «گفتاری درباره ستم وهابیت»، «عقیده وهابیت»، «بطلان مذهب وهابیتِ خارج از دین»، «تجسیم در مذهب وهابیت»، «وهابیت و کنار نهادن عقل»، «وهابیت و نفی اجماع»، «اجماع چیست»، «وهابیت و نفی قیاس»، «قیاس چیست» و «وهابیت و تکفیر تقلیدکنندگان».


در ذیل موضوعی با عنوان وهابیت و منشأ آن آمده است: «وهابیت فرقه ای است منسوب به محمد ابن عبدالوهاب. ابتدای ظهور وی در سال ۱۱۴۳ بود. وی پس از پنجاه سال به شهرت رسید و عقاید انحرافی خود را در نجد آشکار ساخت. محمد بن سعود حاکم «درعیه» سرزمین مسیلمه کذاب نیز او را در این امر یاری رساند و اهالی آن سرزمین را به پیروی از محمد بن عبدالوهاب مجبور کرد.


آنان نیز از او پیروی کردند! و پیوسته قبیله به قبیله فریفته او شدند تا اینکه فتنه او فراگیر و آوازه‌اش بلند و نیرومند شد و اهل بادیه از او به هراس افتادند. ابن عبدالوهاب به مردم می‌گفت: من شما را جز به توحید و شرک‌ نورزیدن در عبادت خداوند متعال فرا نمی‌خوانم. آنان نیز در پی او رفتند تا آنکه ملک عقایدش گسترش یافت. وی در سال ۱۱۱۱ به دنیا آمد و در سال ۱۲۰۷ درگذشت.


در بخش دیگری از این کتاب به موضوعاتی همچون «وهابیت و تکفیر مسلمانان»، «وهابیت و نفی توسل»، «توسل و ادله جواز آن»، «وهابیت و تکفیر کسی که می‌گوید یا رسول‌الله(ص)»، «وهابیت و تکفیر زائران قبور» و «وهابیت و تکفیر کسی که به غیر خدا سوگند می‌خورد و نذر و قربانی می‌نماید» پرداخته شده است.


وهابیت و تکفیر مسلمانان عنوان موضوع دیگری از کتاب فجر صادق است که ذیل آن می‌خوانیم: ابن عبدالوهاب همان‌گونه که گفتیم، با پیروی از هوای نفس خویش، در پی ابداع دین جدیدی بود تا در سایه آن به ریاست برسد. ولی دریافت که چنین چیزی جز در سرزمین‌هایی که مردمان آن، از سویی بسیار جاهل باشند و از سویی تمسک به اسلام داشته باشند، عملی نیست.


از این رو، بدعتهای خود را در قالب دین اسلام مطرح نمود و برای تکمیل کادر خود، با شبهه‌ای قرآنی به تکفیر تمام مسلمانان پرداخت. بهانه وی برای تکفیر مردم، توسل آنان به پیامبر اکرم(ص) و دیگر انبیاء و اولیاء و صالحین بود.


وی همچنین نذرها و قربانی‌ها و … که در پی این توسل‌ها انجام می‌شد را عبادت دانسته با تمسک به اینکه در قرآن عظیم آمده است که هر کس غیر خداوند را عبادت کند مشرک است، تمام موحدان را به سبب انجام این امور مشرک قلمداد کرد و پس از تکفیر تمام مخالفان خود، بلاد آنان را نیز بلاد حرب اعلام کرد و خون آنان را مباح و اموالشان را حلال دانست. این در حالی است که خداوند می‌فرماید: «ان الدین عندالله الاسلام: دین در نزد خدا، اسلام (تسلیم‌ بودن در برابر حق) است».


کتاب فجر صادق (فی الرد علی الفرقة الوهابیه المارقه) نوشته جمیل صدقی زهاوی و ترجمه سیدابوالقاسم غضنفری از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر در زمستان ۱۳۹۲ با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه در ۱۲۰ صفحه به قیمت ۳۰۰۰ تومان چاپ و روانه بازار شده است.


کتابخانه تخصصی حج و زیارت به عنوان نخستین کتابخانه دیچیتالی در پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت با بیش از یکهزار عنوان کتاب با موضوع حج و زیارت قابل دسترسی عموم مردم است.

مطالب مرتبط :
  1. برادران سنی اولین قربانیان جریان تکفیری وهابیت هستند
  2. فرقه وهابیت تداوم افکار بنی امیه است
  3. جامعه وهابی در صدد نقد محمد عبدالوهاب است/ وهابیت شرکت نکردن در جنگ را معادل کفر می داند
  4. نقطه اشتراک کمونیست، مکتب غرب و آمریکا با وهابیت/ یکی از اصلی‌ترین مشکلات گمراهی وهابیت کمرنگ کردن مسائل غیبی است
  5. تکفیری ها خطری برای کیان اسلام/ شیعه و اهل سنت هر دو هدف تکفیری ها هستند

پارک علم و فناوری قم

zohur