۲۳ مرداد ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


دکترحسن قنبری استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم در مورد  اینکه از آغاز انقلاب شاهد سکانداری مدیران غیر مرتبط در حوزه علوم انسانی در این حوزه بوده ایم به طور کلی نگاه فردی که مهندسی و علوم پایه خوانده به علوم انسانی چیست به خبرنگار مهر گفت: این مسئله یکی از دردهای تحصیلکردگان علوم انسانی است. متأسفانه از آغاز انقلاب تا کنون وقتی به وزرای علوم نگاه می کنیم وزیری پیدا نمی شود که در علوم انسانی متخصص بوده باشد.روسای دانشگاه ها هم تقریباً همینطور است از میان تحصیل کردگان فنی و مهندسی بیشتر انتخاب می شوند.


وی افزود: این انتخاب، اثر بسیار منفی در حوزه علوم انسانی گذاشته است، زیرا حوزه علوم انسانی کاملاً متفاوت با علوم طبیعی و فنی است. یعنی کسی که علوم فنی و مهندسی خوانده چارچوب های ذهنی اش کاملاً در حوزه های خاص خودش است و ایندو تفاوت های نگرشی ژرفی دارند.


این محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ و فلسفه ادامه داد: در حوزه علوم انسانی به خصوص حوزه دین و فلسفه که من در آن تخصص دارم نگرش ها کاملاً با نگرشهای فنی یا غیرعلوم انسانی متفاوت است. متأسفانه سیطره مدیران غیرمرتبط در حوزه علوم انسانی ضررهای زیادی برای علوم انسانی  به بار آورده و وضع علوم انسانی کشور را اسفناک کرده است.


قنبری تصریح کرد: در حوزه فلسفه های مضاف که جای نظریه پردازی بنیادی است و این علوم هستند که باید برای دیگر علوم مبنا باشند وضعیت بر عکس است و آن علوم دیگر برای علوم انسانی مبنا می سازند و تعیین تکلیف می کنند.حالا ببینید در منظر و مرآی عمومی در حوزه های تربیتی و حوزه های مختلفی که به نوعی به علوم انسانی بر می گردد چه وضعی داریم. شاید این وضع اسفناک به همین سیطره علوم غیر مرتبط به علوم انسانی بر علوم انسانی باشد. در حالی که در کشورهای صاحب فرهنگ و دانش درست برعکس این است. علوم انسانی در حرکت و نظام و برنامه و فرهنگ آنها بسیار مؤثر بوده و به دانشجویان و دانشمندان علوم انسانی بسیار اهمیت داده و می دهند. در آلمان تیزهوشان و نخبگان انتخاب اولشان گزینه های علوم انسانی است. به خاطر اینکه در آنجا به این علوم بها می دهند ولی در کشور ما تیزهوشان سراغ رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه می روند آخرش هرچه ماند علوم انسانی را انتخاب می کنند. تمام معضلاتی که در حوزه های مختلف فرهنگی داریم همه اش ناشی از عدم توجه به علوم انسانی است.


این استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم درمورد چرا سکان مدیریتی حوزه های علوم انسانی به فارغ التحصیلان این حوزه ها واگذار نشده است گفت: به لحاظ ریشه یابی و جامعه شناختی و فرهنگی واقعاً نمی دانم چه اتفاقی افتاده که اینطور شده است. شاید عدم اعتماد به فارغ التحصیلان علوم انسانی باشد که این نگرش در فرهنگ ما است که تحصیل کردگان علوم طبیعی باهوش تر و کارآمدتر از تحصیل کردگان علوم انسانی هستند و وقتی رتبه وشأن علوم انسانی پائین تر از علوم طبیعی در نظر گرفته می شود طبیعی است که به علوم انسانی توجه نمی شود و به تحصیل کردگان این حوزه بی اعتنایی و حتی بی اعتمادی می شود.

مطالب مرتبط :
  1. تفاوت علوم انسانی و علوم طبیعی/ آیا دین درباب علوم طبیعی حرف دارد
  2. گامی موثر در راستای تحقق نوآوری در علوم انسانی و کاربردی سازی یافته های علوم انسانی رقم خورد؛تفاهم نامه مرکز رشد علوم انسانی و مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما به امضا رسید
  3. نبودن فلسفه علوم انسانی از دلایل عدم رشد علوم انسانی در ایران است/ ضرورت فلسفه‌های مضاف
  4. توجه اندک به علوم انسانی/ لزوم نصب افراد متخصص در مدیریت علوم انسانی
  5. ضرورت شناخت علوم انسانی با روش های کاربردی

پارک علم و فناوری قم

zohur