۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی در سومین همایش تجلیل از چهره های برتر تبلیغ استان تهران که سه شنبه ۹ اردیبهشت در اداره تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، طی سخنانی درباره بایسته های تبلیغ دینی گفت: راهبرد آینده دشمن در قبال انقلاب اسلامی چیست؟ از اختلاف شیعه و سنی گذشتند و به اختلاف شیعه با شیعه دارند فکر می کنند. ماجرای بحرین را می خواهند جمع کنند اما چه بسا آنها نیم نگاهی به قدرت شیعه در این منطقه می کنند. در جهان معاصر بحث ضرورت تقریب آنقدر هست که مبلغین باید بدان توجه کنند.


وی افزود: یک اندیشمند روسی در زمان گورباچف گفته بود که ما با دو قرائت از اسلام در جهان معاصر روبرو هستیم یک قرائت ایران و رهبرانش از اسلام و دیگری قرائت طالبان( در دوره قبل) و تکفیری های(امروزی) درباره کارکردی که دشمن در قبال انقلاب اسلامی خواهد داشت باید بگوییم دیگر چه کاری بوده که آنها نکردند. به نهایت خشونت دست زدند و کسانی که به شیعیان نزدیک بودند و کسانی که در خط مقدم اسرائیل بودند را به جرم دفاع از انقلاب اسلامی سر می برند.



رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر نگاه تقریبی مقام معظم رهبری، هشدار داد: رویکرد جدید دشمن این است که شیعه را می خواهد با شیعه در قبال ولایت فقیه به جان هم بیندازند ولی قطعا در ایران چنین توفیقی نخواهند داشت.


وی با بیان اینکه امام(ره) در جهان بشری تحول ایجاد کرد، یادآور شد: نگاه به رفتار، سلوک و گفتار امام برای ما درس است و مقام معظم رهبری هم جانشین در این زمینه هستند. ما اسلام خنثی و بی حرکت و اینکه فقط نقل تاریخ کند نمی خواهیم. ما اسلام جهت دار می خواهیم که مسائل امروز را بتواند راهبری کند و در مدل بشر امروز سبک زندگی ارائه دهد.


حجت الاسلام خاموشی به فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فضای مجازی و انیمیشن اشاره کرد و گفت: برای این منظور بودجه های خوبی صرف شده است و ایران اکنون در زمینه انیمیشن در سطحی رسیده است که بازار جهانی خوبی پیدا کرده است که البته راه زیادی در پیش است.


وی تحولات اخیر در حوزه ارائه تولیدات نوشت افزاری و اسباب بازی را ناشی از تلاش و زیرسازی های سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک ارگان فرهنگی توصیف کرد و گفت: سازمان با بخش خصوصی ارتباطات خوبی ایجاد کرده است و ما هم ضرورتی نمی بینیم که در بسیاری از فعالیتها نام سازمان آورده شود.


رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فعالیتهای رسانه های خارجی تأکید کرد: دیواره رسانه های غربی بنا بر یک دیوار شیشیه ای است که سنگ خوری خوبی دارد. آنها در قبال تهاجمی که علیه ما خرج می کنند، دست ما برای حمله به آنها بازتر است. باید در مسائل تهاجم در عرصه فرهنگ نقطه ای و خطی حرکت کرد همچنان که مقام معظم رهبری به «جبهه فرهنگی انقلاب» اشاره کردند و در رسانه ها شنیده اید که دشمن از لشکر سایبری ایران خبر می دهد و دشمن در قبال حرکتهای فنی توسط جوانان ایرانی و مسلمان در جهان اسلام از ما هراس دارد برای همین است که دست به حذف شبکه های ما میی زنند و این در حالی است که ما در مقایسه با تعداد شبکه های متعددی که آنها دارند، از امکانات بسیار بسیار کمی برخورداریم لذا برای همین شبکه های ما را می بندند.


حجت الاسلام خاموشی در پایان تأکید کرد: ما پیشرفت شگرفی در این عرصه داشتیم اما چون جنگ نرم است دشمن با همه قوا به میدان آمده است، اما واکنشهای آنها نسبت به کوچکترین توفیقات و فعالیتهای ما در فضای سایبری گویای این است که آنها از اقدامات ما در خنثی سازی تهاجم دشمن به هراس آمده اند.



بی توجهی رسانه ملی نسبت به چهره های ماندگار تبلیغ


به گزارش مهر، حجت الاسلام نصیر نیک نژاد رئیس اداره تبلیغات اسلامی استان تهران در بخشی از این مراسم با اشاره به اهمیت منبر و خطابه، از عدم توجه رسانه ملی به معرفی چهره های ماندگار تبلیغ انتقاد کرد و گفت: من یکبار به آقای ضرغامی در مورد نبود یک چهره ماندگان تبلیغ در میان چهره های ماندگار گله کردم که ایشان گفتند این دیگر کار شماست اما با وجود اینکه از شبکه های مختلف رسانه ملی برای پوشش این مراسم دعوت شد، اما یک حتی یک شبکه نیامد.  در حالیکه متأسفانه برنامه هایی را که فاقد کمترین محتوا است را به خوبی پوشش رسانه ای و تبلیغی می دهند در حالیکه پوشش چنین برنامه های مهمی که امروز نمونه ای از آن برگزار شده است، از وظایف آنهاست.


وی شبکه روحانیت و وعاظ را قوی ترین رسانه خواند و افزود: همانطور که مقام معظم رهبری و دیگر علما تصریح دارند بحث ذکر و ذاکر و مداحی و منبر ابزار منحصر به فردی است که مسلمانان و به ویژه شیعه در اختیار دارد. ما نشستهای مختلف آسیب شناسی در سازمان برگزار کرده ایم که جهت دهی و محتوابخشی به برنامه های دینی و مذهبی یکی از اهداف ما به شمار می رود و جامعه وعاظ خودشان از لحاظ محتوا بحمدالله کم ندارند اما برای جامعه مداحان چندین سال است که بحث آسیب شناسی را دنبال می کنیم و مجلات و نشریات و محتوای مناسب را در اختیارشان می گذاریم و اینکه می بینید در سالهای اخیر خیلی از آسیبها و آفات مجالس مذهبی و هیئات کاهش پیدا کرده است به دلیل برگزاری سلسله جلسات آسیب شناسی است که از سوی سازمان تبلیغات دنبال می شود.


حجت الاسلام نیک نژاد در پایان یادآور شد: برخی فکر می کنند که با آمدن برخی از وسایل ارتباط جمعی مثل تلویزیون و ماهواره و اینترنت منبرها از رونق افتاده است اما به نظرم وقتی منبرها از رونق می افتد که خود منبری ها از رونق بیفتند یعنی منبری متناسب با نیاز جامعه نتواند حرف بزند برای همین هرچه خود را به روز کنیم مخاطبان خاص خود را خواهیم داشت و باید تلاش کنیم معلومات مان را ارتقا دهیم و نیاز جامعه را درک کنیم و استمرار کار منبر و موفقیتش را نهادینه کنیم.


در پایان این مراسم از ۸ منتخب برتر حوزه تبلیغ حجج اسلام محسن قرائتی، سیدجمال الدین دین پرور، سیدمصطفی میرلوحی، حاج علی اکبری، علی ثمری، حاتم پوری، گواهی و صادقی رشاد با اهدای لوح تقدیر شد و ۱۷ مبلغ برتر استان تهران نیز معرفی و تقدیر شدند.

مطالب مرتبط :
  1. دومین همایش تجلیل از چهره های ماندگار تبلیغ برگزار شد/ برگزاری همایش حکمت مطهر
  2. تبلیغ چهره به چهره فراموش شده است/ مثنوی «موسی و شبان» مولوی کاملا ضد قرآنی است
  3. تبلیغ چهره به چهره کاملا فراموش شده است/ مثنوی «موسی و شبان» مولوی کاملا ضد قرآنی است
  4. الگوهای قرآنی در رسانه ها به مردم معرفی شود
  5. نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی/ بزرگداشت دو چهره ماندگار فلسفه

پارک علم و فناوری قم

zohur