۲ تیر ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که روز یکشنبه ۲ تیر ماه در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، طی سخنانی به مولفه های جامعه زمینه ساز ظهور پرداخت و گفت: جامعه ای زمینه ساز ظهور است که به بحث تربیت توجه ویژه ای داشته باشد. در جامعه مهدوی اگر عدل، رفاه، علم، پیشرفت، امنیت و… وجود دارد بخاطر این است که انسان هایی که در این جامعه هستند، متخلق به اخلاق الهی بوده و این انسان ها با ایمان راسخ به وظایف خود به خوبی عمل می کنند.


وی افزود: در جامعه ای که مردم حقوق یکدیگر را رعایت می کنند بسیاری از ناهنجاری ها از بین می رود، جامعه ای که زمینه ساز ظهور است باید نشانه هایی از جامعه مهدوی داشته باشد و نسبت به ویژگی های اخلاقی از برجستگی های خاصی برخوردار باشد. انتظار که یک عمل صالح و عبادت است نسبت به دیگر عبادات به مانند نماز باید بازدارنده و یا مثل حج باید پویا و پرتحرک باشد. انتظار فعال این است که منتظران وظیفه خود را بدانند و پذیرای حق بوده و روحیه صلح ستیزی در آنها باشد.


دکتر حسینی یادآور شد: وقتی جهان پر از ظلم می شود انسان های متخلق به اخلاق الهی و باورمند وظیفه خود را انجام دهند و در برابر ظلم بایستند و امر به معروف و نهی از منکر کنند. اگر این ایستادگی در برابر ظلم و فساد وجود نداشته باشد زشتی های ظلم و بی عدالتی و فساد نیز مشخص نمی شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بحث انتظار در صدر اسلام نیز وجود داشته است، گفت: اگر می بینید یهود در خیبر و طوایف دیگر است به یک معنا آنها نیز منتظر بودند و بر اساس شواهدی که در کتب مقدس آنها آمده است در پی لبیک گویی به ندای پیامبر(ص) بودند، اما چون آلوده زندگی دنیایی شده بودند و صرفا منافع خود را دنبال می کردند دیدند پذیرش اسلام منوط به دست کشیدن از خیلی از خواسته هایشان می باشد لذا در مقابل پیامبر(ص) ایستادند.


وی تاکید کرد: امام زمان که ظهور می کند بنا نیست صرفا از امدادهای الهی استفاده کند لذا باید جامعه به مرحله ای از رشد و بالندگی برسد که پذیرای حق و عدالت باشد، لذا باید تربیت انسان ها دستور همگان قرار گیرد. پیامبر وقتی کار خود را به تنهایی شروع کردند به تدریج این دعوت فراگیر شد امروز هم باید در بحث مهدویت به همین شیوه عمل کنیم و عواملی که موجب انحطاط و رکود در گسترش اسلام شد و نیز عواملی که موجب غیبت گردید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و جامعه زمینه ساز باید موانع ظهور را با تربیت انسان های مومن از بین ببرد. اگر در جامعه ما به بحث اخلاق، تربیت، معنویت و… بها داده شود ریشه بسیاری از مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… از بین می رود و اینطور نیست که صرفا با رفع مشکلات اقتصادی جامعه ای الگو و پایدار داشته باشیم و در این میان بحث تربیت اولویت دارد.


آیت‌‎الله اعرافی رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه در بخشی از این مراسم نیز به بحث انتظار و تربیت و تعامل این دو مساله پرداخت و با نگاهی روانشناختی به مساله انتظار گفت: انتظار یک مفهوم زنجیره وار است که با سلسله مفاهیم ارتباط دارد و از مفاهیم بسیار کلیدی است که در هر نظام تربیتی تاثیرگذار است.


وی افزود: مفهوم انتظار از پدیده های روانشناختی و از عواطف انسانی است که در همه انسان ها وجود دارد انتظار پدیده ای است که از یک طرف مبتنی بر مبانی معرفتی و از طرفی بازتاب های عملی دارد. انتظار به عنوان یک پدیده عاطفی و هیجانی مبتنی بر یک سلسله باورها و اعتقادات است که این اعتقاد و باور تولید انتظار و هیجان روحی می کند و به دنبال خود افکار و دغدغه ها و در نهایت رفتارهایی را در پی دارد.


رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه با بیان اینکه انتظار دارای مراتب است، تاکید کرد: انتظار همیشه همراه با دو عنصر دقیق است. نوعی درد فراق و دیگری امید به آینده که این فراق مبدل به وصال شود. از نگاه علم النفسی پدیده انتظار، پدیده ای محوری است و پشتوانه و زیرساخت و ابعاد گسترده روانشناختی و عملیاتی دارد.


آیت الله اعرافی انتظار را به مانند روحی برای بسیاری از مفاهیم تعالیم اسلامی توصیف کرد و افزود: بر این اساس نباید انتظار را جدای از منظومه مفاهیم و اندیشه های مهم دینی تلقی کنیم. انتظاری که در مکتب اهل بیت(ع) آمده است ضمن مشترکاتی که با مفهوم انتظار در دیگر ادیان دارد خود مختصاتی به همراه دارد. انتظار در مکتب اهل بیت(ع) ضمن اینکه پدیده اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و فکری است تفاوتش با انتظار در سایر ادیان این است که متعین و زنده و پویا است.


رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه در پایان به راهبردهای مهم حوزه انتظار و تربیت منتظران اشاره کرد و گفت: انتظار را یک پدیده جامع و منظومه‌وار بدانیم و آن را جدای از مفاهیم دینی ندانیم، دوم آنکه در مساله انتظار به مشترکات دیگر ادیان نیز توجه داشته باشیم، مفاهیمی چون انسان کامل، عدالت، رهایی انسان، جهانی شدن در پرتو ارزش های الهی مفاهیمی مشترک است که در بحث انتظار در دیگر ادیان نیز بدان اشاره شده است. همچنین نسبت به آسیب شناسی حوزه انتظار توجه ویژه ای صورت گیرد و چهارم آنکه انتظار را با نگاه منظومه‌وار در سیستم آموزش و پرورش ببریم تا بتوانیم زمینه تربیت انسان های متدین را فراهم کنیم.

مطالب مرتبط :
  1. رئیس جامعه المصطفی العالمیه : علوم انسانی باید با علوم اسلامی داد و ستد داشته باشد
  2. درسومین هم اندیشی مرکز رشد مطرح شد:مرکز رشد علوم انسانی باید با سازمان های مرجع و کلان کشور ارتباط داشته باشد
  3. روایات اهل سنت درباره وجود مهدی(عج) بیش از روایات شیعه/ انتقاد از مصداق‌یابی عصر ظهور
  4. رئیس جمهور آینده باید به فرهنگ و فرهنگیان با دیده احترام بنگرد/ ایران ریشه دارترین تعامل فرهنگی بین ملل و اقوام را داشته است
  5. مدیرانجمن مدیریت حوزه علمیه قم: نیازهای پژوهشی باید با خواسته های جامعه اسلامی سازگار باشد

پارک علم و فناوری قم

zohur