۱۲ تیر ۱۳۹۳ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، سومین نشست از سلسله جلسات نظام احسن و اسوه حسنه در آموزش قرآن چهارشنبه ۱۱ تیرماه با حضور جمعی از مربیان قرآن و سخنرانی محمدرضا معینی، دبیر کمیته علمی نمایشگاه بین المللی قرآن در سالن کنفرانس موزه دفاع مقدس برگزار شد.


معینی با اشاره به شیوه های آموزش قرآن در آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان طی ۱۲ سال در مدارس به شیوه ها و کتب مختلفی آموزش می بینند و خروجی این نوع آموزش به گونه ای است که همین دانش آموزان در دوره آموزش عالی نمی توانند یک صفحه قرآن را بخوانند.


وی با بیان اینکه باید برای آموزش انگیزه و رغبت ایجاد کرد، گفت: بسیاری از ما آموزه های قرآن را فرامی گیریم اما بعد از مدتی آنها را از یاد می بریم و این مسئله را نمی توان عمل کردن به قرآن دانست.


معینی با اشاره به شیوه آموزش قرآن پیامبر اکرم(ص) به مسلمانان، شنیدن را مهم ترین امر در یادگیری عنوان کرد و افزود: رکن اصلی شیوه آموزش قرآن پیامبر (ص) تلاوت است چر که گفته شده تا می توانید تلاوت کنید.


وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) برای آموزش قرآن یک آیه و سوره را بارها و بارها برای مخاطبان تکرار می کردند؛ این آیات و سوره ها را بخش بخش می کردند تا مخاطبان برای آموزش قرآن رغبت داشته باشند.


معینی تصریح کرد: در آموزش قرآن به شیوه رسول اکرم(ص) نیازی به جزوه و آموزش تجوید و مسائل اینچنینی نسیت چرا که قرآن همانطور که نازل شده آموزش داده می شود و به نوعی در این شیوه قرآن بر قلب مخاطبان نازل و ابلاغ می شود.


وی با بیان اینکه اگر قرآن بر قلب وارد شود دیگر از یاد نمی رود، گفت: وقتی بر قلب نشست همچون زبان مادری بر زبان جاری می شود و به مرور بر اعمال و رفتار جاری می شود.


معینی قلب را مناسب ترین جایگاه برای قرآن عنوان کرد و افزود: پیامبر در روایتی فرموده اند که «حاملان قرآن غنی ترین مردم هستند» که در ادامه حاملان قرآن را کسانی معرفی کرده اند که قرآن را در قلبشان قرار می دهند.


وی ادامه داد: وقتی قرآن در اعمال و رفتار ما تأثیر ندارد به این معناست که قرآن در قلب ما جای نگرفته است؛ وقتی قرآن در قلب ما جای بگیرد خواهیم دیدی که به بسیاری از مسائل حساس می شویم و مکانیسم قرآن در اعمال ما فعال می شود.


معینی اظهار کرد: برای آموزش قرآن عجله ای در کار نیست چرا که قرآن طی ۲۳ سال بر پیامبر نازل شد تا تأثیرپذیری بیشتری داشته باشد، بنابراین آموزش قرآن باید با تکرار و مرور زیاد صورت گیرد و تا جایی ادامه پیدا کند که نیاز است و قلب ظرفیت دارد.


وی با بیان اینکه در آموزش قرآن به شیوه پیامبر تدبر حضوری حاصل می شود، گفت: تدبر حضوری تدبری است که بدون اینکه ما کاری کنیم بر قلب ما می نشیند اما در تدبر حصولی باید برای نکته برداری از آموزه ها تلاش کنیم.

 

مطالب مرتبط :
  1. روش های خلاقانه پیامبر (ص) در آموزش تفکر/ روش سوال و تکرار برای تربیت افراد
  2. ویژگی های شخصیتی و اخلاقی پیامبر اسلام در قرآن/ پیامبر سند رحمت خداوند است
  3. ویژگیها و رموز شیوه تبلیغی پیامبر(ص)/ زندگی نکردن مبلغان با مردم یک آسیب ساختاری است
  4. آداب گوش دادن در سیره ائمه (ع)/ شیوه جالب مبارزاتی پیامبر(ص)
  5. تدبر از مهم‌ترین سرفصلهای مهم نزول قرآن است/ برپایی محفل انس با قرآن از اهداف اصلی مسابقات قرآن است

پارک علم و فناوری قم

zohur