۳۱ تیر ۱۳۹۳ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور ریموند ون‌آراگون استاد دپارتمان فلسفه دانشگاه بتل در پاسخ به این سؤال که آیا چیزی به نام فلسفه فلسفه دین داریم، و اگر داریم شما آن را چگونه تعریف می‌کنید؟ این گونه گفت که من وجود چنین چیزی را تصدیق می‌کنم.


وی تاکید کرد: این رشته علمی سؤالاتی را نه در قلمرو فلسفه دین، بلکه درباره فلسفه دین مطرح می‌کند. بنابراین سؤالی از فلسفه فلسفه دین ممکن است این طور مطرح شود که ما در فلسفه دین به دنبال تحقق چه امری هستیم؟ علمی که شاید بتوان آن را فرا ـ فلسفه دین نامید.


این استاد دانشگاه بیان داشت: از این روی، من فلسفه فلسفه دین را به عنوان رشته‌ای تعریف می‌کنم که سؤالاتی درباره ماهیت خود فلسفه دین مطرح می‌کند. معمولا فلسفه دین این گونه سؤالاتی را طرح می‌کند؛ آیا می‌توان باور دینی را عقلانی کرد؟ آیا خدا موجود است؟ آیا این امر که بیشتر مردم با مسائل دینی مخالف‌اند، این دلیل را به ما می‌دهد که باور دینی را رد کنیم؟


وی تصریح کرد: از سوی دیگر، فلسفه فلسفه دین این گونه می‌پرسد که آیا این سؤالات همان‌هایی هستند که باید در فلسفه دین پرسیده شود، آیا ما می‌توانیم پیشرفتی در این سؤالات داشته باشیم، این پیشرفت چگونه ممکن خواهد بود.


این استاد دانشگاه افزود: ماهیت و طبیعت فلسفه دین این است که درباره الزامات باور دینی عقلانی بپرسد، درباره وجود خدا، درباره مخالفت‌های دینی و سؤالاتی که در بالا بیان شد.


وی تأکید کرد: شاید بتوان مرزی میان فلسفه دین و الهیات فلسفی در جایی یافت، جایی که الهیات فلسفی، تفکر فلسفی را در باب مسائلی درباره خدا به کار می‌گیرد، ولی دانستن اینکه این مرز دقیقا در کجاست، دشوار است.


ریموند ون‌آراگون استاد فلسفه دانشگاه بتل در ایالت مینسوتای آمریکاست. او هم اکنون عضو هیئت علمی دپارتمان فلسفه دانشگاه بتل است. حوزه‌های مورد علاقه او عبارتند از: معرفت‌شناسی (مخصوصا معرفت‌شناسی دینی)، متافیزیک (به ویژه مسائلی مربوط به اراده آزاد) و فلسفه دین. وی مدرک دکترای خود را از دانشگاه نوتردام گرفته است.

 

مطالب مرتبط :
  1. حقوق و آموزش در اسلام کلاسیک بررسی شد/نزاع میان متألهان عقل باور با غیرعقل باور
  2. تأثیر عینی کردن بهشت و جهنم در زندگی/ قانون گریزی نشانه باور ضعیف به حسابرسی دقیق الهی است
  3. "الهیات فلسفی غزالی" منتشر شد
  4. نقد و بررسی مهمترین دیدگاه های مخالفان فلسفه در گفتگو با فنایی اشکوری/ اعتقاد دینی و تفکر فلسفی
  5. نظام باورهای دینی شامل سه گونه باور بنیادی، میانی و حاشیه ای است/ راهکار رسیدن به وحدت فکری در ادیان

پارک علم و فناوری قم

zohur