۲۵ مرداد ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


دکتر بهرام امیر احمدیان در مورد  اینکه از آغاز انقلاب شاهد سکانداری مسئولیت های غیر مرتبط در حوزه علوم انسانی در این حوزه بوده ایم به طور کلی نگاه فردی که مهندسی و علوم پایه خوانده به علوم انسانی چیست و چرا سکان مدیریتی حوزه های علوم انسانی به فارغ التحصیلان این حوزه ها واگذار نشده است به خبرنگار مهر گفت: شاخه های مختلف علوم هرکدام تخصص خودشان را لازم دارند بویژه علوم انسانی که اگر از دیگر رشته ها در سکانداری مدیریت های این حوزه استفاده بشود کارایی و کارآمدی مدیریت ها را کاهش می دهد.


وی افزود: همانطور که اگر از فارغ التحصیلان علوم انسانی برای مدیریت های علوم فنی و مهندسی و پزشکی استفاده شود با نقصان مواجه خواهیم شد برعکس آن هم همین وضعیت صادق است. ولی در کشور ما در حوزه علوم انسانی این امکان فراهم است که از متخصصین رشته های فنی و مهندسی و پزشکی برای اداره حوزه علوم انسانی استفاده شود . این مسئله سبب ناکارآمدی سیستم شده است. شاید امکان این مسئله به دلیل تصور غلط جامعه از علوم انسانی باشد که این علوم را سهل و آسان و راحت تصور می کنند و اینچنین همه می توانند از هر رشته ای وارد این عرصه بشوند.


این استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: این حالت را بویژه در علوم سیاسی مشاهده می کنیم، زیرا جامعه ما علوم سیاسی را یک علم محسوب نمی کند و هر کسی از هر رشته ای وارد این حوزه می شود که سبب بر هم خوردن تعادل علمی شاخه های علوم می شوند. اما چرا اجازه نمی دهند فارغ التحصیلان رشته های دیگر در رشته های فنی مهندسی پزشکی وارد بشوند طبیعی است که این کار سبب ناکارآمدی می شود و برای مثال در اداره بیمارستان یا معالجه بیماران یا در راه اندازی بخش صنعت و معدن مشکلاتی ایجاد می شود ولی چطور می شود که از رشته های فنی مهندسی و پزشکی وارد عرصه علوم انسانی می شوند و اظهار نظر می کنند و بویژه در سطوح بالای مدیریت به کار گمارده می شوند.


امیر احمدیان تأکید کرد: این کار بسیار نادرستی است و امید است هر کسی در رشته خودش به کار گمارده بشود تا کارایی نظام بالا برود. باید یک تفکر نویی در علوم در زمینه های مختلف علمی به جامعه از طریق رسانه ها تزریق بشود که گفته شود هرکدام از این شاخه های علوم برای خودش سلسله مراتبی دارد و بایستی از فارغ التحصیلان خود آن رشته ها برای مدیریت آنها استفاده بشود.


استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: رشته های علوم انسانی و اجتماعی پیچیدگی های خاص خودشان را دارند که به ذهن کسانی که در این رشته ها تبحر و تخصص ندارند آسان به نظر می رسد و به خودشان اجازه می دهند که در این رشته ها وارد بشوند. این کج فهمی سبب افت علوم انسانی در ایران شده در حالی که علوم انسانی اداره جامعه را بر عهده دارد و با روح و روان مردم و با پدیده های اجتماعی که ملموس نیستند و دیده نمی شوند ولی در عین حال در مدیریت جامعه بیشترین و مهمترین نقش را دارند سروکاردارد.


این محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی اظهار داشت: از این جهت است که در سالهای گذشته شاهد کج فهمی ها و نادرستی ها درباره علوم انسانی شده ایم و درست کردن این مسئله مدت زمانی طول می کشد. مشکلاتی که در رشته های فنی مهندسی و پزشکی دیده نمی شود.


این نویسنده و محقق یادآورشد: در ایران به علوم انسانی اهمیت زیادی داده نمی شود برای اینکه مشاغلی که فارغ التحصیلان این رشته ها دارند بسیار کم درآمدتر از رشته های فنی مهندسی و پزشکی است . به همین جهت نخبگان و تیزهوشان کمتر رغبت دارند که در این رشته ها به تحصیل بپردازند در حالی که این تفکر غیرمنطقی و غیر علمی و از پایه نادرست است.

مطالب مرتبط :
  1. رتبه وشأن علوم انسانی پائین تر از علوم طبیعی در نظر گرفته می شود
  2. نبودن فلسفه علوم انسانی از دلایل عدم رشد علوم انسانی در ایران است/ ضرورت فلسفه‌های مضاف
  3. توجه اندک به علوم انسانی/ لزوم نصب افراد متخصص در مدیریت علوم انسانی
  4. گامی موثر در راستای تحقق نوآوری در علوم انسانی و کاربردی سازی یافته های علوم انسانی رقم خورد؛تفاهم نامه مرکز رشد علوم انسانی و مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما به امضا رسید
  5. برخی تصور می‌کنند اتصال معرفت قرآنی با علم بشری کفر است

پارک علم و فناوری قم

zohur