۲۵ خرداد ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی از اساتید حوزه و دانشگاه در نخستین نشست تخصصی دین و رسانه از سری نشست های تخصصی قطب علمی فلسفه دین که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: امروزه سرمایه گذاران با ایجاد شبکه‌ها،‌ خبرگزاری‌ها و مجموعه رسانه‌های قدرتمند، در دنیا نفوذ پیدا کرده و افکار عمومی را با خود همراه کرده‌اند.


وی در ادامه افزود: قدرتمندان دنیا با استفاده از رسانه‌ها، گاه از هیچ، همه چیز ساخته و از امری معدوم، موجودی خیالی ترسیم می‌کنند و گاه واقعیت و اتفاق مهمی را مخفی کرده و آن را «هیچ» جلوه می‌دهند.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قدرتمندان و رسانه‌ها با ابزارهای مختلف بر جو فکری دنیا تأثیر می‌‌گذارند، اظهار داشت: تئوری مارپیچ سکوت و نظریه برجسته سازی برخی از ده‌ها روشی است که می‌توان به کمک آن، واقعیت‌های ناموجود را موجود جلوه می‌دهد.


وی با بیان این‌که فیلم آمریکایی «سگ را بجمبان» قدرت رسانه‌ها را به تصویر می‌کشد، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که سگ دمش را می‌جمباند اما از عبارت «سگ را بجمبان» برداشت می‌شود که به کمک رسانه می‌توان اصل را از طریق چیزی که خود به تبع هست، به حرکت در آورد.


حجت‌الاسلام صادقی با بیان این‌که رسانه‌ها باید تابع عالم واقع بوده و گزارشگر صادقی از واقعیت‌های موجود باشند، ابراز داشت: به جای این‌که واقعیات رسانه‌ها را شکل دهند، به رسانه‌ها گفته می‌شود که واقعیت‌ها را شکل دهید. امروزه رسانه‌ها با این قدرت عظیمی که دارند، در خدمت تبلیغات و تغییر افکار عمومی قرار می‌گیرند و این تغییر اغلب در جهت باطل و گاه در جهت حق عملی می‌شود.


این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب همیشه بر اهمیت رسانه‌ها تأکید ورزیدند که باید در جهت انسان‌سازی و اشاعه حق قرار بگیرد و این‌که امام خمینی(ره) فرمودند که صدا و سیما یک دانشگاه عمومی است، تعبیر بی‌جایی نیست.


وی با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که فساد و انحراف در جامعه از فساد رادیو و تلویزیون ناشی می‌شود، گفت: صدا و سیما نباید خود فساد آفرین و یا حتی اصلاح آفرین باشد اما این نهاد در عمل صلاح و فساد را به جامعه تزریق می‌کند، بنابراین فساد نباید در صدا و سیما وارد شود.


حجت‌الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: دانش‌آفرینی در جامعه، اشاعه دانش و کمک به تولید علم یکی از نقش‌های رسانه‌ها است اما باید در جهت تولید و ترویج علم مفید و نافع باشند و علم مفید آن است که در جامعه به آن عمل شود و در ارکان و جوارح انسان‌ها ظاهر شود.


وی ادامه داد: علم نافع باید پیشرفت جامعه را به ارمغان آورد با نقش‌هایی همچون اطلاع‌رسانی، آموزشی و ترویجی ارتباط داشته باشد.

وی با بیان این‌که تمام برنامه‌های رسانه‌ها می‌تواند آگاهی آفرین باشند، افزود: یکی از نقش‌های عملی رسانه، آگاهی آفرین بودن آن و یکی از نقش‌های عقلی رسانه، ایجاد دانش مفید و مضر در جامعه است.


حجت‌الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: رسانه می‌تواند با ارزش‌گذاری بر علم و عالم، ترویج علم و ایجاد جو علم دوستی، نقش اجتماعی خود را ایفا کند؛ همچنین ارزش‌گذاری اقتصادی برای علم و آگاهی یکی از نقش‌های اقتصادی رسانه است که می‌توان به کمک آن روش کسب ثروت از طریق علم را آموزش داد.


وی تصریح کرد: رسانه می‌تواند نقش علم را در معادلات سیاسی و آثار قدرت‌آفرین آن بیان کند که چگونه می‌توان به کمک علم برای یک جامعه قدرت آورد و در معادلات سیاسی آن را به‌کار برد. روحانیان به عنوان نماینده و سخنگوی دین وظیفه دارند که امر به معروف و نهی از منکر را به صورت خاص انجام داده و سخن دین را با روش‌های مناسب تبلیغ کرده و به گوش مردم برسانند.


وی با اشاره به تکلیف روحانیان نسبت به رسانه در جهت تبلیغ و ترویج دین، گفت: امر به معروف و نهی از منکر، پژوهش و تربیت متخصص نسبت به رسانه یکی از وظایف روحانیان در جهت تبلیغ دین است.


حجت‌الاسلام صادقی با بیان این‌که روحانیان باید پژوهش‌های فراوانی در رابطه با رسانه داشته باشند، افزود: باید پژوهش‌های ویژه‌ای از سوی روحانیان در عرصه اخلاق، فقه، فلسفه، جامعه شناسی و روانشناسی رسانه صورت گیرد.


وی با بیان این‌که رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی و انتقال پیام هستند، تأکید کرد: یکی از وظایف روحانیان تربیت کارشناس دینی، هنری و ارتباطات برای رسانه در جهت تبلیغ دین است.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت نقش روحانیان نسبت به امر به معروف و نهی از منکر در عرصه رسانه و ارتباطات اظهار داشت: روحانیان غالبا در منابر و نماز جمعه‌ها به بدترین شکل ممکن به امر به معروف و نهی از منکر در عرصه رسانه می‌پردازند و گاهی نیز به امر و نهی نسبت به دستورات کلی همچون سالم بودن روابط زن و مرد در رسانه اکتفا می‌کنند.


وی ادامه داد: روحانیان تنها در برخی موارد به تذکرات موردی درباره رسانه می‌پردازند اما این کافی نبوده و باید گونه چهارمی نیز اتفاق افتد که روحانیان به صورت حرفه‌ای و دستورالعمل دادن به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند.


حجت‌الاسلام صادقی با بیان این‌که فلسفه سازی برای رسانه یک تراز برای جامعه اسلامی است، اظهار داشت: ما نیازمند یک نهضت در عرصه پژوهش‌های رسانه و مطالعات نظری هستیم.


وی ادامه داد: در عرصه هنرهای رسانه‌ای نیازمند مطالعات نظری در باب هنر و فلسفه الهی هنر هستیم چراکه به دلیل حاکمیت اندیشه سکولار، نگرش الهیاتی به اندیشه هنر وجود ندارد و نیاز به احیا و آفرینش فلسفه جدید الهی متناسب با فرهنگ اسلامی هستیم.


این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یافتن راه‌های عرضه ارزش‌ها در قالب‌های هنری یکی دیگر از وظایف روحانیان نسبت به رسانه است؛ ارزش‌های اسلامی و اخلاقی باید در قالب‌های هنری به مردم عرضه شود.


وی با بیان این‌که امروزه چهار روش مهم در جذابیت فیلم‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: جذابیت‌های جنسی، اظطراب و دلهره، تعلیق و خشونت چهار روش ایجاد جاذبه مادی در فیلم‌های جهان است که گاهی جذابیت طنز نیز به آنان اضافه می‌شود.


حجت‌الاسلام صادقی تصریح کرد: روحانیان باید بررسی کنند که از کدامیک از شیوه‌ها و ارزش‌های هنری فوق می‌توان برای عرضه ارزش‌های دینی استفاده کرد و یا ارزشی وجود دارد که جایگزین شیوه‌های فوق شده که با داشتن جاذبه، مخاطب را جذب کند.


وی در پایان گفت: امکان دارد که دین در رسانه وارد شود اما آن رسانه دینی نباشد که شبکه‌هایی همچون «بی بی سی» و «من و تو» از جمله این رسانه‌ها هستند؛ بنابراین رسانه دینی غیر از دین در رسانه است و باید رسانه دینی را تعریف کرد و این نیز از اهم موضوعات پژوهشی روحانیان در عرصه رسانه است.


نخستین نشست دین و رسانه صبح شنبه هجدهم تیرماه از سوی قطب علمی فلسفه دین وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سالن فرهنگ این پژوهشگاه در قم برگزار شد.

مطالب مرتبط :
  1. استفاده از ابزارهای نوین آموزشی در آموزشهای دینی به کودکان ضروری است
  2. سختگیری یا آسان گیری در تربیت فرزندان/ تربیت باید توام با آزاد منشی باشد
  3. جلد سوم مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی منتشر شد
  4. رئیس جمهور در همه کارها مفاهیم دینی را رعایت کند/ مناظره در شأن نامزدهای ریاست جمهوری نبود
  5. مناظره نشان‌دهنده منطق گفتار مناظره‌کنندگان است/ تجلی تربیت فردی در مناظره

پارک علم و فناوری قم

zohur