۱۷ خرداد ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، یکی از وظایف اساسی خانواده علاوه بر دنیا آوردن فرزندان توجه به مسائل تربیتی آنهاست. خانواده با فراهم کردن محیط مساعد، امکانات و شرایط مناسب و نظارت بر تربیت و آموزش فرزندان چنین کارکردی را مهیا می سازد. در گذشته و قبل از تاسیس مکاتب و مدارس تمام وظایف تعلیمی و تربیتی و ایجاد مهارت های شغلی بر عهده خانواده بوده و کودکان و نوجوانان از طریق آموزش های غیر رسمی و نزد پدران و مادران و افراد بزرگسال خانواده با آداب اخلاقی اجتماعی و همچنین حرفه و مشاغل مختلف جامعه آشنا می شدند.


با توجه به شرایط فعلی زندگی به خصوص در جوامع پیشرفته و پیچیده مقداری از این کارکرد بر عهده مهد کودک ها، مدارس و دیگر موسسات آموزشی و تربیتی گذاشته شده است. با این حال توجه به این نکته ضروری است که هیچ یک از این موسسات قادر نخواهند بود تاثیرات خانواده را به صورت کامل داشته باشند. بر این اساس ضروری است خانواده ها سهم خود را در این وظیفه به خوبی رعایت نموده و بر اهمیت آن اذعان داشته باشند.


چه بسا نابسامانی نسل جوان امروز به دلیل عدم تربیت کافی آنان در دوران کودکی است. امروزه ما به عنوان پدر و مادر با کوشش فراوان خود را مسئول تغذیه جسمی کودکان می شناسیم و از تغذیه روانی آنان غافل هستیم.


صرف نظر از استثنائات که هیچ وقت نمی تواند ملاک عمل واقع شود تربیت واقعی کودکان معمولا در محیط خانواده و در دست پر قدرت مادر است و همان طورکه مادران با مطالعات و افزودن دانش خود در تهیه غذای مناسب تر و لباس زیباتر برای فرزندان خود کوشا هستیم. لازم است در مشکلات زندگی و برخوردهای روزانه نیز راهنمای آنان باشیم. در صورتی که این روزها به علت دوری مادرران از محیط منزل علاوه براینکه تربیت کودکان به دست پرستاران ناوارد و بی علاقه افتاده و خود مادران نیز به هنگام مراجعت به منزل به علت کار روزانه زیاد آنقدر خسته اند که قدرت مصاحبت با فرزندان را از دست داده اند و یا به علت اشتغال های نامناسب به قسمی تغییر خلق و خو داده اند که آن عاطفه و احساس محبت واقعی مادری را به کلی فراموش کرده اند.


بدون شک زنان در اجتماع مسئولیتی بس مهمتر از پشت میز نشستن و مدیرکلی را دارند که تربیت فرزندان است و بدبختانه این روزها به عنوان کسب استقلال مالی و یا کمک به بودجه خانواده آن را به کلی فراموش کرده اند و کودکان را تنها و بی پناه، بی سرپرست و بی کس در خانه رها کرده اند و در بزرگی از اینکه کودکشان جوانی پرخاشجو و آزار رسان، انتقام جو و تندخو وبی بندوبار و نابسامان بار آمده در شگفت می شوند در صورتی که در حقیقت خود مسئول این طرز پرورش بوده اند.


شکی نیست هیچ کودکستان و پرورشگاه یا دامان مادربزگان بی حوصله نمی تواند و ظیفه مادری را آن طور که لازم است انجام دهد تحقیقات نشان داده کودکانی که دور از محیط خانواده تربیت می شوند علاوه بر اینکه دیرتر زبان باز می کنند و ضریب هوششان کمتر است بعدها افرادی تندخو، بی محبت و پرخاشجو و نابسامان شده اند که نه به حق خود قانع بوده اند و نه حق و حقوق دیگران را رعایت کرده اند و نه از حقوق اجتماعی و تربیت واقعی بویی برده ونه عواطف انسانی را داشته اند و یقینا علت اصلی نابسامانی و جنگ و جدل ها خودخواهیها و منفعت طلبی های نسل جوان در تمام دنیا نیز همین نابسامانی آنان به علت  بی مادری است که آنان را فاقد عواطف انسانی ساخته است.


برای داشتن کودکان سالم و تربیت شده که قدرت سازش با درون خود و طبیعت و محیط زندگانی را داشته باشند داشتن یک خانواده سالم و آرام از جمله واجبات است. از وظایف مهم خانواده تامین امنیت جسمی و روحی برای هریک از اعضای خانواده است تا از این طریق سلامت روحی آنها تضمین گردد. تامین غذا، بهداشت و جو مناسب عاطفی و روانی شرایط را بر رشد و شکوفایی افراد فراهم می سازد. بدیهی است در خانواده هایی که این کارکرد با مشکل رو بروست زمینه را برای ابتلا به انواع بیماری ها فراهم می سازد. لازم است تک تک افراد ابتدا در زمان تشکیل خانواده و بعد از آن در طول زندگی مشترک به نیازهای عاطفی روانی خود و بقیه افراد خانواده توجه داشته و به آموزش و کسب اطلاعات لازم در این زمینه ها رغبت نشان دهند.


بنابراین زوج هایی که سلامت روانی کافی ندارند، اغلب فرزندانی ناسازگار و ناسالم پرورش می دهند. مادران افسرده اغلب فرزندان افسرده دارند و افراد افسرده چه از لحاظ فردی و چه از لحاظ اجتماعی با مشکلات زیادی مواجه هستند. این مسئله تنها به افسردگی ختم نمی شود، کلیه ناراحتی های روحی چه ضعیف و چه خفیف در جو عاطفی خانواده انعکاس نامطلوبی دارد.خانواده مشکل دار در علت شناسی آسیب های اجتماعی بسیار حایز اهمیت است.

مطالب مرتبط :
  1. سختگیری یا آسان گیری در تربیت فرزندان/ تربیت باید توام با آزاد منشی باشد
  2. کارگاه آموزشی تربیت مربی برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  3. آسیبهای رفتارهای محدود کننده در تربیت/ چند نمونه محدودیت غیر منطقی
  4. لزوم توجه به تفاوت های جنسی کودکان/ تاثیر جنسیت بر رفتارهای کودکان
  5. مناظره نشان‌دهنده منطق گفتار مناظره‌کنندگان است/ تجلی تربیت فردی در مناظره

پارک علم و فناوری قم

zohur