۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق نیا در برنامه شب آسمانی که از این پس در تمامی ایام هفته به جز پنج شنبه و جمعه بر روی آنتن شبکه قران و معارف سیما خواهد رفت، گفت: یک خصلت در بهائیت است که وقتی انسان می خواهد در باره آن صحبت کند نمی تواند مسایل سیاسی و اجتماعی را نادیده بگیرد. بنابراین من قول نمی دهم که در بحث، بهائیت را از جریانات سیاسی پیراسته بدانم. بهائیت کمتر از دویست سال عمر دارد اما به قدری سیاسی است که نمی توان این بعد بهائیت را نادیده گرفت.


حجت الاسلام صادق نیا تصریح کرد: بسیاری افراد از جمله شهید مطهری که در خیمه اسلام بود و حتی افرادی مانند احمد کسروی و یا افراد میانه رویی مانند جلال آل احمد معتقد بودند که بهائیت و حتی بابیت ساخته دولت‌های استعمار است. ما اگر نسبت به پیدایش بهاییت توسط استعمار هم تردید داشته باشیم هیچ شکی نداریم که توسعه یافتن بهائیت تحت حمایت‌های استعمار بوده است.


وی گفت: تعریف بهائیت ساده نیست اما در تعریفی بسیار ساده باید گفت بهاییت مجموعه تعالیمی است که تحت عنوان هدایت الهی توسط حسین علی میرزا و پسرش ارائه شده است. پیدایش بهائیت بر‌می گردد به سال ۱۲۲۹ هجری شمسی که در آن زمان فردی بنام سیدمحمدعلی شیرازی معروف به باب ابتدا ادعای نیابت از امام زمان، بعد ادعای امام زمانی، سپس ادعای نبوت و پس از آن نیز ادعای خدایی کرد.


عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان بیان داشت: محمدعلی شیرازی شاگرد کاظم رشتی بود که در حقیقت پس از مرگ کاظم رشتی که مدعی بود به زودی امام زمان ظهور می کند نه تنها او بلکه ۳۷ تن از دیگر شاگردان کاظم رشتی ادعای امام زمانی کردند و به این ترتیب فرقه‌های زیادی از جمله بابیه، شیخیه و… به وجود آمدند.


وی افزود: در نهایت وقتی محمد علی شیرازی محکوم به اعدام شد شخصی از مریدان خود بنام یحیی صبح ازل را به عنوان جانشین خود معرفی کرد و یحیی نیز به همراه برادر خود حسین علی میرزا شروع به تبلیغ و ترویج اندیشه‌های شیرازی نمود اما در نهایت بین این دو برادر نزاع درگرفت و در این زمان حسین علی میرزا ادعای نبوت کرد و از آن زمان به بعد بهائیت توسط حسین علی میرزا شکل گرفت.


حجت الاسلام صادقیان اظهار داشت: بهائیان مدعی هستند که ما یک دین در برابر دیگر ادیان مانند اسلام و مسیحیت نیستیم بلکه ما خودمان را در برابر باقی ادیان تنزل داده‌ایم. بهائیان ادعا دارند که یک زبان عمومی دارند به گونه‌ای که هر فرد با هر دینی می تواند بهایی هم باشد البته این خصلت تمامی ادیان نوظهور است که تلاش می کنند چترشان را به گونه‌ای باز کنند تا باقی ادیان را زیر خود بگیرند و مرزی بین خود و دیگر ادیان نکشند.


حجت الاسلام صادق نیا گفت: بهائیت معتقد است که دین دوره دارد و باید در هر دوره دین جدیدی بیاید. آنها معتقدند که دوره اسلام و مسیحیت به پایان رسیده و دین جدید بهاییت است و جالب این است که دوره بهاییت را ۵۰۰ هزار سال می‌دانند.


وی تأکید کرد: بهائیت عید خود را عید نوروز می دانند و بسیار سعی می‌کنند که خود را با فرهنگ ملی مأنوس نشان دهند در صورتی که در خارج کشور هیچ اصراری بر ایرانی بودن خود ندارند و ادعا می‌کنند که دینشان جهانی است. از طرفی پایه گذاران آنها بسیار سعی داشته اند تا بین خود و اسلام تمایز وجود داشته باشد مثلا ماه رمضان را ۱۵ روزه اعلام می کنند و یا می‌گویند نماز جماعت فایده‌ای ندارد.


وی در پایان سخنانش بیان کرد: در نهایت می‌توان گفت که ما در بهائیت با یک اصول دینی مدون سروکار نداریم بلکه آن ۱۲ موردی هم که بهائیت به عنوان قاعده معرفی می ‌کنند قواعدی است که جای نقد بسیار زیادی دارد.

مطالب مرتبط :
  1. ریشه یابی فکری و تاریخی اختلاف تسنن و تشیع/ کشتار شیعیان فاقد هرگونه مستند دینی است
  2. پژوهشکده باقرالعلوم (ع) ۱۲ کتاب در مورد بهائیت تدوین می‌کند
  3. امام خمینی(ره) به دلیل اعتقادات از اقلیتهای دینی حمایت می کرد/ مسیحیان زیادی با دیدن روش زندگی امام(ره) شیعه شدند
  4. کتاب «حق المبین» از بهترین رد‏یه‌ها علیه بهائیت است
  5. انتشار نرم افزار اصول و مبانی تربیت دینی کودکان و نوجوانان

پارک علم و فناوری قم

zohur